یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

کارمندان مراقب اين بيماري باشند

سندرم کارپال

یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷:۰۰


سندرم تونل کارپال (CTS) يک اختلال مربوط به اعصاب است که بيشتر در کارمندان و افرادي که براي ساعت‌هاي طولاني پشت ميز مي‌نشينند و با رايانه کار مي‌کنند ديده مي‌شود و احتمال بروز آن در زنان سه برابر مردان است.

وايمکس نيوز - بيماري دردناک سندرم تونل کارپال، يک بيماري مربوط به شغل است و بيشتر در افرادي ديده مي‌شود که مچ دستشان براي مدت طولاني در شرايط نامناسب و غير استاندارد قرار دارد.اين بيماري مرتبط با اعصاب، باعث درد و بي حسي دست، به‌خصوص مچ دست مي‌شود.

علل سندرم تونل کارپل
تونل کارپال گذرگاه اعصاب مچ دست است که از عصب مديان (median) محافظت مي‌کند. عصب مديان عصب اصلي دست و تاندوني (تاندون فلکسور) است که باعث خم شدن انگشتان و شست و ديگر بافت‌هاي نرم دست مانند رباط‌ها و عروق خوني مي‌شود.
بر اساس گزارش آکادمي‌جراحان ارتوپدي آمريکا، سندرم تونل کارپال زماني اتفاق مي‌افتد که بافت‌هاي اطراف تاندون فلکسور متورم شده و به عصب مديان فشار وارد مي‌کنند.
عوامل وراثتي نقش مهمي‌در بروز اين سندرم دارند؛ يعني اگر در خانواده يکي مبتلا باشند، احتمال ابتلاي بقيه نيز وجود دارد.
برخي ديگر از اين عوامل موثر عبارتند از:آسيب ديدگي مچ دست که باعث تورم، رگ به رگ شدن يا شکستگي شود.پرکاري غده هيپوفيز،کم کاري تيروئيد،استرس کاري،استفاده مکرر از ابزاري که باعث ارتعاش دست مي‌شود، وجود کيست يا تومور در داخل کانال.
در ادامه اين گزارش آمده است که حرکات تکراري مچ دست مهم‌ترين عامل اين عارضه است. برخي از ورزش‌ها مانند تنيس نيز باعث بروز اين سندرم مي‌شود.سندرم تونل کارپال در صورت پيشرفت به‌اندازه اي قابليت‌هاي دست بيمار را تحت تاثير قرار مي‌دهد که امکان استفاده از قلم نيز وجود نخواهد داشت.

علائم سندرم تونل کارپال
اين بيماري در مراحل ابتدايي با بي حسي، سوزش و خارش دست؛ به‌خصوص در شب همراه است. معمولا بيمار با احساس درد در دست از خواب بر مي‌خيزد و براي ساکت شدن درد مجبور است دست را به سرعت تکان دهد. اين بيماري در صورت پيشرفت باعث مي‌شود که انجام يک کار ساده مانند برداشتن کتاب نيز به دشواري انجام شود. به مرور زمان درد دست از مچ به قسمت‌هاي بالايي و شانه نيز سرايت مي‌کند.

راه‌هاي تشخيص
با مشاهده علائم درد بيمار بايد به سرعت به پزشک مراجعه کند. براي تشخيص سندرم تونل مچ دست پزشک در ابتدا معاينات باليني انجام مي‌دهد.
به گزارش دانشگاه جان‌هاپکينز آمريکا، پس از معاينات باليني، آزمون‌هاي بررسي قدرت دست در اولويت قرار دارد. يکي ديگر از آزمايش‌هاي مورد نياز براي تشخيص، آزمون سرعت هدايت عصب و تست EMG يا الکتروميوگرافي است که با استفاده از يک سوزن کوچک، فعاليت‌هاي الکتري عضلات بررسي مي‌شود.

درمان
درد ناشي از سندرم تونل مچ دست معمولا در مراحل اوليه با استراحت و رعايت اصول استاندارد قابل کنترل است و در مرحله بعدي داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي مانند آسپرين، ايبوپروفن و ديکلوفناک تجويز مي‌شود.
اين بيماري در صورت پيشرفت نيازمند عمل جراحي است.يوگا، کار درماني و درمان اولترا سوند نيز گاهي براي درمان و کاهش درد توصيه مي‌شود.

پيشگيري
راه‌هاي مختلفي براي کاهش خطر ابتلا به سندرم تونل مچ دست وجود دارد. مرکز پزشکي دانشگاه مريلند آمريکا چند راهنمايي موثر در اين زمينه ارائه کرده است.استراحت مچ دست هر چند دقيقه يک بار و نرمش‌هايي مانند خم کردن و صاف کردن مچ، تنظيم محيط کار به گونه اي که فشار بر روي مفاصل حداقل باشد، ورزش مفاصل، اجتناب از وارد کردن فشار اضافي در هنگام کار؛ براي مثال محکم نگه داشتن قلم، استفاده از ابزار ارگونوميک، قرار داد صفحه کليد در شرايطي که مچ در حين کار در آرامش باشد.

 

منبع : ايرنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو