شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

کارشناسان مي‌گويند: برخلاف ادعاي زياندهي فروشندگان

بازار کامپيوتر همچنان پرسود است

اقتصاد - نمودار - بازار

سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳:۰۰


اگر چه بازار خريد و فروش کالاهاي کامپيوتري در سال هاي اخير از خريدهاي دولتي محروم بوده و اين موضوع به شدت بازار کالاهاي کامپيوتري را تحت تاثير قرار داده است؛ با اين حال و با وجود مشکلات موجود در مسير رشد بازار، فعالان بازار کامپيوتر و تجهيزات ديجيتال همچنان سرپا ايستاده و هزينه هاي خود را از اين طريق تامين مي کنند.

وايمکس نيوز - موضوعي که در اين زمينه مطرح است و مورد انتقاد برخي از کارشناسان قرار گرفته، ادعاي فروشندگان کالاهاي کامپيوتري در مورد کاهش شديد سود فروش کالاهاست. به گفته بازاريان، در سال هاي اخير سود فروش به حد يک درصد و حتي در برخي از موارد به حد صفر رسيده است، برخي از فروشندگان نيز مي گويند که کالاهاي کامپيوتري را با ضرر به فروش مي رسانند و مدتهاست که از سود در بازار خريد و فروش کالاهاي کامپيوتري خبري نيست.به گفته علي رازقي، يکي از فعالان بازار کامپيوتر، در شرايط فعلي برخي از کالاها، به ويژه کالاهايي که قديمي شده اند، با ضرر و تعداد محدودي از کالاها نيز با سودي کمتر از دو درصد در بازار به فروش مي رسند. يکي ديگر از فعالان بازار هم با تاييد اين موضوع مي گويد: در حال حاضر به هر طريق شده است بايد کالاها را به فروش برسانيم، زيرا برخي از کالاها ديگر قابليت نگهداري ندارند و با ورود محصولات جديد به کلي از رده خارج مي شوند، به همين دليل ناچاريم اين کالاها را با قيمتي به مراتب کمتر از قيمت خريد به فروش برسانيم.

در اين زمينه اما کارشناسان مي گويند که اين ادعا بي پايه است و هرگز يک فروشنده حاضر نمي شود کالا را با ضرر به فروش برساند. به گفته آنها، مقايسه قيمت کالاها در سايت هاي مادر و قيمتي که در بازار براي کالاها اعلام مي شود، به خوبي مشخص مي کند که اين کالاها با سودي حداقل سه درصدي در بازار ايران به فروش مي رسند. يک کارشناس بازار در اين زمينه مي گويد: اگر قرار بود کسبه کالاها را با ضرر به فروش برسانند هيچ توجيهي وجود نداشت که به فعاليت در بازار ادامه دهند. به گفته وي، در حال حاضر کالايي که در سايت هاي مادر قيمتي در حدود 1000 دلار دارد، در بازار ايران با قيمتي در حدود چهار ميليون تومان به فروش مي رسد که اين موضوع نشان دهنده سود ده بودن واردات و فروش اين کالاهاست. وي افزود: سودي که نصيب فروشندگان کالاهاي قاچاق مي شود به مراتب بيشتر است و با توجه به اين موضوع که بخش بزرگي از بازار کالاهاي کامپيوتري و ديجيتال ايران را کالاهاي قاچاق تشکيل مي دهند مي توان به اين نتيجه رسيد که بازار کامپيوتر حتي در دوران فعلي پرسود است.
 
گزارش از : مريم عسگري
منبع : فناوران

 

 

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو