شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران:

آزادسازی فعالیت های مخابراتی در ایران دیر اتفاق افتاد

فيضي

دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۵:۰۰


در قسمت دوم گفت و گوی "مهمترین رویدادهای مخابراتی دهه 80 از زبان مدیرعامل شرکت مخابرات ایران" به بررسی موضوع آزادسازی فعالیت های مخابراتی پرداختیم که هر چند این رویدادها به نیمه اول دهه 90 و پیش از ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 بازمی گردد، اما به اعتقاد صابر فیضی آزاد سازی فعالیت های اقتصادی در ایران دیرهنگام اجرایی شد.

وایمکس نیوز - وی در این باره می گوید: آزادسازی بخشی از فعالیت های مخابراتی با توجه به پیش بینی هایی که در برنامه سوم صورت گرفته بود در نیمه اول دهه 80 اتفاق افتاد.
وی می افزاید: مطابق با برنامه سوم باید بخش هایی از فعالیت هایی را که تا آن زمان توسط بخش دولتی و در فضای انحصاری انجام می شد با صدور مجوز هایی به بخش خصوصی سپرده شود.
فیضی در مورد مزایای انتقال فعالیت ها از بخش دولتی به خصوصی می گوید: شاید امروز دولت، بخش خصوصی و مردم به عنوان سه راس درگیر با این موضوع که آیا دولتی بودن خدمات بهتر است یا خصوصی شدن آنها اتفاق نظر داشته باشند و همگی به مزایای استفاده از خدمات در فضای رقابتی واقف باشند.
وی در ادامه می گوید: اما در اوایل دهه 80 و پیش از آنکه چنین فعالیت هایی در فضای خصوصی صورت گیرد بسیاری با اجرایی شدن این ایده مخالف بودند هم دولت و هم مردم.
به گفته وی برای اجرا شدن این طرح بخش دولتی دغدغه آن را داشت که روند انجام کارها مانند سابق پیش نرود، مردم هم عادت کرده بودند که از بخش دولتی خدمات بگیرند، بنابراین اعتماد به انجام خوب و مناسب این فعالیت ها در آن زمان چندان ساده نبود.
مدیرعامل مخابرات ایران می گوید: با وجود اینکه ارزیابی ها در آن زمان مخالف تحقق این موضوع بود، اما من همچنان معتقدم این کار می توانست خیلی زودتر از اینها آغاز شود، در نتیجه به نتایج سودمندتری برسیم.
وی در مورد مجوزهایی که در آن زمان به بخش خصوصی واگذار شد، می گوید: در نیمه اول دهه 80 ، PAPها، ISPها، ICPها، SAPها، اپراتورهای منطقه ای تلفن ثابت و نهایتا اپراتور دوم تلفن همراه مجوز گرفتند و فعالیت کردند.
به اعتقاد فیضی، آزادسازی فعالیت های مخابراتی در نیمه اول دهه 80 کمک زیادی به تسهیل روند خصوصی سازی مخابرات کرده است.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو