شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۴

در گفت‌وگو با توليدکننده داخلي مطرح شد

از نقض مصوبات دولت تا بي‌اعتمادي به محصول ايراني

اقتصاد - صنعت - کسب و کار

چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳:۰۰


مدير عامل يک شرکت دانش‌بنيان توليدکننده محصولات مخابراتي و ارتباطاتي مي‌گويد اکثر مخاطبان و خريداران صنعت ما دستگاه‌هاي اجرايي و دولتي هستند اما قوانين و مقررات حمايتي از محصولات داخلي آنطور که بايد اجرايي نشده و همچنان بي اعتمادي به محصولات داخلي وجود دارد.

وايمکس نيوز - انوشيروان مرآت با اشاره به موانع موجود بر سر راه توليدکنندگان داخلي اظهار کرد: اکنون از نظر قوانين و مقررات وضعيت خوب است اما اين مقررات در بسياري سازمان‌ها به درستي اجرا نمي‌شوند. مثلا قوانين مصوب مجلس، تصويب‌نامه هيات وزيران و بخشنامه‌هاي اختصاصي در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها وجود دارد که معمولا مبتني بر تصويب‌نامه هيات وزيران يا قوانين مصوب مجلس هستند که صراحتا خريد محصولات خارجي که داراي مشابه داخلي هستند را حداقل براي دستگاه‌هاي اجرايي دولتي ممنوع اعلام کردند و حتي ليست آنها را مشخص کردند.

نقض مصوبات دولت براي ممنوعيت خريد کالاي خارجي

وي ادامه داد: اما در عمل موارد زيادي را مي‌بينيم که اين مقررات نقض شده و اجرا نمي‌شود؛ تصويب‌نامه مربوط به ممنوعيت خريد کالاهاي خارجي يک جدول پيوست دارد که هر چند وقت به‌روز مي‌شود و انواع کالا که نمونه داخلي آن وجود دارد و نمونه خارجي‌اش ممنوع است را نام برده. ما به سهم خود به عنوان يکي از توليدکنندگان دانش‌بنيان کشور در بسياري از سازمان‌ها شاهد نقض اين تصويب‌نامه هستيم و علي‌رغم اينکه محصولات توليدي ما صراحتا در جدول پيوست مذکور درج شده و نبايد نمونه خارجي آن را بخرند، متاسفانه در عمل اين اتفاق مي‌افتد.

مرآت با بيان اينکه صنايع مختلف مشتريان و مخاطبان مختلفي دارند، گفت: صنعت ما جزو صنايعي است که عمده خريداران و مخاطبانش دستگاه‌هاي اجرايي هستند و عمده بازار هم  بازاري است که طبق قاعده بايد اين بخشنامه‌ها و مقررات را اجرا کند، زيرا زماني که بازار غيردولتي باشد، تصميم شخصي و توسط مشتريان گرفته مي‌شود، ولي در دستگاه‌هاي اجرايي و سازمان‌ها که از بودجه و بيت‌المال استفاده مي‌شود و طبق قانون انتظار مي‌رود از مقررات حمايت و اجرا شود، کاستي در اجرا زياد است.

چرا به محصولات داخل اعتماد ندارند!

وي در پاسخ به اينکه چرا با وجود قيمت مناسب محصولات داخلي، برخي سازمان‌ها به خريد محصولات خارجي تمايل دارند، گفت: ممکن است بسياري از مشتريان هنوز اعتماد لازم را به برخي برندهاي ايراني پيدا نکرده باشند و ما تمام تلاشمان را متمرکز کرده‌ايم که اين اعتماد را ايجاد کنيم و به سهم خودمان به عنوان يک شرکت توليدکننده داخلي در رشته مخابرات سعي کرديم جلب رضايت مشتري را در اولويت اول قرار دهيم، به طوري که محصولات شرکت، خودش بهترين تبليغ باشد.

نقش توليدکنندگان در تحقق اقتصاد مقاومتي

او در توصيف نقش توليدکنندگان در تحقق اقتصاد مقاومتي اظهار کرد: ما حداقل در رشته خودمان صد درصد توانايي اين را داريم که بتوانيم در تراز جهاني کار کرده و با برندهاي معتبر رقابت کنيم. البته بايد زمان کافي براي طي کردن مراحل مختلف اين مسير در نظر گرفت و مهم اين است که سرعت پيشرفت فعاليت‌ها اميدوار کننده و نشان‌دهنده کاهش فاصله با رقباي بين‌المللي باشد.

مرآت ادامه داد: ما از يک مدل خاص محصول شروع کرديم و به تدريج طيف محصولات را گسترده کرده و در هر قدم سعي داريم در تراز کيفيت جهاني کار کنيم، اما عده‌اي ممکن است از مقايسه وضعيت فعلي صنعت داخلي با صنايع پيشرفته رقيب در کشورهاي اروپايي و آمريکايي و با ديدن فاصله مرعوب شوند و خيلي زود جا بزنند و بگويند نمي‌توان به اين شرکت‌ها که به چنان سطحي از تکنولوژي رسيده و اين طيف از محصولات را دارند رسيد.

دچار افراط و تفريط نشويم

وي ادامه داد: از آن طرف عده‌اي هستند که تنها با يک موفقيت موردي، تحت تاثير قرار گرفته و انتظارات غيرواقعي برايشان ايجاد مي‌شود که مي‌توانند در يک چشم به هم زدن هم‌تراز وضع فعلي برندهاي جهاني شوند که البته به مرور زمان چون اين تصور غير واقعي است، محقق نشده و سرخوردگي ايجاد کرده و کار کوتاه‌مدت مي‌شود.

او در ادامه افزود: اين نمونه‌ها در شرکت‌هاي دانش‌بنياني که در رشته مخابرات در چند سال اخير در ايران فعاليت داشته‌اند مشاهده شده؛ اينکه شرکتي شروع انفجاري داشته و بعد متوقف شده است. نبايد در انتظاراتمان دچار افراط و تفريط شويم. البته که ما مي‌توانيم، ولي رهرو آن است که آهسته و پيوسته رود و نمي‌شود بدون صبر و برنامه‌ريزي بلندمدت به موفقيت پايدار رسيد.

نخبگان را حفظ کنيم

مرآت با بيان اينکه بعضي شرکت‌ها از همان ابتدا خيلي راحت کوتاه مي‌آيند و وارد ميدان نمي‌شوند، گفت: بايد يک نگاه واقع‌بينانه داشت و طبيعتا يک زمان کافي در نظر گرفت که خودمان را به آنها برسانيم و نکته‌ کليدي قضيه اين است که بهبود مستمر داشته باشيم. هرکسي بايد در جايگاه خودش در صنعت هدف‌گذاري کند که مثلا تا پايان سال نسبت به سال قبل خود يک پيشرفت محسوس داشته باشد و در صورت داشتن اين بهبود مستمر مي‌توان موفق شد.

وي در پاسخ به اينکه شرکت‌هاي خصوصي براي تقويت خود مي‌توانند چه کار کنند، گفت: عامل اصلي شکوفايي در حوزه دانش‌بنيان نيروي انساني متخصص است، بنابراين بايد روي حفظ افراد نخبه و متخصصان تراز اول تمرکز کرده و آنها را جذب کنيم. از دانشي که دارند استفاده کاربردي شود و اين در صدر مسائلي است که شرکت‌ها  بايد به آن بپردازند.

آسيب‌هاي شرکت‌هاي دانش‌بنيان

مرآت با بيان اينکه در زمينه سيستم‌هاي هاي‌تک (با تکنولوژي بالا) از جمله مخابرات در مقاطعي تحولاتي در تکنولوژي اتفاق مي‌افتد که اگر شرکت‌ها آماده نبوده و در روند روزمرگي خود باشند، در مقطعي ناگهان از بازار حذف مي‌شوند، افزود: يکي از آسيب‌هايي که متوجه شرکت‌هاي دانش‌بنيان و اتفاقا شرکت‌هاي موفق است، معطوف شدن ذهن آنها به کار روزمره‌اي که انجام مي‌دهند و محصولي که روي آن کار مي‌کنند، است و معمولا هم چون شرکت‌هاي موفقي هستند حجم کار زيادي دارند و ممکن است نگاهي با برد ميان‌مدت يا بلند مدت به تحولات پيش رو در آينده نداشته باشند.

وي ادامه داد: فناوري اين طور نيست که اگر تصميم گرفتيد بتوانيد يک هفته‌اي به آن دست پيدا کنيد بلکه بايد براي آن برنامه‌ريزي قبلي داشته باشيد و اگر مي‌خواهيد با يک فناوري که پنج سال آينده به بازار مي‌آيد رقابت کرده و حرفي براي گفتن داشته باشيد، بايد از همين الان به کارهاي تحقيقي و توسعه‌اي در اين زمينه بپردازيد.

او خاطرنشان کرد: زماني که يک تحول در بازار به وجود مي‌آيد اين شرکت‌ها غافل‌گير مي‌شوند و مي‌بينند سهم بازارشان را از دست داده‌اند، زيرا محصولي براي فناوري جديد ندارند و ديگر دير شده تا بخواهند از نقطه صفر شروع کنند و از رقبا عقب مي‌افتند. اتفاقي که متاسفانه در کشور خودمان هم براي بعضي از شرکت‌هاي توليدکننده اتفاق افتاده است.

رصد تحولات آينده براي جامعه مخابراتي کشور

مرآت با بيان اينکه در حوزه فناوري ارتباطي فاصله پنج تا 10 سال به عنوان آينده ميان‌مدت يا بلندمدت تلقي مي‌شود، افزود: ما در مجموعه خودمان از ابتداي امسال دفتري به نام دفتر مطالعات آينده تاسيس کرديم که زير مجموعه مرکز آموزش و پژوهش قرار دارد و ماموريت آن رصد کردن تحولاتي است که پيش‌بيني مي‌شود در آينده در بازار و صنعت مرتبط اتفاق بيفتد. در نظر داريم نتيجه بررسي‌ها و مطالعات را در معرض دسترسي جامعه مخابراتي کشور نيز قرار دهيم که سايرين نيز بتوانند از آن استفاده کنند.

حمايت‌هاي دولتي کافيست؟

او با اشاره به کمک بخش دولتي در اين زمينه گفت: در حال حاضر توسط معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و بقيه نهادهاي ذي‌ربط برنامه‌ريزي‌هايي براي حوزه دانش‌بنيان و حمايت‌ها چه به صورت معنوي و چه مادي از شرکت‌هاي دانش بنيان پيش‌بيني شده و انصافا حمايت‌هاي چند سال اخير مفيد بوده است. ساير بخش‌هاي دولت هم حمايت مي‌کنند. البته حتما جاي بهبود در اين زمينه وجود دارد. همچنين به تدريج در مقايسه با سال‌هاي گذشته تفاوت مشاهده مي‌شود و اعتماد مشتريان ( سازمان‌ها و بهره‌بردارهاي بزرگ) به تدريج به برند داخلي بيشتر مي‌شود.

شرايط نابرابر شرکت‌هاي داخلي و خارجي در مناقصات

وي خاطرنشان کرد: ما دنبال اين هم نبوديم که به خريداران در دستگاه‌هاي اجرايي بگوييم محصول خارجي را کاملا از مناقصات کنار بگذاريد و محصول داخلي بخريد، علي‌رغم اينکه اين متن صريح مقررات کشور است و اين حق ماست که اجراي قوانين حمايتي را از سازمان‌ها مطالبه کنيم، اما ما دنبال يک چنين مطالبه حداکثري نبوديم.

مرآت افزود: شايد تعجب کنيد ما در برخي از مناقصات راضي هستيم به اينکه به محصولات داخلي اجازه ورود به مرحله بررسي بدهند و در کنار محصول خارجي با شرايط مساوي بررسي کنند. اما همين اتفاق هم بعضي جاها نمي‌افتد و در بعضي سازمان‌ها حتي مواردي داشتيم که صراحتا ذکر برند خارجي کردند و فقط چند محصول خارجي را براي شرکت در مناقصه پذيرفتند.

وي با اشاره به پيگيري نقض قوانين و خريداري برندهاي خارجي گفت: ممکن است در نگاه اول بگوييد در صورت نقض مقررات، مي‌توان شکايت کرد و موضوع حل مي‌شود، اما چون تعداد نقض مقررات زياد است در عمل اينطور نيست. زيرا اولا شرکت منابع و امکانات اين را ندارد که مرتب شکايت کند و اين کار وقت و انرژي مي‌برد.

وي ادامه داد: دوم اينکه اگر نهاد نظارتي نقض مقررات را بررسي کند و مناقصه ابطال شود، در نهايت رابطه ما به عنوان فروشنده و پيمان‌کار با بخشي از بدنه کارفرما مخدوش شده و فروش‌هاي آتي ما به آن کارفرما را دچار مشکل مي‌کند، زيرا لازمه کار حفظ ارتباط مثبت با خريدار است.

مرآت همچنين افزود: البته ما در مواردي که مقررات به طور فاحش نقض شود اين کار را مي‌کنيم، اما برخي موارد هم زورمان نمي‌رسد و کار خيلي خاصي نمي‌توان کرد و مجبور مي‌شويد روي توسعه ارتباط مثبت با مشتري تمرکز کنيد، به مشتريان محصول و برند ايراني را معرفي کرده و روي جنبه مثبت کار  بيشتر تمرکز کنيد تا شايد در آينده با آن بتوانيد سازمان کار کنيد.

فکري براي نقدينگي کنيد

او با بيان اينکه شرکت‌هايي که با شيب تند رشد مي‌کنند نياز به نقدينگي و به خصوص سرمايه در گردش دارند، گفت: معناي شيب رشد تند، حجم کارهاي بيشتر با مبالغ بالاتر است. اجراي هر پروژه نياز به سرمايه در گردش دارد و شيب تند باعث مي‌شود بازگشت سرمايه از پروژه‌هاي قبلي به ميزان کافي وجود نداشته که يعني بايد در پروژه‌هاي جديد مبلغ بيشتري سرمايه‌گذاري شود و بين نقدينگي موجود شرکت و نقدينگي مورد نياز براي پاسخ گويي به اين حجم تقاضا فاصله مي‌افتد. اين يک مساله شناخته شده در رشته مديريت براي تمامي شرکت‌هاي در حال رشد است و بايد فکري به حال آن کنند.

وي در زمينه تامين سرمايه مورد نياز اظهار کرد: در کشور ما به طور خاص براي شرکت‌هاي دانش‌بنيان صندوق نوآوري و شکوفايي را تاسيس کردند که حمايت‌هاي محسوسي هم دارد. معمولا عاملي که در اجرا براي شرکت‌ها مشکل ايجاد مي‌کند، بحث وثايق است. زيرا نهايتا در  تسهيلاتي که دولت مي‌خواهد حمايت کند و در اختيار شرکت‌ها بگذارد وثايقي بايد وجود داشته باشد.

ناتواني شرکت‌ها از تامين وثايق

مرآت ادامه داد: اگر با نگاه سنتي بانکي بخواهد به قضيه نگاه شود، وثايق بسيار سخت‌گيرانه که به آنها نوع الف مي‌گويند از شرکت‌ها مطالبه شود و طبيعتا يک شرکت در حال رشد نمي‌تواند آن وثايق را تامين کند و از حمايت‌ها و تسهيلاتي که  در نظر گرفته شده بي‌بهره مي‌ماند. بنابراين در صندوق نوآوري و شکوفايي روي اين موضوع کار کردند و هنوز مي‌شود راه‌هاي ابتکاري پيدا کرد که اين قفل بيشتر باز شود. وثايق براي شرکت‌هايي که واقعا کار مي‌کنند و تسهيلات را در مسير درست سرمايه‌گذاري مي‌کنند و تحليل مالي پروژه هايشان نشانگر عملکرد مالي عاقلانه و مطمئن است، بايد بيشتر تسهيل شود.

تفاهم با شرکت‌هاي خارجي براي صادرات

او در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تفاهمات صورت‌گرفته با ساير کشورها براي انجام صادرات گفت: قرقيزستان از کشورهايي است که با آن مذاکراتي داشتيم. اخيرا از شرکت مخابرات قرقيزستان بازديدي داشتيم و مديرعاملش اينجا آمده و از مجموعه بازديد کردند و بحث زمينه‌هاي همکاري بود و بررسي اينکه آيا مي‌توانند محصولات توليدي ما را در شرکت مخابرات قرقيزستان استفاده کنند. ما کم‌کم به فکر گسترش صادرات هستيم.

صادرات کار سختي است

مرآت با بيان اينکه محصولات پرظرفيت سوييچ مخابراتي محصولات پيچيده‌اي هستند که صادراتش کار سختي است، افزود: نياز است حتما يک تيم حرفه‌اي مجري براي نصب و راه‌اندازي پشتيباني در محل مشتري وجود داشته باشد و مثل برخي انواع ديگر محصولات نمي‌توانيد فقط آنها را براي خريدار ارسال کنيد و گيرنده با کتابچه راهنما آن را نصب کند. بنابراين محصول را به هر کشوري که بخواهيد بفروشيد حتما يا بايد شعبه‌اي ايجاد کنيد که تيم فني قوي داشته باشد يا بايد با شرکتي که آنجا وجود دارد و تيم فني قوي دارد همکاري شکل دهيد.

وي ادامه داد: در حال حاضر بازار ما عمدتا داخلي است و مدت خيلي زيادي نيست که اين نوع محصول در بازار عرضه مي‌شود ولي برنامه‌ريزي‌هاي زيادي براي صادرات کرديم، استانداردهاي CE‌ که استاندارد اروپايي محصولات الکترونيکي است و صادرات محصول به اکثر کشورهاي دنيا از نظر تاييديه فني مجاز مي‌کند را براي محصولاتمان گرفتيم.

او با بيان اينکه در سيستم‌هاي سوئيچينگ مخابراتي هر دو دهه يک تحول فناوري از فناوري قديمي يا فعلي به فناوري جديد داريم،گفت: در حال حاضر در يکي از آن نقاط ‌عطف‌ هستيم.

استفاده از فناوري جديد در شبکه مخابراتي

مرآت افزود: يکي از اين فناوري‌هاي جديد NGN(Next Generation Networking) شناخته مي‌شود و مبتني بر شبکه IP است. به اين صورت که در اين فناوري بستر ارتباطي سيستم‌هاي مخابراتي با بستر ارتباطي که براي ارتباطات ديتا يا اينترنتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، يکپارچه مي‌شود.

وي با اشاره به  مزاياي استفاده از فناوري جديد در شبکه مخابراتي گفت: در فناوري قبلي اين بسترها مجزا بود يعني اينترنت و شبکه کامپيوتري و شبکه تلفني هر کدام يک زيرساخت، پروتکل و فناوري جداگانه داشت، اما در فناوري جديد يک همگرايي اتفاق افتاده و اين بسترها با هم ادغام شده‌اند و سيستم‌هاي مخابراتي از همان بستري استفاده مي‌کنند که شبکه‌هاي کامپيوتري (IP) بهره مي برند.

صرفه‌جويي‌هاي هنگفت در زيرساخت‌هاي مخابراتي

او ادامه داد: همچنين صرفه‌جويي‌هاي هنگفتي در زيرساخت براي شبکه مخابراتي ايجاد مي‌شود؛ انواع خدمات ارزش افزوده و قابليت‌هاي پيشرفته در اختيار بهره‌برداران و مشترکين اين شبکه قرار مي‌دهد. قابليت‌هايي از قبيل صندوق پيامگير، فکس مجازي، صندوق اس‌ام‌اس، قابليت مديريت کردن کارکرد هر کاربر از طريق پنلي که در اختيارش قرار مي‌گيرد، در جايي که مجوز بهره‌برداي وجود داشته باشد قابليت مکالمه تصويري و ويديويي را مي‌تواند ايجاد کند و انواع فعاليت‌هاي مختلف پيشرفته را در اختيار کاربران قرار مي دهد.

مرآت گفت: بازار اين محصول دو نوع مخاطب دارد؛ بازار شبکه‌هاي اينترپرايز (سازماني) و سازمان‌هايي که معمولا گستردگي دارند يا در سراسر کشور براي خود شبکه دارند به عنوان نمونه مجموعه هاي وزارت راه و سازمان‌هاي مختلف ديگر که شبکه‌هاي مخابراتي بزرگ دارند و براي ايجاد شبکه مخابراتي سازمان خود از اين سوئيچ استفاده مي‌کنند.

وي ادامه داد: بخش دوم مخاطبان، شبکه مخابرات عمومي کشور است که مشتريان همان اپراتورهاي مخابراتي مانند شرکت مخابرات ايران هستند که مشتري محصول را خريده و مي‌توانند به مشترکين سرويس‌دهي کنند. تفاوت اين دو نوع مخاطب اين است که در شبکه عمومي مقياس ظرفيت‌ها خيلي بالاتر است و تا ميليون شماره هم مي‌رود و در شبکه هاي سازماني ظرفيت‌ها در مقياس چند هزار شماره تا نهايت صدهزار شماره است.

مشتريان چه کساني هستند؟

او با اشاره به ليست قراردادهاي اين شرکت با مشتريان اظهار کرد: اکثر سازمانها و شرکت هاي بزرگ کشور از محصولات ما استفاده مي‌کنند از جمله شرکت مخابرات ايران و وزارت ارتباطات.

مرآت با برشمردن مزيت‌هاي اين محصول داخلي نسبت به مشابه خارجي خود گفت: تمام مشخصات و قابليت‌هايي که معتبرترين برندهاي خارجي که رقيب ما هستند و محصول مشابه ما را توليد مي‌کنند، در محصول ما وجود دارد، بنابراين چيزي از محصولات خارجي کم نداريم و حتي گاهي از برخي قابليت‌ها و امکانات استفاده مي‌شود و نوآوري‌ها و ابتکاراتي وجود دارد که براي اولين بار ما آن را به صورت داخلي انجام داديم.

وي با بيان اينکه نکته‌اي که براي مشتريان بسيار ملموس است، وجود پشتيباني قوي محصولات است، اظهار کرد: تفاوت ما به عنوان سازنده داخلي با سازنده خارجي اين است که متخصصين تراز اول و طراح محصول را در داخل کشور داريم و عمق دانش فني ما در مورد محصولي که ارايه مي‌کنيم بسيار کامل است، در مقايسه با يک محصول خارجي که از طريق نمايندگي فروش محصول خود را مي‌فروشد و تيمي که آن را نمايندگي مي‌کند، طبيعتا عمق دانش فني‌اش در مورد محصول کم است.

ميليون‌ها دلار صرفه‌جويي ارزي با محصول داخلي

مرآت با اشاره به فاکتور قيمت به عنوان ديگر مزيت محصولات داخلي گفت: طبيعتا محصولي که در داخل توليد مي‌شود براي مشتري بسيار ارزان‌تر است و ما ميليون‌ها دلار صرفه‌جويي ارزي فقط از طريق همين محصول ارائه‌شده داشته‌ايم.

وي در بخشي از اين گفت‌وگو با بيان اينکه از بحث‌هاي موجود در اقتصاد و صنايع دانش‌بنيان اين است که ما حلقه‌هاي استراتژيک فعاليت‌هاي توليد را خودمان در اختيار داشته باشيم، گفت: در کشورهاي پيشرفته صنعتي شايد تا چند دهه پيش هنوز اين تفکر حاکم بود که يک شرکت توليدي بايد تمام مراحل را خودش انجام دهد.

او ادامه داد: به مرور اين ديدگاه در کشورهاي پيشرفته صنعتي و شرکت‌هايي که در زمينه فناوي‌هاي نوين و هاي‌تک کار مي‌کردند مطرح شد که چرا وقت ارزشمند و تخصص نيروي انساني خود را صرف فعاليت‌هايي کنند که در فعاليت‌هاي توليدي خيلي اهميت بالايي ندارد، يعني ارزش افزوده اقتصادي بالا، ارزش استراتژيک از نظر صنعتي مالکيت حقيقي آن فناوري و کم‌ياب و محدود بودن منابعي که براي انجام دادن آن بخش از فعاليت‌ها لازم است.

مرآت درباره ديد جديد شرکت‌ها توضيح داد: فعاليت‌هاي توليد به اجزاي مختلف تقسيم مي‌شود؛ قسمت‌هايي که اين ويژگي‌ها را دارد مثل طراحي، توليد فناوري تا مرحله ساخت نمونه‌هاي صنعتي را به صورت اختصاصي در مجموعه خودشان انجام شده و قسمت‌هايي که اين ويژگي‌ها را ندارد و معمولا کار تکراري است که به صورت کارگرمحور انجام مي‌شود، به مناسب‌ترين گزينه‌اي که از نظر اقتصادي در ميان پيمان کاران مختلف کشور وجود دارد برون‌سپاري مي‌شود. ما هم بر خلاف دو دهه پيش همين کار را انجام داديم.

وي اظهار کرد: در برخي شرکت‌ها، در مقطعي از زمان نزديک به 12 سال پيش ادعا کرديم مدرن‌ترين سوييچ مخابراتي جهان را در کارخانه‌هايمان ايجاد مي‌کنيم. ولي واقعيت اين بود که ما در سر اشتباه اين معامله قرار داشتيم و کار کارگرمحور را انجام مي‌داديم و نمي‌توانستيم هيچ تغييري در طرح داخلي و نرم‌افزارها يا سخت‌افزارهايش بدهيم. اما کاري که الان مي‌کنيم برعکس اين قضيه است، يعني تمام طرح دانش و فناوي محصول در اختيار خودمان است.

در کشور توليد قطعات رايج الکترونيکي مانند آي‌سي نداريم

او همچنين در پاسخ به سوالي درباره ساخت قطعات الکترونيکي خاطرنشان کرد: به طور طبيعي در جهان نيز اکثر سازندگان محصولات الکترونيکي خودشان قطعه را نمي سازند و از قطعات الکترونيکي که توليدکنندگان تخصصي قطعات در جهان توليد مي‌کنند استفاده مي‌کنند. کما اينکه توليدکنندگان معروف جهاني گوشي‌هاي موبايل و لپ‌تاپ و غيره که همه ما مي‌شناسيم نيز قطعات را خودشان نمي سازند.

مرآت افزود: قطعه‌سازي خودش يک حوزه و صنعت جداگانه است و ما فعلا در کشور توليد قطعه آي‌سي و خازن و مقاومت نداريم و اگر داريم گسترده نيست. اين قطعات توليدکنندگان خاصي دارد و معمولا سازنده اصلي آنها صنايع اروپا و آمريکا هستند و بسته به شرايط اقتصادي تصميم گرفته مي‌شود که از کدام کشور مي‌توان قطعات را خريد چون در بازار اکثر کشورها موجود و قابل تهيه هستند.

وي با بيان اينکه هيچ شرکتي در دنيا وجود ندارد که خودش تک تک قطعات محصولش را بسازد و چنين کاري با منطق حاکم بر کار صنعتي سازگار نيست، گفت: نکته مهم اين است که دانش و فناوري و معماري و طرح محصول متعلق به يک شرکت و در انحصار خودش باشد و آن شرکت فعاليت مستمر تحقيق و توسعه‌اي براي ارتقاي محصول و گسترش طيف محصولات داشته باشد.

مرآت همچنين در ادامه فعاليت‌هاي شرکت دانش‌بنيان «صنايع ارتباطي آوا» را تشريح کرده و توضيح داد که فعاليت اين شرکت، طراحي و ساخت نوعي از سوييچ‌هاي مخابراتي است که به آن سوييچ مخابراتي نسل جديد  NGN (Next Generation Networking) و IMS (IP Multimedia Subsystem) مي‌گويند.


جايگزيني NGN در شبکه‌هاي مخابراتي

وي با اشاره به قدمت تاسيس و فعاليت اين شرکت، گفت: فعاليت گروهي که در حال حاضر وجود دارد در قالب يک تيم دانشجويي در سال 1379 شروع شد يعني زماني که اين فناوري آنقدر جديد بود که بيشتر داراي جنبه کار دانشگاهي بود اما اکنون اين تکنولوژي در حال جايگزيني فناوري قبلي مخابراتي در کشور است.

 

منبع : ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو