یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

تاکید واعظی بر فرهنگ سازی همگام با پیشرفت فناوری

واعظي

چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰:۰۰


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست هم اندیشی با فعالان بخش خصوصی حوزه ict، بر لزوم فرهنگ سازی، آموزش، ارتقای سواد رسانه ای و دیجیتالی کاربران توسط نهادهای مسئول و استفاده صحیح از فضای مجازی توسط کاربران تاکید کرد .

وایمکس نیوز - جلسه هم اندیشی با حضور فعالان، کارآفرینان، محققان و سرمایه گذاران بخش خصوصی حوزه ict عصر روز سه شنبه در سالن امید وزارت ارتباطات برگزار شد.
در این جلسه برخی از فعالان بخش خصوصی به بیان برخی ظرفیتها و موانع و مسایل پیش روی فعالیت، سرمایه گذاری  و ارایه خدمات با کیفیت به مردم پرداختند و راهکارها و راهبردهایی در جهت بهتر شدن شرایط و روند توسعه این حوزه در کشور ارایه دادند.
در ادامه محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و میلاد امام حسن مجتبی (ع) و آرزوی بهره گیری از فیوضات و برکات این ماه گفت: امروز بر کسی پوشیده نیست که یکی از مهمترین سیاست های دولت تدبیر و امید، بهره گیری حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی به منظور ایجاد کسب و کار، رونق اقتصادی، افزایش درآمد بخش و در نهایت توسعه و پیشرفت کشور با مشارکت حداکثری مردم، فعالان و دلسوزان حوزه های مختلف است.
وزیر ارتباطات با اشاره به روند رو به رشد حضور بخش خصوصی در حوزه ICT گفت: تمام تلاش ما به عنوان بخش دولتی از ابتدای دولت تدبیر و امید، علیرغم وجود مشکلات تامین منابع، توجه به توسعه حوزه زیرساختی بود. چرا که اعتقاد داشتیم ارایه خدمات مطلوب تنها در بستر زیرساختهای مناسب امکان پذیر است.
وی توسعه و تجهیز زیرساختها را فرایندی پرهزینه، زمان بر و دارای ویزگی بازگشت طولانی مدت سرمایه خواند و گفت: در حال حاضر با فراهم شدن شرایط زیرساختی، لازم است بخش خصوصی با تفکر ارایه خدمات متنوع وارد عرصه شده و ضمن ایجاد زمینه های کسب و کار و اشتغال، بازار خود را ترمیم کند.
واعظی تشکیل کنسرسیوم ها توسط چند شرکت به منظور حمایت از یکدیگر و تجمیع منابع را از جمله راهکارهای مناسب برای حضور پر رنگ تر بخش خصوصی در طرحها و پروژه های بزرگ دانست و افزود: این روش در همه جای دنیا مرسوم است که شرکتهای مختلف و حتی رقیب در برخی طرحها و پروژه ها تشکیل یک گروه را داده و با هماهنگی و تجمیع منابع و سرمایه سعی می کنند حضور بهتر و قوی تری برای اجرای طرح های بزرگ و یا ملی و بین المللی داشته باشند.
وزیر ارتباطات در ادامه، بر کمک و همکاری بانکها به عنوان یکی از پایه های اصلی تامین سرمایه تاکید کرد و گفت: در همه نقاط دنیا بخش خصوصی 20 تا 30 درصد سرمایه طرح را می پردازد و برای تامین باقی سرمایه از بانکها کمک می گیرد.
واعظی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به سرعت بالای تحولات فناوری در دنیا و کشور گفت: لازم است متناسب با این سرعت، از لحاظ فرهنگی نیز با حساسیت و دقت بیشتر فعالیت کنیم.
وی اضافه کرد: نهادهای مسئول مانند صدا و سیما، متولیان حوزه فرهنگی و رسانه ها باید برای موضوع آموزش، فرهنگ سازی و ارتقای سواد رسانه ای و دیجیتالی کاربران برنامه ریزی کنند و کاربران نیز باید سعی کنند تا از شرایط به وجود آمده به نحو صحیح و درست استفاده کنند.
وزیر ارتباطات در عین حال، بر لزوم داشتن جوانان و فارغ التحصیلان صاحب مهارت تاکید کرد و گفت: شرکتهای بزرگ و دانشگاهها باید تلاش کنند تا در کنار آموزش نظری، مهارت و تخصصی کار کردن را به دانشجویان و جوانان علاقه مند به فعالیت بیاموزند تا شکاف بین آموزشهای نظری و کار در فضای صنعتی و یا مبتنی بر فناوری پر شود.
وی در پایان از عوامل مهم و اثرگذار برای تشویق حضور بخش خصوصی و سرمایه گذار داخلی و خارجی در همه حوزه ها و از جمله حوزه ict را امنیت خواند و گفت: وجود یک فضای امن سبب می شود تا سرمایه گذاران تمایل بیشتری به ورود سرمایه خود به عرصه تولید و ارایه خدمات به مردم و نهایتا رونق اقتصادی داشته باشند.
وی اضافه کرد: لازمه تحقق این مهم قانون گرایی، اجرای صحیح قانون و تعریف الگویی مناسب با حداقل موانع و حداکثر ظرفیت سازی و منابع برای فعالیت بخش خصوصی است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو