شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت

دستورالعمل خرید الکترونیکی از وب سایت های خارجی تدوین شد

خريد اينترنتي - تجارت الکترونيک

سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰:۰۰


فعالیت های تجاری الکترونیکی خرید از وب سایت های خارجی ساماندهی می شود.

وایمکس نیوز - محمد گرکانی نژاد، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به منظور قانونمند کردن فعالیت های تجارت الکترونیکی در کشور، شناسایی انواع مدل های الکترونیکی کسب و کار و تدوین دستورالعمل های قانونی، ساماندهی این سایت ها را با همکاری دستگاه های ذی ربط در دستور کار قرار داده ایم و به دنبال تسهیل و ایجاد بستر قانونی مناسب برای فعالیت های تجارت الکترونیکی و نیز جلوگیری از بروز هرگونه فعالیت غیر قانونی احتمالی هستیم.

وی افزود: از جمله مدل های کسب و کار که اخیرا مورد توجه کسب و کارهای اینترنتی قرار گرفته است، خرید از وب سایت های خارجی مطابق سفارش مصرف کنندگان است. این مدل تجاری اگرچه بر اساس نیازمندی ها و انتظارات جامعه شکل گرفته، اما نبود چارچوب های قانونی برای آن، حتی در کوتاه مدت می تواند آسیب های جبران ناپذیر در پی داشته باشد که از آن جمله می توان به احتمال خروج غیر قانونی ارز از کشور، ورود محصولات غیر قانونی و نیز رعایت نشدن حقوق مصرف کنندگان مطابق قانون تجارت الکترونیکی به ویژه عدم تحویل کالا در موعد زمانی مقرر و حق انصراف از معامله اشاره کرد.
گرکانی نژاد گفت: با توجه به اهمیت موضوع و نیز تقاضاهای گسترده فعالان تجارت الکترونیکی کشور برای انجام فعالیت های تجاری در این حوزه، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در یک برنامه ریزی فشرده، با همکاری سایر دستگاه های اجرایی و قانونی ذی ربط ، اقدام به تدوین چارچوب های قانونی خرید الکترونیکی از وب سایت های خارجی کرده است. مطابق این دستورالعمل که به تایید کمیته نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی رسیده و به زودی ابلاغ خواهد شد، کلیه فعالان این حوزه مکلف به رعایت الزاماتی هستند.
وی گفت: تدوین مستندات و انتشار قواعد و ساختارهای فرهنگی و اخلاقی در فرایند ثبت سفارش محصولات از سایت های خارجی مطابق قوانین کشور، تدوین مستندات و انتشار شفاف فرایندهای تبدیل و انتقال ارز به خارج از کشور جهت خرید از وب سایت های خارجی، رعایت قانون تجارت الکترونیکی در فرایندهای تجاری، تدوین مستندات و انتشار شفاف فرایندها و زمان انتقال و تحویل کالا به خریدار، پذیرش مسوولیت تضامنی در قبال نقض قوانین و تخلفات صورت گرفته در فرایند ثبت سفارش از وب سایت های خارجی توسط مشتریان و پاسخگویی به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سایر دستگاه ها و نهادهای تخصصی، انتظامی، امنیتی و قضایی از جمله این تعهدات و الزامات است.
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت گفت: در این راستا کسب و کارهای اینترنتی، باید قبل از اقدام به فعالیت در این حوزه، ضمن تدوین اسناد ذکر شده، ارایه آنها به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و نیز انتشار در وب سایت خود، نسبت به تکمیل و گواهی امضای فرم تعهد نامه اختصاصی و ارایه آن به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اقدام کنند.

 تغییر پانل دریافت نماد الکترونیکی
گرکانی نژاد در مورد دلایل تغییر پانل دریافت نماد الکترونیکی نیز گفت: زمانی که پانل قدیمی راه اندازی می شد، افراد مسوول تصور این حجم از مراجعه را نداشتند.
وی ادامه داد: تعریف اولیه نماد الکترونیکی نیز دو سه نسل تغییر کرده و اکنون به عنوان یک مرجع در این حوزه شناخته می شود و بنابراین با توجه به نوع کاررد و لزوم جعل ناپذیری آن، باید پانل جدیدی برای ثبت نام درست می شد.
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در مورد هزینه دریافت نماد الکترونیکی نیز گفت: خود هزینه دریافت نماد رایگان است. تنها هزینه ای که متقاضیان می پردازند مبلغ 35 هزار تومان هزینه پستی برای چهار بار احراز هویت نشانی در یک سال است که همه آن به شرکت پست پرداخت می شود.
 
منبع : فناوران

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو