یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

چند پیشنهاد به سکانداران جدید مخابرات ایران

احمدپور

چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱:۰۰


باسکانداری اعضا هیئت مدیره جدید مخابرات ایران که اکثریت آنان را مدیران با تجربه وفنی مخابرات کشور تشکیل می دهند، روند رشد و تعالی این صنعت مهم وکار آفرین، مورد انتظار عمومی است.

وایمکس نیوز- بعد از واگذاری مخابرات با استناد به  اصل 44 که اصل بسیار مهم در عبور از اقتصاد دولتی به اقتصاد مردمی است، مخابرات به بخش خصوصی واگذار شد.
قیمت واگذاری در آن زمان 8.000 میلیارد تومان اعلام شد که می بایستی مقداری نقد والباقی در اقساط چند ساله پرداخت شود. اگر چه بعد ها کارشناسان، قیمت واقعی مخابرات را 63.000 میلیارد تومان و حتی برخی 200.000 میلیارد تومان ارزیابی کردند! اما این موضوع چندان مهم نیست! چه بسا در بسیاری از کشورها برای گذر از این مرحله مبلغی هم از خریدار در یافت نشود. ولی قطعا تعهدات وبرنامه ی کاری تضمین شده ای برای رشد وتعالی بخش واگذار شده، ایجاد اشتغال وحتی تضمینهایی در جهت توسعه صنعت، اخذ می گردد. ولی متاسفانه در واگذاری مخابرات که سرمایه عظیم مادی وانسانی و ملی در تاسیس وشکل گیری آن، علی الخصوص بعد از انقلاب صورت گرفت نه قیمت مناسبی در یافت شد، نه بر نامه کاری مدون و نه برنامه ی تضمین شده ای مطالبه گردید.
خریداران مخابرات نیز به این شرکت به دیده گنجی باد آورده نگریستند، غافل از اینکه این مجموعه، سرمایه ای ملی است وتنها تصدی گری آن واگذار شده است، نه حاکمیت آن.
عدم آشنایی ومدیریت صحیح این شرکت خصوصی در طول چند سال گذشته، خسارتهای سنگینی به پیشرفت ای تی در کشور وارد وباعث عقب ماندگی کشور در بخش ارتباطات حتی در مقیاس منطقه ای شده است. سرمایه های عظیم ملی همانندکابل وداکت وسیستمهای ارتباطی شهری و... که امکان ایجاد آن به هیچ عنوان با توجه به زمان وهزینه ملی صرف شده، دوباره ممکن نیست  راکد مانده است.
حس تملک و انحصار درشبکه های مخابراتی باعث شد، سرمایه ملی مخابرات به بدترین شکل ممکن حبس شود.
تصمیم گیرندگان مخابرات خصوصی بدلیل تفکرات منفعت طلبانه، نه تنها توسعه را تعطیل کردند بلکه شرکتهای کار آفرینی همچون شرکتهای PAP ودیگر اپراتورهایی که موفق به اخذ پروانه فعالیت از وزارت ارتباطات شده بودند را نیز از دسترسی به امکانات مخابرات باز داشتند و حتی با توجه به اصل واگذاری امکانات در ازای دریافت هزینه هم کارشکنی های جدی اعمال نمودند.
اکنون که اکثریت اعضاء هیئت مدیره مخابرات وهمراه اول به مدیران فنی ولایق ودور از جریانات سیاسی سپرده شده، امید است تا دیر نشده اقدامات اساسی وعاجلی در جهت اصلاح شرایط موجود صورت پذیرد.

چند پیشنهاد به سکانداران جدید مخابرات ایران
1- ساختارتشکیلاتی مخابرات و ارتباطات سیار مورد بازبینی مجدد قرار گیرد وساختاری مناسب با اخذ نظر مشاوران توانمند به تناسب نیازهای امروز و فردای کشور پیاده سازی شود.
2- مخابرات استانها مجددا احیا و مدیران بر جسته وبا تجربه ای که به دلایل واهی کنار گذاشته شدند، به کار گمارده شوند
3- هماهنگی مدیران مخابرات با استانداران که نماینده دولت در استان هستند تقویت شود.
4- شرکتهای اقماری وابسته به مخابرات وهمراه اول که به دلایل نامعلومی ایجاد شده اند مورد بازنگری قرارگیرند.
5- واگذاری امکانات مخابراتی به اپراتورهای دارای پروانه که با مخالفت شرکت مخابرات ایران هنوز در سازمان تنظیم مقررات به نتیجه نرسیده تعیین تکلیف و از کار شکنی در واگذاری امکانات ملی پرهیز شود.
6- طرحهای توسعه بازنگری و از نو احیا شوند تا مانع خروج سرمایه از این بخش گردد.
7- به منظور هماهنگی بیشتر با وزارت ارتباطات که متولی اصلی توسعه ارتباطات وپاسخگوی نهادهای قانونی است، تغییرات مناسب در بدنه مدیریتی وتصمیم سازی شرکت ایجاد شود.
قاسم احمد پور – کارشناس مخابرات

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو