شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

آيا ويندوز 10 هم عرصه جديدي براي انحصار طلبي مايکروسافت است؟

ويندوز 10 - مايکروسافت

یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲:۰۰


شايد بتوان جديد ترين سيستم عامل شرکت مايکرو سافت يعني ويندوز 10 را جنجالي ترين و خبر ساز ترين سيستم عامل ساخته شده به دست اين شرکت لقب داد. محصولي که چه پيش از عرضه شدن به بازار و چه پس از آن جار و جنجال هاي فراواني را پديد آورد و سبب ساز حاشيه هاي فراواني در دنياي تکنولوژي شد.

وايمکس نيوز - از همان ابتدا هم کاملاً مشخص به نظر مي رسيد که سران شرکت مايکرو سافت اهداف بسيار بزرگي را به موجب توليد سيستم عامل جديد خود يعني ويندوز 10 در سر مي پرورانند و در کل از همان آغاز کار پيدا بود که اين سيستم عامل جديد با تمامي محصولات پيشين شرکت مايکرو سافت از لحاظ ماهيت تفاوت قابل توجهي خواهد داشت. در واقع شايد همين تفاوت هاست که موجبات نگراني عده اي از منتقدان شرکت مايکرو سافت را فراهم آورده و سبب ساز نارضايتي آن ها از اقدامات اين شرکت گرديده است.

 

يکي از موارد مهمي که از همان ابتدا حرف و حديث هاي فراواني را پيرامون سيستم عامل جديد مايکرو سافت يا همان ويندوز 10 پديد آورد پارامتر ويژه اي از اين سيستم عامل جديد است که با نام پلتفرم جهاني ويندوز شناخته مي شود. اين ويژگي به برنامه سازان اين امکان را مي دهد تا بتوانند برنامه هاي کامپيوتري يا همان اپليکيشن هاي ساخت خود را به موجب وجود ويندوز 10 بر روي ابزار هاي متعدد و متنوعي عرضه نمايند. ابزار هايي نظير تبلت ها ، تلفن هاي هوشمند ، کامپيوتر هاي خانگي، لپ تاپ ها و همچنين کنسول بازي اکس باکس وان که همگي به شکل يک پارچه از سيستم عامل جديد مايکرو سافت يعني ويندوز 10 استفاده مي کنند. با اين حال عده اي از فعالان دنياي تکنولوژي معتقدند که شرکت مايکرو سافت قصد دارد به موجب راه اندازي اين پلتفرم يک پارچه که با نام پلتفرم جهاني ويندوز شناخته مي شود، رفته رفته فرآيند توليد و توسعه ي اپليکيشن ها و برنامه هاي کامپيوتري مبتني بر ويندوز 10 را به انحصار کامل خود در بياورد. يکي از کساني که به تازگي بازار چنين بحث هايي را دوباره داغ کرده تيم سويني است که در واقع جزو يکي از موسسان شرکت Epic به حساب مي آيد. شرکت Epic تا پيش از اين ارتباطات تنگاتنگي را با سران مايکرو سافت برقرار ساخته بود و از اين رو آقاي تيم سويني کم و بيش با سران اين شرکت و سياست هاي کلي آن ها آشنا است. علاقه مندان به سري بازي هاي Gears of War به طور حتم از شکل همکاري دو جانبه ي شرکت Epic و مايکرو سافت با خبر هستند. در طول نسل هفتم بازي هاي کامپيوتري شرکت Epic مسئول تهيه و توليد يکي از فرنچايز هاي محبوب کنسول انحصاري اکس باکس 360 يعني سري بازي هاي Gears of War بود. اما با فرا رسيدن نسل هشتم بازي هاي کامپيوتري امتياز سري بازي هاي Gears of War به طور کامل در اختيار شرکت مايکرو سافت قرار گرفت و اعضاي Epic به کلي خود را از رقم زدن سرنوشت اين مجموعه ي محبوب حاضر در دنياي بازي هاي کامپيوتري کنار کشيدند. حال تيم سويني در مقاله اي که به تازگي براي روزنامه ي گاردين قلم زده مدعي شده است که سران مايکرو سافت از طريق پلتفرم جهاني ويندوز (که از طريق آن به يک پارچه سازي تمامي ابزار هاي مبتني بر ويندوز 10 پرداخته اند) قصد در اختيار گرفتن کامل روند توليد برنامه هاي کامپيوتري مبتني بر ويندوز 10 را در سر مي پروراند و در واقع برنامه هاي انحصار طلبانه اي را از طريق گسترش سيستم عامل جديد خود در نظر دارد.

windows10 

البته آقاي سويني در مقاله ي خود هيچ ايرادي را به فرآيند يک پارچه سازي ابزار هاي کامپيوتري مختلف از طريق پلتفرم جهاني ويندوز (که از طريق سيستم عامل ويندوز 10 صورت گرفته است) وارد ندانسته و حتي به تمجيد از آن پرداخته است. اما در عين حال او سياست هاي شرکت مايکرو سافت در قبال ويندوز 10 را که از طريق بازار آنلاين اختصاصي اين ويندوز نمود مي يابد به باد انتقاد گرفته و آن ها را گامي در جهت انحصاري کردن کامل روند توليد برنامه هاي کامپيوتري مبتني بر ويندوز 10 توصيف کرده است. تيم سويني معتقد است که شرکت مايکرو سافت قصد ايجاد يک پلتفرم کاملاً بسته در درون پلتفرم جهاني ويندوز را دارد و شرايطي را مهيا ساخته است تا در صورت فرا گير شدن سيستم ويندوز 10 در ميان مخاطبان انحصار برنامه هاي توليدي براي اين سيستم عامل را خود به تنهايي در دست گيرد. در اين ميان يکي از دلايلي که آقاي سويني براي اثبات ادعاي مذکور مطرح ساخته است اجبار در فرآيند نصب اپليکيشن هاي ويندوز 10 از طريق فروشگاه يا استور اختصاصي اين ويندوز است. امري که به اعتقاد موسس شرکت Epic نه تنها 30 در صد از کل درآمد هاي مربوط به برنامه هاي عرضه شده بر روي فروشگاه اختصاصي ويندوز را نصيب شرکت مايکرو سافت مي سازد بلکه به مايکرو سافت اين اجازه را مي دهد تا بتواند در قامت يک رييس تصميم بگيرد که چه برنامه هايي براي ابزار هاي کامپيوتري مبتني بر سيستم عامل ويندوز 10 توليد بشوند يا نشوند. امري که مي تواند آزادي عمل را به گونه اي کاملاً آشکار از شرکت هاي برنامه سازي يا بازي سازي مختلف گرفته و آن ها را در عمل به کارمندان مطيع شرکت مايکرو سافت تبديل سازد. اگر چه آقاي سويني معتقد است که با توجه به شناخت او از شرکت مايکرو سافت و کارکنانش، افراد شايسته اي در اين شرکت به فعاليت مشغول هستند اما در عين حال هدفي که از توسعه ي فروشگاه اختصاصي ويندوز 10 و پلتفرم جهاني ويندوز دنبال مي شود هدف چندان مفيدي به نظر نمي رسد و از ديد او نيت هاي انحصار طلبانه ي فراواني در پس آن به چشم مي خورد. بنا بر اعتقاد تيم سويني در صورت محبوبيت سيستم عامل ويندوز 10 در ميان مخاطبان اين سيستم عامل جديد و همچنين فراگير شدن کامل استاندارد پلتفرم جهاني ويندوز در نزد کاربران ابزار هاي کامپيوتري، شرکت مايکرو سافت به راحتي قادر خواهد بود تا پشتيباني خود از استاندارد Win32 را قطع کرده و از اين طريق رقيبان قدرتمندي همچون شبکه ي آنلاين استيم ، GOG و ساير فروشگاه هاي آنلاين شناخته شده اي که مي توانند رقيبان قدرتمندي براي فروشگاه اختصاصي آنلاين ويندوز به شمار روند را از ميدان به در کند.

 windows10-1

با اين حال سران شرکت مايکرو سافت از جمله کوين گالو و فيل اسپنسر در پاسخ به اظهارات تيم سويني ادعاي وجود اهداف انحصار طلبانه اي که شرکت مايکرو سافت از طريق پيشرفت پلتفرم جهاني ويندوز و گسترش امکانات فروشگاه آنلاين اختصاصي سيستم عامل ويندوز 10 قصد دستيابي به آن ها را دارد به کلي رد کرده و خاطر نشان ساخته اند که چنين اهدافي در عمل وجود خارجي ندارد. آن ها در عين حال متذکر شده اند که براي فرآيند نصب اپليکيشن هاي مبتني بر ويندوز 10 از طريق فروشگاه آنلاين اختصاصي اين سيستم عامل جديد اجبار خاصي وجود ندارد و برخي از برنامه هاي ويندوز 10 از طريق وب سايت هاي اينترنتي يا ساير فروشگاه هاي آنلاين شناخته شده (به غير از فروشگاه اختصاصي ويندوز) نيز قابليت نصب بر روي ابزار هاي کامپيوتري مبتني بر سيستم عامل ويندوز 10 را دارا هستند. تيم سويني معتقد است که پيش از نوشتن مقاله ي مذکور به مدت 18 ماه با سران مايکرو سافت در تماس بوده تا نگراني هاي خود در رابطه با پلتفرم جديد و يک پارچه ي ويندوز 10 و سياست هاي کلي مايکرو سافت در قبال اين پلتفرم نوين را به آن ها منتقل سازد و در نهايت به دليل عدم توجه آن ها تصميم به نوشتن اين مقاله و بيان نگراني هاي خود به شکل عمومي گرفته است. به هر حال چه گفته هاي او را درست بدانيم و چه حق را به سران مايکرو سافت بدهيم و توجيهات آن ها را در اين زمينه قبول کنيم، از يک حقيقت مسلم نمي توان به همين راحتي عبور کرد. اين حقيقت که شرکت مايکرو سافت اکنون با تمام توان در حال تلاش براي افزايش محبوبيت پلتفرم جهاني ويندوز و فروشگاه اختصاصي مربوط به آن در ميان کاربران ابزار هاي مبتني بر ويندوز است. به عنوان مثال ظرف يک ماه اخير شاهد تاييد فرآيند انتشار بسياري از بازي هاي انحصاري کنسول اکس باکس وان براي پلتفرم PC بوديم. عناويني که تمامي آن ها قرار است براي کامپيوتر هاي خانگي مبتني بر ويندوز 10 منتشر شوند و از طريق فروشگاه اختصاصي اين ويندز در اختيار مخاطبان خود قرار خواهند گرفت. ضمن اين که تمامي اين عناوين جديد به شکل يک پارچه بر روي هر دو پلتفرم مقصد خود قابل تجربه بوده و مي توان از محتوا هاي هر کدام از پلتفرم ها بر روي ديگري نيز استفاده کرد. به هر حال اهداف و برنامه هاي گسترده ي شرکت مايکرو سافت براي پلتفرم جديد و يک پارچه ي ويندوز 10 قابل کتمان نيست و بايد ديد که آيا واقعاً اهداف مذکور قرار است در ادامه ي کار به اهدافي انحصار طلبانه تبديل شوند يا اين که سران مايکرو سافت بنا به گفته هاي خود چنين قصدي را در سر نمي پرورانند.          

 

منبع : مجله سخت افزار

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو