یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

در کمیته ملی استاندارد و سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران

استانداردهای ملی شبکه های رایانه‎ای تصویب شد

شبکه - اينترنت

سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷:۰۰


سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران استانداردهای ملی حوزه شبکه را ترجمه و تدوین کرد.

وایمکس نیوز - آزاد معروفی، مسوول کمیسیون شبکه سازمان نصر تهران با اعلام این مطلب گفت: سرانجام تلاش‎های چند ساله کمیته کارشناسی سازمان برای ترجمه، بومی‎سازی و تدوین استانداردهای حوزه شبکه به نتیجه رسید و این استانداردها در کمیته ملی استاندارد سازمان ملی استاندارد تصویب شد.

معروفی در مورد تفاهم‎نامه سازمان نصر تهران و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در خصوص تدوین این استانداردها گفت: براساس تفاهم‎نامه میان دو سازمان، در ابتدای فعالیت سومین دوره هیات مدیره سازمان نصر تهران، کمیته کارشناسی ترجمه و تدوین این استانداردها با هدایت و نظارت رییس وقت نصر تهران تشکیل شد و خوشبختانه پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، سازمان موفق شد این استانداردها را به تصویب سازمان ملی استاندارد برساند.
مسوول کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی در خصوص تدوین و انتشار استاندارد ملی کابل کشی ساختمان گفت: این استاندارد از جمله استانداردهای بسیار کاربردی در زمینه تجهیزات شبکه ساختمان‎هاست که در حال حاضر در سایت رسمی سازمان ملی استاندارد قرار دارد.
 الزام پایان کارساختمان‎ها برای اخذ تایید مهندسان شبکه
آزاده داننده، رییس سومین دوره هیات مدیره سازمان نصر تهران به عنوان ناظر کمیته تدوین این استانداردها گفت: هدف از تدوین استانداردهای ملی حوزه شبکه این بود که استانداردهای تاسیسات شبکه‎های رایانه‎ای نیز همچون سایر ملزومات پایان کار یک ساختمان اداری، تجاری و مسکونی، مورد تایید کارشناسان شبکه قرار گیرد. داننده ادامه داد: به همین منظور یک کمیته کارشناسی با هدف ترجمه و تدوین استانداردهای جهانی شبکه با مشارکت متخصصان شبکه‎های رایانه‎ای و کارشناسان استانداردسازی شکل گرفت؛ هسته اصلی این استانداردها، استاندارد کابل کشی ساختمان است.
رییس سومین دوره هیات مدیره سازمان نصر تهران در مورد جلسات و تعاملات صورت گرفته با سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی عمران ساختمان دراین خصوص گفت: سازمان نصر تهران جلسات مستمری را با این سازمان‎ها به منظور همفکری و بررسی راه‏های عرضه استانداردهای ملی شبکه برگزار کرد و خوشبختانه موفق شد پس از سه سال تلاش مداوم، این استانداردها را پس از اعمال اصلاحات جزیی به تصویب کمیته ملی سازمان ملی استاندارد ایران برساند.
وی افزود: درحال حاضر سازمان نصر تهران درحال پیگیری تدوین ضوابط و مقرراتی  برای ضرورت اجرای این استانداردها از طریق نهادهای ذی‎ربط است.
 ایجاد بازار جدید کسب و کار برای مهندسان شبکه
مسوول کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران، با تاکید بر اینکه تدوین این استانداردها، دستاورد بزرگی برای سازمان نصر، مهندسان و کارشناسان حوزه شبکه‎های رایانه‎ای محسوب می‏شود، گفت: این استانداردها یکی از ارکان نظام مهندسی شبکه محسوب می‎شود و با ابلاغ ضرورت اجرای آن در ساختمان‏های تجاری، اداری و مسکونی می‎تواند کسب و کار جدیدی را پیش روی مهندسان و کارشناسان حوزه شبکه های رایانه‎ای ایجاد کند.
معروفی با بیان اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران، مجری احراز صلاحیت مهندسان و کارشناسان شبکه در اجرای این استانداردها خواهد بود، تاکید کرد: سازمان نصر تهران با برخورداری از توان کارشناسی کمیسیون‎های خود و تجارب برگزاری آزمون‎های مشاوران فناوری اطلاعات، مهندسان شبکه را برای تایید این استانداردها در ساختمان‎ها، احراز صلاحیت می‎کند.
او در خصوص مفاد تفاهم نامه سازمان نصر تهران و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در این رابطه گفت: همکاری در زمینه تهیه لایحه ضرورت پیش بینی و استفاده از استانداردهای مهندسی شبکه های رایانه ای، برق اضطراری و سیستم های هوشمند مدیریت ساختمان در ساختمان های اداری، تجاری، دولتی، عمومی و مسکونی بلندمرتبه با نظارت مشاوران احرازصلاحیت شده حقوقی و حقیقی IT موضوع اصلی این تفاهم نامه بود.
به گفته معروفی، تعهدات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در این تفاهم نامه، ارایه دفاع از لایحه مذکور در شورای شهر تهران و همکاری در تهیه، تدوین و بومی سازی استانداردهای مربوطه و تعیین ساز و کار مناسب برای ضمانت های اجرایی آن عنوان شده است. 
 
منبع : روزنامه فناوران

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو