مزاحمتهای تلفنی متعدد برای مراکز خدماتی به منظور ضبط فایلهای صوتی طنز طی سالهای اخیر مشکلات متعددی برای مراکز حساس ایجاد کرده است.
وایمکس نیوز - مزاحمتهای تلفنی بحث تازهای نبوده و طی سالهای گذشته همواره چنین مشکلی وجود داشته اما اکنون با گسترش استفاده از شبکههای اجتماعی موبایلی و امکانی که این شبکههای برای انتقال فایلهای صوتی و تصویری فراهم میکنند این مزاحمتها وارد فاز تازهای شده است.
طی هفتههای گذشته در اخبار اینگونه عنوان شد که یک شهروند شیرازی با 227 بار تماس با سامانه 125، رکورد مزاحمت تلفنی برای آتشنشانی را شکسته و از ساعت پنج و دو دقیقه روز پنجم تیرماه تا ساعت 17 و 55 دقیقه روز ششم تیرماه، مدام با سامانه 125 تماس میگرفته است. اما این اولین باری نیست که مزاحمت با این مراکز رسانهای میشود چرا که در سالهای گذشته نیز اخبار متعددی در این خصوص منتشر شده است.
آمارها گویای آن است که در سال 1392 و تنها در زمینه تلفن ثابت در تهران بیش از 5000 مورد مزاحمت تلفنی وجود داشته است، رقم بالایی که احتمالا در تلفن های همراه تا چند برابر بیشتر بوده است.
به عنوان مثال زمانی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی مازندران اینگونه اعلام کرده بود که حداقل در این استان 70 درصد تلفنهای 115 مزاحمتهای تلفنی است که این کار مانع به موقع رسیدن اورژانس به محل حادثه میشود.
رئیس ستاد فرماندهی 125 نیز در آن دوره تاکید کرده بود که سازمان خدمات ایمنی شهر تهران نیز همانند اورژانس با معضل مزاحمان تلفنی روبروست و روزانه در حالی با این مرکز 5000 تماس گرفته میشود که تنها دو درصد از تماسها عملیاتی می شود و 98 درصد از تماسهای تلفنی غیرمرتبط با فعالیتهای آتش نشانی است.
حتی زمانی وزیر ارتباطات نیز در نشستی خبری در این حوزه مورد سئوال قرار گرفته و اینگونه عنوان کرد که خود من نیز شمارهای را از 20 سال پیش تاکنون دارم اما با این وجود گاهی مزاحمتهایی دارم؛ به عبارت دیگر مزاحمتهای تلفنی برای من هم وجود دارد اما آنچه برای پیگیری ثبت میشود رقم بالایی نیست هرچند که در کل میزان مزاحمتها زیاد است.
مدیر روابط عمومی اورژانس تهران نیز زمانی متذکر شده بود: با بررسی سوابق، مشخص شد که فردی در طول یک سال 7000 مرتبه با اورژانس تهران تماس گرفته و با ارائه گزارشهای کذب، قصد ایجاد مزاحمت برای مرکز فوریتهای پزشکی را داشته است.
وی در ادامه به تماسهای مکرر جوانی بیخانمان اشاره کرده و گفته بود: این فرد که بیش از 8 سال است با تماسهای مکرر خود به اورژانس باعث مزاحمت میشد، هر بار در یکی از نقاط شهر به خصوص در محلات شمالی تهران، به گونهای وانمود میکند که دچار تشنج شده و از مردم طلب کمک میکند و تکنیسینهای اورژانس نیز پس از حضور در صحنه حادثه متوجه میشوند که این بیمار فردی نیست جز جوان بیخانمانی که مدتی است این روند را در پیش گرفته است.
مدیر وقت روابط عمومی وقت اورژانس تهران در تشریح خاصترین مزاحمان تلفنی مرکز 115 به تماس مکرر پیرزنی 80 ساله اشاره کرده و گفته بود: این پیرزن در هر تماس عنوان میکرد که دچار افت فشار خون و دیگر مشکلات کهنسالی شده است اما هنگامی که تکنیسینهای اورژانس برای بررسی وضعیت جسمانی او به منزلش مراجعه میکردند، به دلیل کمبود محبت، با تکنیسینهای اورژانس صحبت میکرد تا از تنهایی دربیاید.
اما در کنار تمام این موارد سال گذشته مدیرکل خدمات مخابراتی استان تهران از معضل دیگری یاد کرده و متذکر شد: از ابتدای امسال میزان مزاحمتهای 118 افزایش یافته و در این میان مزاحمان سعی دارند از طریق تماس با این مرکز فایلهای صوتی برای انتشار در نرمافزارهای موبایلی (وایبر و تلگرام و...) تهیه کنند.
وی در این باره گفت: روزانه بهطور متوسط 350 تا 400 هزار تماس از سوی اپراتورهای 118 پاسخگویی میشود، اما بهطور معمول حدود 2.5 تا 5 درصد تماسهای این مرکز به مزاحمان تلفنی مربوط میشود که در سال جاری میزان این مزاحمتها افزایش یافته است.
عباس ابوالقاسمی آزاد همچنین عنوان کرد: ما به اپراتورهای خود دستور دادهایم که در هر صورت اجازه پاسخگویی به مزاحمان تلفنی را ندارند و در این موارد تنها باید تلفن خود را قطع کنند با این وجود گاهی در برخی موارد مزاحمان از چنان الفاظ و ادبیاتی استفاده میکنند که ممکن است پاسخی به آنها داده شود و در نهایت این افراد فایل ضبط شده این مکالمات را از طریق نرمافزارهای موبایلی منتشر میکنند.
وی در پاسخ به این مطلب که «یعنی فایلهای طنزی که به نام تماس با 118 در فضای مجازی و گوشیهای تلفن همراه منتشر میشود واقعی هستند؟»، توضیح داد: در بسیاری موارد این فایلها از سوی خود افراد ضبط شده و به نام تماس با 118 پخش میشود، اما به هرحال در برخی موارد اندک هم ممکن است مزاحمان صوت اپراتورها را ضبط و پخش کنند. البته با توجه به اینکه مکالمات 118 امکان پیگیری و شنود دارد ما در نهایت این موارد را بررسی میکنیم تا صحت و سقم آنها مشخص شود.
آزاد در پایان با تاکید بر اینکه با این وجود میزان مزاحمتهای 118 طی ماههای اخیر افزایش داشته، عنوان کرد: از میان 350 تا 400 هزار تماس روزانه حدود 9000 تماس حالت مزاحمت دارد که در این میان گاهی از رکیکترین کلمات برای صحبت با اپراتورها استفاده میشود.
منبع : ایسنا