یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

ویژه از I/O 2016: همه امکانات جدید اندروید N

اندرويد

جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲:۰۰


کنفرانس I/O 2016 گوگل طبق برنامه ریزی های انجام شده آغاز شد و بسیاری از کاربران و توسعه دهندگان جهان به شدت پیگیر اخباری هستند که از همایش های متعدد و گوناگون آن منتشر می شود. یکی از جذاب ترین بخش های Google I/O 2016 که پیش بین های زیادی هم درباره آن صورت می گرفت، بخش معرفی اندروید N و ویژگی های جدید اضافه شده به آن بود. در ادامه با ما همراه باشید تا با مهم ترین امکانات اضافه شده به نسخه بعدی اندروید آشنا شویم.

وایمکس نیوز - در گام اول باید به این نکته اشاره کرد که گوگل هنوز نامی برای اندروید بعدی انتخاب نکرده و باید همچنان آن را با عنوان اندروید N بشناسیم. در I/O 2016 اولین نسخه بتا از این سیستم عامل جایگزین پیش نمایش مخصوص توسعه دهندگان شد و کاربران می توانند پیش از عرضه نهایی نیز آن را آزمایش کنند. یکی از جالب ترین اتفاقات که البته قبلا هم به آن اشاره شده بود، درخواست گوگل از کاربران برای پیشنهاد نام اندروید بعدی است که می توانید با مراجعه به وب سایت android.com/n و یا با استفاده از هشتگ NameAndroidN# در شبکه های اجتماعی نام های مورد نظر خود را به گوگل توصیه کنید.

واقعیت مجازی

اما درباره ویژگی های جدید باید گفت بیشترین تاکید گوگل بر روی نقش پر رنگ واقعیت مجازی در نسخه بعدی اندروید است و به همین دلیل برنامه ای به نام Daydream به سیستم عامل افزوده خواهد شد. گوگل تضمین کرده است که اندروید N برای گوشی هایی که قصد دارند از تکنولوژی های VR استفاده کنند آماده خواهد بود. به کمک DayDream فضایی مشابه صفحه Home آنگونه که در Gear VR سامسونگ وجود دارد برای کاربران به نمایش در خواهد آمد و برنامه های مرتبط با این تکنولوژی به کمک آن اجرا می شوند. اولین برنامه ها از این سری در پاییز امسال در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

Vulkan

API رندر سه بعدی در نسخه بعدی اندروید Vulkan نام خواهد داشت که به گفته گوگل پیشرفت چشمگیری در پردازش های مورد نیاز برنامه های سنگین صورت خواهد داد. داشتن گرافیک بالاتر در کنار فشار کمتر بر روی پردازنده و در نتیجه مصرف کمتر باتری از جمله مواردی هستند که به کمک این API به دست خواهند آمد اما پیش از آن می بایست توسط توسعه دهندگان در بازی ها به کار گرفته شوند. افزایش سرعت نصب برنامه ها به میزان 75 درصد، کاهش 50 درصدی فضای مورد نیاز برای برنامه های نصب شده و همچنین عملکرد بنچمارکی سریعتر از جمله دستاوردهایی هستند که به کمک بهبودهای صورت گرفته در Android Runtime و JIP Compiler به دست می آیند.

امنیت

اندروید N قرار است از یک سیستم رمزنگاری مبتنی بر فایل استفاده کند تا به این ترتیب امنیت بیشتری را برای کاربران فراهم نماید. همچنین دریافت و نصب بروزرسانی ها بدون نیاز به انجام فرآیندی خاص توسط کاربر انجام خواهد شد و پس از آن بهترین تنظیمات امنیتی با یک بار خاموش و روشن کردن گوشی اعمال می شوند.

لانچر جدید، مولتی تسک و پنجره های چندگانه

در اندروید N تعداد برنامه هایی که در پس زمینه اجرا می شوند و از طریق منوی recent apps قابل دسترسی هستند به 7 عدد کاهش پیدا می کند. همچنین تغییراتی نیز در فرآیند مولتی تسک صورت گرفته است. برای مثال با دو بار تپ کردن روی recent apps به آخرین برنامه ای که اجرا شده خواهید رفت و در عوض تپ طولانی تر باعث باز شدن دو پنجره در کنار هم می شود. این ویژگی مشابه قابلیتی است که قبلا در iOS برای تبلت های اپل و نیز در گوشی های سامسونگ به کار گرفته شده بود و البته یکی از بهترین ویژگی ها برای کاربران نیز به شمار می رود که حالا در نسخه اصلی اندروید حاضر خواهد بود. یکی دیگر از ویژگی های جذاب جدیدی که قرار است به اندروید اضافه شود و البته احتمالا بیشترین کاربرد آن در تبلت ها و کروم بوک هایی خواهد بود که پس از این با سیستم عاملی مشابه اندروید تولید خواهند شد، قابلیت freeform است که به وسیله آن، هر برنامه دارای پنجره ای جداگانه مانند آنچه در ویندوز وجود دارد خواهد شد و کاربران می توانند پنجره های مربوط به هر اپ را در بخشی از نمایشگر نصب کنند. قبلا شایعاتی درباره این قابلیت جدید منتشر شده بود و تایید رسمی آن از سوی گوگل خبر بسیار خوبی برای کاربران خواهد بود.

پشتیبانی از اموجی با Unicode 9

استفاده از Unicode 9 برای اموجی ها باعث اضافه شدن تعداد بیشتری از این شکلک ها به منوی اندروید خواهد شد که مطمئنا مورد توجه عاشقان پیام های متنی قرار خواهد گرفت. به علاوه گوگل برای اموجی مربوط به افراد نیز تلاش کرده تا رنگ های مختلفی برای پوست صورت آنها در نظر بگیرد و به توسعه دهندگان نیز توصیه کرده تا به سرعت از قابلیت های جدید در برنامه های خود استفاده کنند. همچنین هفته گذشته نیز خبرهایی درباره اضافه شدن اموجی مربوط به مشاغل زنان نیز به اندروید بعدی منتشر شد که حالا با تایید Unicode 9 رسمی می شود.

 

منبع : سخت افزار

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو