یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

ارائه تصاویر با کیفیت بالا؛

تولید فرستنده‌های دیجیتالی برای سازمان صدا و سیما

رسانه - ديجيتال - باند پهن

یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۹:۰۰


متخصصان کشورمان فرستنده‌های دیجیتالی توان پایین مورد نیاز سازمان صداوسیما را با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا)، تولید می کنند.

وایمکس نیوز - این نوع از فرستنده‌ها، جهت پخش دیجیتال تصویر (DVB-T/T2) با توان‌های 10، 50 و 100 وات بوده که صدا و سیما در حال جایگزینی فرستنده‌های آنالوگ قدیمی با این نوع از فرستنده‌ها است.

محمدحسن افشاری مجری این طرح گفت: تکنولوژی دیجیتال تصویر نسبت به سایر تکنولوژی­های دیجیتالی مانند تکنولوژی‌های ارسال زمینی (WiMax و 3G)، تکنولوژی‌های کابلی(فیبری) و تکنولوژی‌های لایه‌ فضایی (DVBS) که در حوزه­ انتشار تلویزیونی ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند دارای برتری نسبی است. به طور مثال در حوزه انتشار رسانه‌ای، تکنولوژی­هایی چون WiMax و 3G قیمت بسیار بالایی برای راه­‌اندازی داشته ولی از کیفیت صدا و تصویر بسیار پایین‌تری برخوردار هستند و در عین حال هزینه جاری سنگینی برای مصرف ­کننده دربر خواهند داشت.

وی افزود: همچنین در حوزه کابلی (فیبری) مشکل افت کیفیتی که در سایر تکنولوژی­های زمینی بود رفع شده ولی زمان و هزینه لازم برای آماده‌سازی استفاده از این تکنولوژی فوق‌العاده زیاد است. اما تکنولوژی دیجیتال تصویر، هم ارزان و هم دارای کیفیت مناسبی هستند و با توجه به مقررات جمهوری اسلامی ایران و همچنین اعتبارات در نظر گرفته شده توسط مجلس شورای اسلامی مبنی بر پوشش 100درصدی رسانه دیجیتال زمینی، در آینده تکنولوژی دیجیتال تصویر، بازار خود را خواهد داشت.

افشاری، درباره مزایای فرستنده دیجیتال نسبت به آنالوگ توضیح داد: استفاده بهینه از پهنای باند، امکان ارائه تصاویر با کیفیتی بسیار بالاتر، مالتی‌پلکس زمانی چند سرویس با یکدیگر، امکان ارائه سرویس‌های تعاملی، امکان رمزگذاری داده و دسترسی مشروط، امکان ضبط برنامه‌های تلویزیونی و امکان تلفیق با سایر محصولات حوزه‌ IT ، از جمله مزایای فرستنده‌های دیجیتال به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: نیاز بالفعل سازمان صدا سیما، بیش از 31 هزار فرستنده پیش بینی می‌شود و در یک­ دهه آینده بالغ بر یکصد هزار دستگاه فرستنده دیجیتال، مورد نیاز صدا و سیما خواهد بود، که حداقل 80  درصد از این فرستنده ها را فرستنده‌های توان پایین (کمتر از 100 وات) تشکیل می دهند.

افشاری گفت: با حمایت حدود 9 میلیارد ریالی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) در این طرح قرار است 84 دستگاه در سال جاری توسط این شرکت تولید و تحویل سازمان صداوسیما شود.

وی درخصوص مزیت های فرستندهای دیجیتال توان پایین گفت: قابلیت آنالیز و نمایش پارامترهای کیفی مهم سیگنال خروجی درهر فرستنده، استفاده از الگوریتم‌های حافظه‌دار بسیار پیشرفته، بکارگیری رابط گرافیکی لمسی برای کنترل و مانیتورینگ بهتر فرستنده، مکانیزم انتقال حرارتی بسیار خوب (High Performance) شامل پالت‌های قدرت از جنس مس آبکاری شده، استفاده از تکنولوژی کاملا داخلی در ساخت تمامی اجزاء فرستنده و با استفاده از بهترین قطعات و برندهای معتبر امکان به روزرسانی کردن کلیه بخش‌های فرستنده بصورت Remote، امکان مانیتورینگ کامل فرستنده از طریق شبکه موبایل (GSM)، امکان تغییر کانال خروجی فرستنده فقط با تنظیم مجدد فیلتر خروجی از جمله مزیت های این سیستم محسوب می شود.

به گفته وی پشتیبانی فنی منظم مراکز توسط متخصصان متعهد بومی و جلوگیری از خروج ارز، بومی‌سازی فناوری‌های نوین و به روز دنیا، توسط فرهیختگان و پژوهشگران توانمند ایرانی و قابلیت‌های فناوری فراتر از نمونه‌های وارداتی و متناسب با اقلیم چهار فصل کشور از دیگر مزیت‌های این فرستنده ها به شمار می رود.

 

منبع : مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو