شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

بزرگترين شبکه هرزنامه جهان در آمريکا از کار افتاد

هرزنامه

یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۹:۰۰


بزرگترين شبکه هرزنامه جهان، شبکه رباتي راستاک، در ايالات متحده مورد هجوم قرار گرفت و از کار افتاد.

وايمکس نيوز - بر اساس گزارش سازمان فناوري اطلاعات ايران، اين شبکه بالغ بر 30 ميليون پيغام در روز ارسال مي کرد.
به گفته يکي از افراد گروه بازرسي که در از کار انداختن شبکه مذکور مشارکت داشت، اداره راستاک به عهده گروهي کوچک بود.
الکس لانستين، مهندس ارشد شرکت امنيتي فايرآي که در تحقيقات مربوط به راستاک شرکت داشت مي گويد: 'گمان نمي کنم افراد زيادي در اداره راستاک دخيل بوده باشند.'
شبکه راستاک از حدود 9 ميليون کامپيوتر تشکيل شده بود که بدون اطلاع صاحبانشان هرزنامه ارسال مي کردند.
اين شبکه قربانيان خود را از طريق وب سايت هايي که مانند تله عمل مي کردند به دام مي انداخت. با بازديد از اين سايت ها کامپيوتر قربانيان در اختيار اين شبکه قرار مي گرفت و برنامه ارسال هرزنامه بر روي آنها فعال مي شد.
کدهاي اين برنامه شبيه به جملات چت يا پيام هاي اينترنتي بود. به همين دليل رديابي اين شبکه بسيار مشکل شده بود. راستاک با قرار دادن اين سرورها در مرکز آمريکا و نه در شهرهاي بزرگ توانست مدت ها بدون اين که توجهي جلب کند به کار خود ادامه دهد. روش کار زيرکانه اين شبکه باعث شد تا انهدام آن سال ها طول بکشد.
نگهداري اين سرورها براي راستاک ماهانه ده هزار دلار هزينه داشت.
لانستين مي گويد تخمين درآمدي که گردانندگان اين شبکه از طريق ارسال هرزنامه به دست آوردند آسان نيست، اما به نظر مي رسد اين درآمد نجومي بوده باشد.
ديسک هايي که از اين مراکز ضبط شده به مؤسسه تشخيص هويت فرستاده شده است تا گردانندگان اين شبکه را از روي آثار به جا مانده بر آنها، شناسايي کنند.
فايرآي، مايکروسافت، فايزر و چند شرکت ديگر در تاريخ 16 مارس با حمله همزمان به مراکز داده راستاک در هفت شهر ايالات متحده، 96 سرور آن را که به منزله سيستم فرمان و کنترل راستاک عمل مي کردند از کار انداختند.
از زمان حمله به سخت افزارهاي اين شبکه، ميزان ارسال هرزنامه در جهان کاهش يافته است. با اقداماتي که شرکت مايکروسافت در اين باره انجام داده، ايجاد چنين شبکه هايي در آينده مشکل خواهد بود.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو