سرويس ادبلاک پلاس (Adblock Plus) امسال قابليت جديدي به امکاناتش اضافه ميکند که بهوسيلهي آن ميتوانيد به وبسايتها مبلغي را براي حمايت بپردازيد. اين مبلغ با ورود شما به سايت، بهصورت خودکار پرداخت ميشود. بهعبارت ديگر درحاليکه تقريبا تمام تبليغها از چشم شما پنهان ميمانند، مبلغي را بهصورت مستقيم به سايتي که از آن بازديد ميکنيد، پرداخت خواهيد کرد. البته مقداري از اين پول به ادبلاک تعلق ميگيرد.
وايمکس نيوز- هدف از ايجاد چنين قابليتي حرکت به سمت تحول در شيوهي کسب درآمد سايتهاست. ادبلاک اين قابليت جديد را با متصل شدن به سرويس فلتر پلاس (Flatter Plus) بهوجود آورده؛ سرويسي که کاربران بهوسيلهي آن سپردهاي در سايتها قرار ميدادند تا مبلغ آن براي سايت هزينه شود. آنطور که وال استريت ژورنال ميگويد ده درصد از اين درآمد صرف سيستمهاي ادبلاک و فلتر ميشود.
ادبلاک پلاس: تبليغات بد است و مردم ترجيح ميدهند بابت محتوا پول دهند. مرگ تبليغات ميتواند همه را خوشحال کند.
ادبلاک پلاس اين قابليت را بهعنوان راهحلي در مقابل تبليغات معرفي کرده و تئوري خود را در اين زمينه به اينصورت بازگو ميکند: تبليغات بد است و مردم ترجيح ميدهند بابت محتوا پول دهند. بنابراين توزيع پول مستقيما از سوي خوانندگان به توليدکنندگان محتوا ميتواند باعث مرگ تبليغات شود و همه را خوشحال کند.
البته بايد گفت اين حرف از لحاظ منطقي چندان قابلاثبات نيست. درست است که گاهياوقات تبليغات آزاردهنده هستند اما تبليغکنندگان حاضر به پرداخت مبالغي هستند که نميتوان آن را از طريق کمکهاي مردم تامين کرد. ادبلاک ادعا کرده در سال 2017 ميتواند مبلغي بالغ بر نيمميليارد دلار را براي توليدکنندگان محتوا جمعآوري کند. اين البته خبر خوبي است اما در گزارشهاي ديگري ديدهايم که استفاده از ادبلاک در هفتماه اول سال 2015 موجب زيانهايي نزديک به 22 ميليارد دلار شده است.
بههرحال بايد تا اواخر پاييز امسال که سرويس جديد ادبلاک پلاس، با نام فلتر پلاس (Flattr Plus) راهاندازي ميشود، صبر کنيم و ببينيم آيا ادعاي ادبلاک پلاس محقق ميشود يا خير.
منابع:ديجي کالا مگ به نقل از Ubergizmo , Engadget , The Verge