یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

معاون رگولاتوري:

ترابردپذيري هيچ مشکل فني ندارد/اجراي MNP با دو روش استاندارد

صادق عباسي شاهکوه

یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶:۰۰


معاون رگولاتوري با بيان اينکه اجراي ترابردپذيري شماره‌هاي تلفن هيچ مشکل فني ندارد، گفت: با توجه به اينکه سوئيچ‌هاي شبکه ثابت قابليت ارتباط مستقيم با مرکز استعلام رگولاتوري در روش ترابردپذيري را ندارد، اجبارا اين طرح را با دو روش اجرايي مي‌کنيم.

وايمکس نيوز- صادق عباسي شاهکوه با تأکيد بر اينکه براي اجراي ترابردپذيري شماره‌هاي تلفن هيچ مشکل فني نداريم، اظهار کرد: شرکتي که نرم‌افزار اجراي اين کار را در اختيار ما گذاشته، رتبه دوم يا سوم دنيا را دارد. روش اجراي ترابردپذيري را هم برحسب استانداردهاي دنيا انجام مي‌دهيم و روشي از خودمان خلق نکرده‌ايم.

وي درباره اينکه گفته مي‌شود در راستاي اجراي ترابردپذيري به واسطه اينکه بخشي از ترافيک بايد از شبکه ثابت به اپراتورها برسد و بعد از آنجا عمليات نقل و انتقال تماس به اپراتور ميزبان مشترک صورت گيرد، اين کار نقصي فني است؟، گفت: در شيوه اجراي اين طرح ملي، هر کس از يک تلفن تماسي برقرار کند براساس پيش شماره خط شماره‌گيري شده به سمت اپراتور مقصد هدايت مي‌شود.

او افزود: شماره گرفته شده از مرکزي که در رگولاتوري ايجاد شده است، مي‌پرسد که مقصد کدام اپراتور است و بعدا مسيردهي مي‌شود؛ مثلا اگر مشترک همراه اول در اپراتور ديگري پورت شده باشد وقتي که با اين شماره تماس مي‌گيريد از مرکز موجود در رگولاتوري مي‌پرسد که اين شماره در کدام اپراتور فعال است و سپس به سمت مقصد رهنمون مي‌شود.

به گفته معاونت بررسي‌هاي فني و صدور پروانه رگولاتوري اين روش به ACQ شهرت دارد که مخفف All Call Query است؛ سوئيچ مبدأ هر تماس در زمان برقراري تماس از مرکز موجود براي انجام عمليات ترابرد، سوال مي‌کند که مقصد کدام اپراتور است و نهايتا به سمت آنجا هدايت مي‌شود. سوئيچ تمام اپراتورهاي همراه کشور قابليت اين مسيردهي را دارند و مي‌توانند در زمان برقراري تماس از مرکز ما سوال کنند.

عباسي شاهکوه با اشاره به ضعفي در اين سيستم که برخي از آن به عنوان مشکل فني ياد مي‌کنند، گفت: مسئله اي که اکنون وجود دارد اين است که سوئيچ‌هاي شبکه ثابت قابليت پرسش از مرکز موجود در رگولاتوري را ندارند.

وي در اين باره گفت: با توجه به اينکه سوئيچ‌ها قديمي هستند و بروزرساني نشده‌اند، روش ديگري را براي آنها تعريف کرده‌ايم که اتفاقا اين روش هم جزو استانداردهاي ترابردپذيري در دنياست. در اين روش سوئيچ ثابت تماس را به سمت اپراتور اصلي (بسته به سرشماره اول شماره) مي‌فرستد و بعد وظيفه اپراتور اصلي است که تماس را براساس مرکز موجود در گورلاتوري به سمت اپراتور مربوطه هدايت کند. برخي مي‌گويند اين روش بار ترافيکي ايجاد مي‌کند.

او خاطر نشان کرد: روش ACQ  ايده‌آل و روش دوم که به دليل محدوديت سراغ آن رفتيم، استاندارد است و مثلا فرانسه هم در ابتدا روش دوم را براي کليه اپراتورها در نظر گرفت تا رفته رفته توسعه يافت و به سمت روش اول رسيد.

معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با بيان اينکه ما در بخش موبايل پيشرفته هستيم و در بخش توسعه و بروزرساني شبکه مخابراتي هستيم، گفت: مخابرات برنامه زمابنبدي را براي توسعه و ارتقاي سوئيچ‌هايش ارائه داده که طبق آن به نظر مي‌رسد ظرف امسال سوئيچ يکي دو منطقه براي تبعيت از الگوي اول ترابردپذيري و طي سه سال کليه مناطق آماده شود.

عباسي شاهکوه باز هم تأکيد کرد که کشورهايي نظير اسپانيا و سوئيس هر چند در اقليت هستند اما همچنان از روش دوم استفاده مي‌کنند در حاليکه کشور ما از بسياري انها جلوتر است و اپراتورهاي سيارمان يک راست سراغ اجراي روش ايده‌آل مي‌روند.

وي ابراز کرد: شرکت مخابرات اگر در اجراي NGN (شبکه‌هاي نسل آينده) تسريع کند، مي‌توانيم شبکه فيکس را هم به سمت استفاده از روش اول ترابردپذيري ببريم.

او درباره مرکز در نظر گرفته شده از سوي رگولاتوري هم گفت: مرکز مذکور يک ديتابيس استعلام ترابردپذيري است که يک نسخه از آن در اختيار تمامي اپراتورها قرار مي‌گيرد و موظف هستند هر چند روز يکباره جهت بروزرساني اطلاعات‌شان به ان مراجعه کنند.

معاون رگولاتوري درباره اينکه ظاهرا يکي از اپراتورها درخواست تنفس يک ساله براي اجراي اين طرح ملي داشته است، چرا اين درخواست را اجابت نکرديد؟، گفت: زمانبندي و نحوه اجراي ترابردپذيري براساس يک تفاهم‌نامه چند جانبه ميان اپراتورها و رگولاتوري و در حضور وزير ارتباطات صورت گرفت و همه طرف‌ها اين زمانبندي را قبول داشتند.

وي با بيان اينکه اگر کسي اين زمان را قبول نداشت قاعدتا نبايد تفاهم‌نامه را امضا مي‌کرد، گفت: قبل از تفاهم، بحث‌هاي مختلفي وجود داشت که طبيعي هم بود اما بعد از تفاهم ديگر جاي بحث نيست. ضمن اينکه روند اجراي اين طرح در سمت ما کامل شده و منتظر تست و رعايت ملزومات از سمت اپراتورها هستيم تا با اطمينان کامل از پياده سازي درست، به سمت استارت طرح برويم.

 

منبع: تسنيم

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو