یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

در کنفرانس ملي آموزش و توسعه سرمايه انساني مطرح شد

مشکل فقدان مهارت در فارغ‌التحصيلان

اقتصاد - صنعت - کسب و کار

پنج شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۱:۰۰


سومين کنفرانس ملي آموزش و توسعه سرمايه‌هاي انساني با حضور معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي برگزار شد.

وايمکس نيوز - محمدباقر نوبخت،  در مراسم اختتاميه سومين کنفرانس ملي آموزش و توسعه سرمايه انساني  بر اهميت موضوع آموزش منابع انساني با محوريت يادگيري سازماني تاکيد کرده و گفت: با توجه به رفع تحريم ها و گشايش ارتباط با ديگر کشورها انتقال دانش و يادگيري و توسعه منابع انساني  بسيار پر اهميت  است.
سعيد  سعادت، مديرعامل مجتمع فني تهران نيز در اين کنفرانس در يک سخنراني با موضوع يادگيري سازماني با رويکرد مدل شايستگي اظهار کرد:‌سازمان‌هاي امروزي بايد بتوانند با مديريت سنتي و فرآيندهاي زنگ زده حداکثر کالبد نيمه جان سازمان خودشان را حفظ کنند و اگر قرار باشد روح رشد و تعالي را سازمان هاي خودشان  بدمند چاره اي ندارند جز اينکه به سمت يادگيري سازماني حرکت کنند.
مديرعامل مجتمع فني تهران با بيان اينکه شايستگي عبارتند از مجموعه اي از قوانين، دانش،مهارت ،انگيزش و نگرش کارکنان در جهت عملکرد بهتر شغلي به منظور ارزش آفزيني و تجربه عالي براي ذينفعان افزود:   در موفقيت انسان ها 15درصد دانش و مهارت و  85درصد شايستگي هاي پنهاني او  نقش دارد که معمولا در استخدام سازمان ها و ارگان ها به اين موضوع توجهي نمي‌شود.
وي با بيان اينکه سال گذشته مدل آفتاب گردان شايستگي را که بر اساس الگوي اسلامي-ايراني تعريف و تدوين و ارائه کردم  گفت: در اين مدل حدود 100شايستگي را مي‌توانيم مورد ارزيابي قرار دهيم که مدل هاي شايستگي انسان ها به طور کامل مورد بررسي قرار مي‌گيرد و مي ‌توان از آن در همه امور استفاده کرد.
 محمدعلي عفتي دارياني ، معاون توسعه منابع انساني شهرداري تهران هم در اين کنفرانس با تاکيد بر ضرورت وجود سازمان پويا تاکيد کرد: بايد سازمان يادگيرنده و بالنده داشته باشيم و براي رسيدن به اين هدف بايد به نيروي انساني توجه لازم صورت گيرد چون هيچ ابزار و تجهيزات و يا ماشين آلاتي نمي‌تواند جايگزين نيروي انساني شود.
وي همچينين با تاکيد بر توجه به اثربخشي و کاربردي بودن آموزش ها  افزود: ‌متاسفانه يک معضل در نظام اداري داريم و آن اين است که آموزش هاي ضمن خدمت ما از آن حالت مهارتي  و کاربردي بودن فاصله گرفته است، در حالي که آموزش‌هاي سازمان ها و واحدهاي آموزشي در حوزه انساني نبايد به دنبال ارتقاي دانش و دانش افزايي باشند بلکه هدفشان بايد مهارت افزايي و توانمند سازي باشد.
وي در ادامه با تاکيد بر اينکه متاسفانه در اين زمينه ضعف بسيار شديدي داريم گفت:‌ فارغ التحصيلان ما توان اجراي ماموريت هاي سازمان ها را حتي در بخش تخصصي خود ندارند که  بايد متوليان آموزش به موضوع نيروي انساني در سازمان ها توجه خيلي زيادي داشته باشند.
همچنين علي زرافشان ، معاون وزارت آموزش و پرورش در اين همايش گفت: سال گذشته از شروع برنامه تعالي مديريتي مدرسه  در آموزش و پروش صحبت کرديم و حاصل اين رويکرد  ، افزايش اثربخشي يادگيري  و کيفيت سازمان و تبديل آن  به يک سازمان يادگيرنده است.
وي ادامه داد: ‌آموزش و پروش به عنوان بزرگترين دستگاه که تامين کننده نيروي  انساني  است در آستانه تحول در حوزه منابع انساني قرار دارد و با توجه به سند تحول و اينکه شايستگي ها منجر به رتبه بندي معلمان مي شود ما در آستانه تعيين شايستگي حرفه اي هستيم.
در اين کنفرانس مراسم اهداء جايزه ملي تعالي آموزش برگزار و بيش از 40 سازمان بزرگ که در حوزه آموزش و توسعه منابع انساني بصورت ويژه فعاليت کرده‌اند و توسط تيم ارزيابان با شاخص هاي خاص مدل تعالي آموزش ارزيابي شده بودند جوايز خود را از معاونين وزرا دريافت کردند.
 
منبع : فارس
 

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو