جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون رگولاتوري تشريح کرد:

چگونگي حذف دايل‌آپ، تولد اپراتورهاي مجازي و راه‌اندازي اپراتور چهارم

سبوحي

جمعه ۲۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۶:۰۰


معاون صدور پروانه رگولاتوري از حذف دايل‌آپ و تولد اپراتورهاي مجازي با راه‌اندازي اپراتور چهارم خبر داد و گفت: گام بعدي پس از تصويب رومينگ شبکه‌ها در کميسيون تنظيم مقررات و راه‌اندازي اپراتور سوم، تعريف اپراتورهاي مجازي است.

وايمکس نيوز - لطف‌الله سبوحي در خصوص اينکه تدوين پروانه اپراتور چهارم در چه مرحله‌اي قرار دارد، گفت: مصوبه اپراتور چهارم از هيات دولت رسيده و در کميسيون تنظيم مقررات در حال طرح است.
وي افزود: کليات پروانه در کميسيون تنظيم مقررات مطرح شده است و ان‌شاء‌الله پس از نهايي شدن و تصوب آن در کميسيون، باقي کارها انجام مي‌شود.

 

نمي‌دانم لفظ اپراتور چهارم از کجا آمده است
معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه رگولاتوري در پاسخ به اين سوال که "نگراني‌هايي از اينکه اپراتور چهارم، با ويژگي زيربنايي و گستردگي شبکه، موجب انحصار نشود و يا بقاي ساير فعالان حوزه را با مخاطره نياندازد، مطرح است، راه حل پيشگيرانه اين موارد چگونه در پروانه اپراتور چهارم پيش‌بيني خواهد شد "، گفت: تمام اين موارد در پروانه ديده مي‌شود؛ البته لفظ اپراتور چهارم را نمي‌دانم شما درست کرديد يا از کجا آمده است، اما به هر حال، شبکه‌اي است که قرار است با استفاده از فيبرنوري يک دسترسي را براي همه ايجاد کند و يک شبکه جا به جايي مبتني بر فيبرنوري در کل کشور شکل گيرد.
وي بيان کرد: اين شبکه‌ جاي خود را دارد و در حقيقت مکمل شبکه‌هاي ديگر خواهد بود و اين گونه نيست که فعاليتي باعث حذف فعاليت‌هاي ديگر شود، بلکه هر يک جاي خود را دارند و کارهاي خود را انجام مي‌دهند.

 

کمترين مزيت اپراتور چهارم حذف اينترنت دايل آپ است
سبوحي گفت: البته اگر فکر کنيم اين شبکه به خانه‌ها مي‌آيد و پس از آن ديگر کسي نياز نخواهد داشت به روش دايل آپ سرويس اينترنت بگيرد، درست است.
وي ادامه داد: منطقي نيست که بگويم همه روي دايل آپ (dial up) بمانند، زيرا يک ISP ور شکست مي‌شود و اين دليل منطقي‌اي براي اينکه ما کار توسعه‌اي انجام ندهيم، نيست.
وي در رابطه با اينکه "وقتي يک شبکه تمام آنچه افراد يک خانواده نياز داشتند باشند، از جمله فيلم، بازي، اينترنت و غيره را به صورت يکجا داشته باشد، دليلي وجود ندارد که يک مشترک براي دريافت تک تک اين موارد به صورت جداگانه اقدام کند "، گفت: براي مثال در سرويس ADSL، بستر انتقال خط تلفن است و مشتري سرويس دهنده را انتخاب مي‌کند؛ در شبکه فيبر نوري، خط تلفن جايگزين فيبر نوري مي‌شود، اما باز هم مشترک سرويس دهنده را انتخاب مي‌کند.
سبوحي ادامه داد: به اين ترتيب قدرت انتخاب مشترک بيشتر خواهد شد و اين شبکه نيز باعث حذف کسي نخواهد شد.
معاون رگولاتوري عنوان کرد: همچنين ممکن است شبکه فيبر نوري آنقدر نياز به اطلاعات را در مبناي داخلي تأمين کند که نياز کاربر به اينترنت بسيار کم شود.
وي توضيح داد: کاربران در اينترنت عمدتا قصد استفاده از منابع داخلي را دارند و اگر از بستر‌هاي مختلف دسترسي به منابع داخلي ايجاد شود، نياز به اينترنت کم خواهد شد.

 

شبکه فيبر نوري باعث حذف رقبا نمي‌شود
سبوحي گفت: در شبکه فيبرنوري تنها مديا عوض مي‌شود؛ اما کيفيت بالا مي‌رود و قدرت انتخاب کاربر در تعيين سرويس‌دهنده نيز بيشتر خواهد شد.
وي ادامه داد: براي مثال در سرويس فيلم اين شبکه، تمام کساني که قادر به ارايه بانک فيلم هستند، سرويس خود را ارايه‌ مي‌کنند و مشترک مي‌تواند با مقايسه کيفيت و قيمت‌ها‌، سرويس دهنده خود را انتخاب کند.
معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفت: در شبکه فيبر، سرويس‌دهندگان به جاي اينکه از مخابرات و روي سيم به کاربر سرويس دهند، از طريق شبکه فيبرنوري سرويس مي‌دهند و کاربر مي‌تواند انتخاب کند که از چه سرويس دهنده‌اي، سرويس بگيرد.
وي گفت: محيط شبکه فيبرنوري فضايي همانند اينترنت است که کاربر به هر کجا که مي‌خواهد، مي‌رود؛ با اين تفاوت که همه چيز در شبکه فيبرنوري در داخل کشور است و اينترنت يکي از کاربردها است.
معاون رگولاتور عنوان کرد: بار ديگر تأکيد مي‌کنم که شبکه فيبرنوري باعث حذف کسي نخواهد شد و تنها فضاي سرويس‌دهي عوض مي‌شود.

 

اپراتورهاي مجازي تلفن‌همراه، گام بعدي پس از تصويب رومينگ بين‌ شبکه‌ها
سبوحي همچنين در خصوص ورود اپراتورهاي مجازي گفت: ان‌شاء‌الله اپراتورهاي مجازي نيز خواهند آمد؛ اما بايد کمي صبر داشته باشيم و بايد اپراتور سوم نيز بيايد.
معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، افزود: نخست بايد بحث استفاده از رومينگ شبکه‌ها (National Roaming) و قوانين و مشخصات استفاده از شبکه ديگران مشخص شود که در حال مطالعه روي اين معقوله هستيم؛ که براي مثال اگر کسي خواست از شبکه اپراتور ديگري استفاده کند چه قوانين و مقرراتي بايد داشته باشد که منافع طرفين حفظ شود.
سبوحي ادامه داد: در حال حاضر اين موضوع را براي کميسيون تنظيم مقررات فرستاده‌ايم که در صورت تصويب، گام بعدي تعريف اپراتورهاي مجازي است.

 

الزامي براي واگذاري مجوز اپراتور مجازي با برگزاري مزايده نيست
معاون رگولاتور در پاسخ به اين سوال که "وقتي اپراتورها در مقابل مقوله‌اي مانند جابه جايي شماره مقاومت مي‌کنند، راه‌اندازي اپراتورهاي مجازي و اجازه استفاده از شبکه به اپراتوري ديگر، دور از ذهن به نظر مي‌رسد "، گفت: وقتي منافع طرفين حفظ شود دليلي ندارد که مقاومت کنند.
وي در خصوص اينکه " آيا به نظر شما در شرايط فعلي اگر مزايده‌اي براي اپراتورهاي مجازي برگزار شود، کسي خواهان شرکت در اين مزايده خواهد بود " گفت: لزوما نبايد مزايده برگزار شود.
وي در توجيه اقتصادي اپراتورهاي مجازي افزود: الان خيلي از کشورهايي که 10 تا 15 اپراتور دارند، همه اپراتورهايشان شبکه ندارند و برخي از آنها مجازي هستند.
سبوحي گفت: فعلا پيش‌بيني زماني براي عملي شدن اپراتورهاي مجازي نداريم.
وي در خصوص اينکه " آيا کميسيون تنظيم مقررات نظر مثبتي در اين رابطه دارد "، گفت: کليات اين موضوع در کميسيون مطرح شده اما اينکه در آينده تصميم چه باشد را نمي‌توانم از طرف کميسيون نظر بدهم.

 

شايد اپراتورهاي فعلي، مجوز اپراتور مجازي را بگيرند
معاون رگولاتور در واکنش به اين که " با توجه به شرايط ورود اپراتورهاي مجازي و محقق شدن اين موضوع تا حداقل چند سال آينده بعيد به نظر مي‌رسد "، گفت: اين امر نشدني نيست؛ همه اپراتور با خدماتي که ارايه مي‌کند جاي خود را پيدا مي‌کند و مردم نيز از بسياري چيزها استقبال مي‌کند.
وي ادامه داد: شايد اپراتور مجازي را يکي از اپراتورها توليد کند يا ممکن است اپراتورهاي فعلي، چند اپراتور را متولد کنند.
سبوحي توضيح داد: اين کار حتي براي اپراتور‌هاي فعلي نيز درآمد زا خواهد بود؛ زيرا اپراتور جديد قرار نيست الزاما همان کارهاي اپراتور مادر را انجام دهد؛ ممکن است خدمات جديد‌تري ارايه کند.
وي افزود: اپراتورهاي جديد تعاريف و خدمات جديدي ارايه مي‌کنند و کارهاي خاصي انجام مي‌دهد و سود درآمد اپراتور جديد نيز نصيب اپراتور مادر خواهد شد.
معاون رگولاتور گفت: در مجموع بايد تمام اين موارد مورد مطالعه و بررسي قرار گيرد و تجربه کشورهاي ديگر نيز در اين زمينه ديده شود؛ بايد ديد چرا اپراتورهاي مجازي در کشورهاي ديگر مورد استقبال قرار گرفته‌اند و چطور منافع همه حفظ مي‌شود؛ بايد تمام اين موارد پيش‌بيني و با مشورت با خود اپراتورها مقررات نوشته شود.
معاون رگولاتور در پاسخ به اين سوال که "آيا امروز راه‌اندازي اپراتورهاي مجازي در کشور يک ضرورت است يا به دليل صرفه اقتصادي انجام مي‌شود "، گفت: ما هيچ گاه به دنبال منافع اقتصادي نيستيم؛ نگاه مي‌کنيم ببينيم چه چيزي براي ايجاد رقابت، ايجاد تنوع در سرويس و ايجاد زمينه فعاليت براي بخش‌هاي مختلف نياز است که در اين راه با استفاده از تجربيات دنيا تصميمات لازم را اتخاذ کنيم.

 

واگذاري اختيار تصويب حق‌الامتياز پروانه‌هاي ارتباطي به کميسيون تنظيم مقررات
سبوحي در خصوص دلايل تاخير و لغو مزايده راديو ترانک، بيان کرد: رگولاتوري براي اخذ هر حق‌الامتيازي بابت پروانه‌ها بايد مصوبه هيات وزيران را داشته باشد و براي دريافت حق‌الامتياز پروانه راديو ترانک نيز به مصوبه دولت نياز داشتيم.
معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با بيان اينکه هيات دولت هنوز مصوبه‌اي در اين خصوص ندارد، گفت: روند اخذ مجوز از هيات وزيران کمي به درازا انجاميد که با آغاز اجراي قانون برنامه پنجم از ابتداي سال، برگزاري مزايده مجددا از سر گرفته مي‌شود.
وي افزود: با تصويب قانون برنامه پنجم اختيارات کميسيون تنظيم مقررات بيشتر شده از ابتداي امسال، اختيار تعيين حق‌الامتياز پروانه‌هاي ارتباطي به کميسيون تنظيم مقررات داده شده است.

 

هر استان داراي يک اپراتور راديو ترانک خواهد شد
سبوحي بيان کرد: راديو ترانک شبکه اى از امواج راديويى است که در محدوده جغرافيايى وسيع و با امکانات بهتر ارايه خدمات مي‌کند.
وي با بيان اينکه پيش از اين همان مجوزهاي بي‌سيم معمولي صادر مي‌شد، ادامه داد: از لحاظ فرکانسي و ملاحظات امنيتي ديگر به شکل سابق امکان صدور مجوز‌ بي‌سيم‌هاي معمولي وجود ندارد و در برگزاري اين مزايده در فکر جايگزين کردن سيستم جديد با مجوزهاي معمولي بي‌سيم هستيم.
وي ادامه داد: مي‌خواستيم براي اين منظور، يک اپراتور داشته باشيم تا کساني که نياز به استفاده از بي‌سيم دارند، نياز خود را از طريق اين اپراتور تأمين کنند.
سبوحي ادامه داد: اين مزايده مخصوص ترانک عمومي و مردمي که مي‌خواهند از بي‌سيم استفاده کنند، است و براي مثال تاکسي‌هاي بي‌سيم، اتوبوس‌هاي خصوصي، شهرک‌ها، برج‌ها، ساختمان‌هاي تجاري و تمام شرکت‌هايي که براي اداره فضاهاي خود نياز به استفاده از بي‌سيم دارند بايد مجوز خود را از اپراتور راديو ترانک اخذ کنند.
سبوحي عنوان کرد: پروانه راديو ترانک آماده شده و تنها برگزاري مزايده مانده است، در هر استان نيز يک اپراتور منطقه‌اي انتخاب مي‌شود.

 

استفاده غير مجاز از مسدود‌کننده‌هاي تلفن‌همراه به رغم وجود دستورالعمل
معاون رگولاتوري همچنين در خصوص استفاده از مسدود کننده‌هاي تلفن همراه و تدابير رگولاتوري براي پيشگيري از مشکلات ناشي از استفاده نادرست و غير مجاز از مسدود کننده‌ها، گفت: دستورالعملي که در اين رابطه داريم، مصوبه کميسيون تنظيم مقررات نيست؛ زيرا بخشي از اين کار را رگولاتوري اختيار دارد و انجام مي‌دهد.
وي گفت: استفاده از مسدود کننده‌ها بدون هماهنگي و دريافت مجوز از سازمان تنظيم مقررات مجاز نيست.
سبوحي ادامه داد: در بسياري از اماکن‌ از مسدود‌کننده‌ها استفاده و قدرت مسدود کننده را نيز به قدري زياد مي‌کنند که در خارج از محل‌ مورد نظر باعث اختلال در شبکه تلفن همراه مي‌شود که اين عمل مجاز نيست.
سبوحي افزود: رگولاتوري شرايط و ضوابطي را براي استفاده از مسدود‌کننده مشخص کرده است که در حيطه همان شرايط مجاز به استفاده از مسدود کننده هستند.
معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباط راديويي بيان کرد: البته اگر در جايي اين مقررات رعايت نشود با توجه به مقررات موجود در اين زمينه مي‌توان با آن برخورد کرد.

منبع: خبرگزاري فارس
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو