یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

رئيس دفتر فناوري‌ نوين مرکز پژوهش‌هاي مجلس :

بزرگترين کارخانه توليد کابل با فروش زمين‌ اداره مي‌شود

تیک نیوز

دوشنبه ۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۰۰


رئيس دفتر فناوري‌هاي نوين مرکز پژوهش‌هاي مجلس گفت: 90 درصد بودجه ICT در زيرساخت سرمايه‌گذاري مي شود و صنعت IT رها شده است که در نتيجه اين رويه، امروز بزرگترين کارخانه توليد کابل منطقه با زمين فروشي تامين سرمايه مي‌کند.

وايمکس نيوز - مهدي فقيهي از اختصاص ناموزون اعتبارات در بخش فناوري اطلاعات و ارتباطاتICT خبر داد و نسبت به عواقب توسعه نامتوازن بخش CT (ارتباطات) و IT (فناوري اطلاعات) در کشور هشدار داد.

وي اظهار داشت: در سال‌هاي گذشته مجموع سهم اعتبارات ICT از اعتبارات عمومي 1.5 درصد بود، اما در دولت يازدهم با مصوبه مجلس اعتبار بخش ICT به شدت افزايش يافت و سالانه مبالغي در حدود 3 هزار و 500 ميليارد تومان به ICT اختصاص مي‌يابد.
رئيس دفتر فناوري‌هاي نوين مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: 90 درصد از مبلغ سهم وزارت ارتباطات است و هر ساله حدود 70 تا 80 درصد اين اعتبار نيز عملياتي مي‌شود.
وي گفت: اما اقدامات وزارت ارتباطات با اين بودجه چشم‌گير به سرمايه‌گذاري در زيرساخت خلاصه شده و اين وزارتخانه فعاليتي در بخش صنعت IT و توليد محتوا انجام نمي‌دهد.
فقيهي گفت: در نتيجه قرار گرفتن مقوله IT در اولويت هاي بعدي و به تبع آن اختصاص بودجه بسيار کمتر، در عمل شاهد تضعيف صنعت IT در کشور بوده‌ايم.

وي با بيان اينکه امروز ديگر اندک نفس صنعت ICT بريده شده است، گفت: شرکت‌هايي که روزي داعيه توليد در منطقه را داشتند و زماني از بزرگترين کارخانه‌هاي توليد کابل در خاورميانه بودند، اکنون با فروش زمين اداره مي‌شوند.
رئيس دفتر فناوري‌هاي نوين مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي افزود: يک کارخانه توليد کابل که روزي از توليدکنندگان صاحب نام منطقه بود، اکنون اگر چه در حال کار است، اما براي تأمين سرمايه در گردش اقدام به فروش زمين مي‌کند.
وي گفت: اين کارخانه چندي پيش به وزارت رفاه و سازمان تأمين اجتماعي منتقل شد و از آنجا که متعلق به صندوق بازنشستگان فولاد است، بايد در پرداخت حقوق بازنشسته‌ها کمک کند. از اين رو اين دغدغه نيز به دغدغه هاي توليد کارخانه اضافه شده است.

فقيهي تاکيد کرد: بنابراين اين کارخانه اگر حتي به وزارتخانه‌هاي مرتبط تر مانند وزارت ارتباطات يا وزارت صنعت منتقل مي شد ارزش آن را بهتر مي‌دانستند.

وي تاکيد کرد: مثال هاي مشابهي را در صنعت مخابرات کشور شاهد هستيم که نياز به تغيير سياست‌هاي کلي وزارت ارتباطات را ضروري کرده است.

 

منبع : فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو