پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
فضای-سایبری
احسان کیان‌خواه

بررسی دلایل ناتوانی در سیاست‌گذاری صحیح فضای سایبر

یک پژوهشگر فضای سایبر معتقد است که ناتوانی در تعریف صحیح فضای سایبر و اکتشاف مؤلفه‌های ماهوی این فضا، موجب ناتوانی در سیاست‌گذاری صحیح فضای سایبر شده است.

ادامه مطلب

فضای سایبری

نسبت فضای سایبر با فضای مجازی چیست؟

پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی علیرغم ظاهر فریبنده‌ای که دارد اما در نهایت منجر به دور شدن انسان از ذات اجتماعی خود شده است.

ادامه مطلب

فضای سایبری

۱۰ کشور برتر دنیا در قدرت سایبری/ ایران در جایگاه ۲۳ قرار دارد

بر اساس آخرین گزارش رده بندی قدرت ملی سایبری کشورها از سوی دانشگاه هاروارد، ایران در رده ۲۳ جهانی قرار دارد و آمریکا و چین نیز در رده‌های اول و دوم هستند.

ادامه مطلب

حکمرانی مجازی

فضای سایبری یا فضای مجازی؟/ نگاهی تخصصی‌تر به مفهوم حکمرانی مجازی

فضای سایبر یکی از مفاهیمی است که در سال‌های اخیر به اشتباه در جامعه آن را متناظر با واژه «فضای مجازی» دانسته‌اند، در حالی که اساساً معنای این ۲ واژۀ تفاوت بنیادی با یکدیگر دارد، اما چرا این موضوع مهم است؟

ادامه مطلب

پدروب

پدر وب برای بازآفرینی فضای سایبری به میدان آمد

تیم برنرز لی، دانشمند رایانه بریتانیایی که برای ابداع سیستم ناوبری اینترنت معروف به شبکه جهانی وب لقب "سر" دریافت کرد، قصد دارد بار دیگر فضای سایبر را تغییر دهد.

ادامه مطلب

آذری جهرمی

درنامه ای منتشرشد

چند سئوال دانشجویی از وزیر ارتباطات

آقای وزیر، چرا نتیجه پروژه‌ی فیلترینگ هوشمند را بعد از گذشت این همه سال مشاهده نمی‌کنیم؟ تحقیقات آن ۱۱ دانشگاهی که روی این پروژه کار می‌کردند، به کجا رسید؟آقای وزیر، با وجود معضل جهانی «استثمار آنلاین کودکان» آیا قبول کرده‌اید که فرزندان این مرز و بوم را در این فضای «بی‌بند و بار و رها» به حال خود بگذارید؟

ادامه مطلب