پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

قابليت‌هاي جديد اندرويد Q

اندرويد

شنبه ۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹:۰۰


جديدترين نسخه از سيستم‌عامل موبايلي اندرويد قابليت و امکانات جديد و منحصر به فردي را براي گوشي هاي هوشمند به ارمغان مي‌آورد که در اين گزارش به مهم‌ترين آنها خواهيم پرداخت.

پايگاه خبري فناوري اطلاعات و ارتباطات- شرکت گوگل به عنوان توسعه دهنده سيستم عامل موبايلي اندرويد در جريان برگزاري رويداد Google I/O 2019 از رونمايي و عرضه نسخه جديدي از اندرويد تحت عنوان Android Q سخن گفت که علاوه بر مشخص نبودن نام دقيق آن، بسياري از ويژگي و قابليت‌هاي جديد اين نسخه جديد نيز هنوز براي بسياري از کاربران و علاقه‌مندان به فناوري و موبايل ، آشکار و نمايان نيست.

بسياري از کارشناسان فعال در حوزه فناوري بعد از اين رويداد و گذر اجمالي گوگل بر مجموعه قابليت‌هاي شگفت‌انگيز اندرويد کيو، به مرور و بررسي دقيق‌تر و بيشتر امکانات و قابليت‌هاي اين نسخه جديد از سيستم عامل محبوب و پرطرفدار موبايلي اقدام کرده‌اند که در زير به مهم‌ترين آنها خواهيم پرداخت:

1. پشتيباني از شبکه نسل پنجم اينترنت 5G

با توجه به آنکه در سال‌هاي اخير بازارهاي جهاني گوشي موبايل به مرحله اشباع رسيده و براي مدت‌هاي طولاني با رکود بي سابقه‌اي مواجه شده است، بسياري از شرکت‌هاي توليدکننده گوشي‌هاي هوشمند در تلاشند تا با توليد و عرضه يک محصول جديد به جمع سازندگان گوشي مجهز به فناوري 5G بپردازند.

از آنجايي که بازارهاي جهاني موبايل در سال‌هاي گذشته با رکود بي سابقه‌اي مواجه شده است، کارشناسان و تحليلگران فعال در حوزه فناوري پيش بيني کرده بودند که سهم فروش گوشي‌هاي مجهز به فناوري شبکه 5G از 0.5 درصد در سال 2019 ميلادي به 26 درصد در سال 2023 ميلادي افزايش پيدا خواهد کرد و اين بدان معناست که آينده موفقيت‌آميز و روشني پيش روي گوشي‌هاي هوشمند مجهز به اين فناوري قرار دارد و شبکه نسل پنجم اينترنت همراه نيز در سال‌هاي آينده با پيشرفت و توسعه قابل توجهي روبرو خواهد شد.

2. پشتيباني از صفحه نمايش تاشو و انعطاف پذير

يک سال اخير بسياري از غول‌هاي تکنولوژي در جهان به منظور خروج از رکود بازارهاي جهاني موبايل به فکر توسعه، توليد و عرضه گوشي‌هاي هوشمند تاشو مجهز به صفحه نمايش انعطاف پذير افتاده‌اند که از جمله مهم‌ترين آنها مي‌توان به سامسونگ و هواوي اشاره کرد. گوشي‌هاي تاشو همچون گلکسي فولد سامسونگ و هواوي ميت ايکس با بهره‌مندي از صفحه نمايش انعطاف پذير اين امکان را به کاربرانش مي‌دهند تا در صورت لزوم، از قابليت بزرگ‌تر شدن نمايشگر و تبديل به تبلت آن نيز استفاده کنند.

3. لايو کپشن (Live caption)

اين قابليت که بدون شک يکي از بهترين و جديدترين قابليت‌هاي اين نسخه جديد به شمار مي‌رود، براي ناشنوايان بسيار کاربردي خواهد بود و طريقه عملکرد آن بدين صورت است که اگر کاربران به هر دليلي صداي گوشي خود را حذف کردند و از طرفي دسترسي به هندفري يا هدفون نيز نداشته باشند، بتوانند صحبت‌هاي ويدئوي موردنظر خود را به صورت زيرنويس بر روي فيلم مربوطه مشاهده کنند.

ويژگي جالب ديگري که در دل اين قابليت وجود دارد، آن است که اين نوشته‌ها و زيرنويس‌ها را مي‌توان به هرکجاي نمايشگر انتقال داد.

4. پاسخ هوشمند (smart reply)

سيستم اعلان ها و نوتيفيکشن سيستم عامل اندرويد به گونه‌اي در اين نسخه جديد طراحي شده است تا به صورت کاملاً هوشمندانه و در سريع‌ترين حالت ممکن انجام شود. بدين ترتيب اين سيستم در تمامي اپليکيشن‌هاي پيام رسان نصب و دانلود شده بر روي گوشي هماهنگ است و کاربران قادر خواهند بود بر اساس مکالماتي که پيشتر داشته‌اند، به يک پيام از طريق اموجي‌هاي مربوط يا متن‌هاي پيشنهادي هوشمندانه به مخاطب خود پاسخ دهند.

اين قابليت همچنين محدود به پيام‌هاي متني نمي‌شود و بدان معناست که اگر مخاطب براي شما يک آدرس بفرستد، در کنار آن يک ميان بر به نقشه گوگل مپ نيز آورده مي‌شود تا در صورت نياز به آن مراجعه کنيد.

5. حالت تاريک ( Dark Mode )

حالت تاريک نيز که در چند سال اخير به شدت از سوي غول‌هاي تکنولوژي و شرکت‌هاي توسعه دهنده اپليکيشن‌هاي مختلف مورد توجه واقع شده است، حالا به نظر مي‌رسد که به جديدترين نسخه از سيستم عامل اندرويد نيز قدم گذاشته است. اين حالت به صورت مستقيم با انتخاب سوئيچ مربوط به آن در پنل نوتيفيکيشن يا به وسيله فعال‌سازي حالت ذخيره نيرو فعال خواهد شد. پيشتر حالت تاريک تنها در رابط کاربري گوشي نمايش داده مي‌شد و امکان استفاده از آن به صورت سرتاسري و حين ورود به اپليکيشن‌هاي مختلف وجود نداشت.

همانطور که از نام حالت شبانه و تاريک مشخص است، اين تم براي آن دسته از افرادي که با حالت خودکار و معمول شبکه‌هاي اجتماعي که پس‌زمينه سفيد و روشني دارد، مشکل دارند و جز آن دسته از کاربراني‌اند که بيش‌تر هنگام شب و تاريکي محيط از اينترنت و گوشي‌هاي هوشمند استفاده مي‌کنند، بسيار کاربردي خواهد بود و چشمان آن‌ها را کمتر اذيت خواهد کرد چراکه نتايج جديدترين تحقيقات علمي نشان مي‌دهد که نور آبي منتشره از صفحه نمايش دستگاه‌هاي الکترونيکي براي سلامتي چشم و بينايي افراد ضرر و زيان‌هاي متعددي دارد و آنها را دچار مشکلات و بيماري‌هاي متعددي خواهد کرد.

6. آپديت‌هاي پس‌زمينه يکپارچه

گوگل در اين نسخه جديد اين امکان را به گوشي‌هاي هوشمند مي‌دهد تا به محض آمدن يک به روزرساني، به سرعت و بلافاصله آن را در پس زمينه دريافت کند و با آپديت جديد، از حريم خصوصي کاربران محافظت کرده و امنيت سايبري گوشي را تا حد امکان بالا ببرد.

7. امنيت و حريم خصوصي بهبود يافته

بهبود حريم خصوصي و امنيت کاربران يکي ديگر از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اندرويد کيو محسوب مي‌شود. به عنوان مثال مي‌توان به بهبود قابليت اشتراک‌گذاري موقعيت جغرافيايي کاربران در گوشي اشاره کرد که با اين قابليت اجازه مي‌دهد موقعيت جغرافيايي تا زماني که از يک نرم افزار خاص استفاده مي‌کنيد به اشتراک گذاشته شود و در غير اين صورت به محض بستن آن، اشتراک گذاري موقعيت نيز متوقف خواهد شد.

8. سلامت ديجيتال و کنترل مربوط به والدين

با توجه به افزايش محبوبيت گجت هاي هوشمند مرتبط با کنترل و نظارت بر سلامت کاربران، يکي ديگر از قابليت‌هاي کاربردي اين نسخه جديد ، Focus Mode است که به کاربران اين امکان را مي‌دهد تا از پرت شدن حواس خود به هنگام انجام دادن يک کار و فعاليت مهم، جلوگيري به عمل بياوريد و تمامي اعلان‌هاي برنامه‌هاي مختلف را در حالت بي صدا و غيرفعال بگذاريد.

همچنين قابليت ديگر آن تحت عنوان family link است که به لطف آن مي‌توان براي هر اپليکيشن، يک حداکثر زمان مجاز براي استفاده مشخص کرد. بعد از اتمام اين مدت زمان، ديگر فرد ديگر قادر به وارد شدن به اپليکيشن مذکور و استفاده از آن نخواهد بود. اين قابليت براي کنترل و نظارت هرچه بيشتر والدين بر کودکان خود کاربرد زيادي خواهد داشت.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو