شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

اپليکيشن‌هاي پيام‌رسان با رمزگذاري دوطرفه

پيام رسان - شبکه اجتماعي

یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷:۰۰


بين توسعه‌دهندگان اپليکيشن‌هاي پيام‌رسان براي امن نگه داشتن داده‌هاي کاربران رقابتي وجود دارد و رمزگذاري دوطرفه از لزوم برقراري اين امنيت است.

وايمکس نيوز - از آنجايي که نفوذ هکرها و رخنه به شبکه‌هاي اجتماعي و پيام‌رسان تبديل به امري شايع شده است، کاربران به طور مداوم به دنبال اپليکيشني هستند که نه تنها پيام‌ها را منتقل کند بلکه آنها را از چشم‌هاي جاسوسي دور نگه دارد.

رمزگذاري دوطرفه چيست؟

رمز گذاري دوطرفه يا End-to-End Encryption (E2EE)  طراحي شده تا استراق سمع را از مکالمات حذف کند، مانند مهر و مومي که بر پيام‌هاي کاربران زده شده، خصوصا که پيام‌ها در طول شبکه اينترنتي جابه جا مي‌شوند، و تنها فرستنده و گيرنده پيام‌ها ابزار شکستن اين مهر و موم و دسترسي به پيام را داشته باشند.

در حال حاضر بيشتر اپليکيشن‌هاي پيام‌رسان داده‌هاي رمزگذاري شده دارند، البته نوعي از  رمزگذاري که تنها بين کاربر و سرورهاي شرکت است، اما بدون رمزگذاري دوطرفه (E2EE) شرکت‌ها مي‌توانند هر زمان که دليلي براي خود داشته باشند داده‌هاي شما را جاسوسي کنند.

وب سايت تک تايمز در گزارش خود 9 اپليکيشن پيام‌رسان آورده که در حال حاضر بيشترين رمزگذاري دوطرفه امنيتي را اجرا کرده و گسترش مي‌دهند.

فيس‌بوک مسنجر (Facebook Messenger)

فيس‌بوک مسنجر در حال حاضر به برخي از کاربران خود امکان برقراري مکالمه مخفي با رمزگذاري دوطرفه را مي‌دهد. در اين حالت همچنين يک زمان‌سنج اختياري وجود دارد که مشخص مي‌کند يک پيام مخفي تا چه مدت مي‌تواند قابل رويت باشد.

رمزگذاري دوطرفه مسنجر به صورت پيش‌فرض مورد استفاده قرار نمي‌گيرد، گرچه مکالمات مخفي تنها در دو دستگاه قابل دسترسي هستند، هر دستگاهي که توسط فرستنده و گيرنده در طول مدت زمان مکالمه مورد استفاده قرار گيرد.

مخصوصا اينکه رمزگذاري دوطرفه نمي‌تواند همه جا در دسترس باشد. اگر کاربران دستگاه خود را به دستگاه ديگري تغيير دهند، مکالمات و تماس‌هاي معمولي براي دستگاه اجرا مي‌شود.

البته با وجود 900 ميليون کاربر ماهانه فيس‌بوک مسنجر، امکان رمزگذاري دوطرفه کامل به صورت پيش‌فرش هنوز هم فراهم نشده است.

واتس‌اپ (WhatsApp)

در ماه آوريل، واتس‌اپ که متعلق به فيس‌بوک است، رمزگذاري دوطرفه را براي تمامي پيام‌هايش در پلتفرم خود اجرا کرد و اين شامل تماس صوتي و ويديويي، تصاوير و پيام‌هاي معمولي نيز بود. اين موضوع مکالمات براي يک ميليارد کاربر واتس‌اپ اين اطمينان را حاصل کرد که پيام‌ها از دسترس مقامات و حتي خود واتس اپ خارج است.

آي‌مسيج (iMessage)

اپل شرکتي است که نبردي طولاني و سخت را حتي در کشمکش با مقامات متحمل شده تا اطلاعات کاربران دستگاه‌هايش را در امنيت نگه دارد.

آي‌مسيج توسط رمزگذاري دوطرفه امن شده که اين امکان را فراهم مي‌کند که اپل نمي‌تواند به پيام‌هاي کاربران دسترسي داشته باشد مگر اينکه آنها پيام‌ها را در آي‌کلود ذخيره کنند.

الو (Allo)

 الو اپليکيشن متعقل به گوگل است که به طور پيش‌فرض رمزگذاري دوطرفه ندارد، اما به صورت اختياري اين امکان را فراهم مي‌کند. البته گوگل معتقد است که رمزگذاري دوطرفه (E2EE) نمي‌تواند اپليکيشن‌هاي پيام‌رسان را در برابر هوش مصنوعي سيستم‌ها پوشش دهد و همين هوش مصنوعي است که آن را از ساير رقبايش جدا مي‌کند.

وايبر (Viber)

وايبر براي مدتي طولاني يک اپليکيشن پيام‌رسان محبوب بود. نسخه 6.0 اين اپليکيشن رمزگذاري دوطرفه را براي پيام‌هاي متني و صوتي بين افراد و گروه‌ها فراهم مي‌کند، هم براي پلتفرم‌هاي رايانه و هم موبايل.

لاين (Line)

اپليکيشن لاين هم امکان رمزگذاري دوطرفه را در قسمت (Letter Sealing) فراهم مي‌کند و زماني فعال مي‌شود که هم فرستنده و هم گيرنده اين قابليت را روشن کرده باشند. تمامي پيام‌هاي ديگر بدون اين سطح از امنيت مي‌تواند توسط لاين در دسترس قرار گيرد و در صورت درخواست مقامات ژاپني در اختيار آنها گذاشته شود.

سيگنال (Signal)

سيگنال اپليکيشن مورد علاقه ادوارد اسنودن -افشاگر آژانس امنيت ملي آمريکا- است. در حقيقت او هر روز از اين اپليکيشن استفاده مي‌کند. متن، تصوير و پيام ويديويي به شدت در اين اپليکيشن رمزگذاري شده‌اند. نکته جالب درباره سيگنال اين است که اين اپليکيشن متن باز (open source) است و مي‌تواند از بازخوردها و پيشنهادات شهروندان استفاده کند.

سايبر داست (Cyber Dust)

پيام ها در سايبرداست با رمزگذاري دوطرفه (E2EE) پوشش داده مي‌شوند. (حتي در صورت درخواست مقامات هم اين شرکت نمي‌تواند اطلاعات را در اختيار آنها بگذارد) نه تنها تمامي پيام‌ها حتي براي سايبرداست هم قفل شده و غيرقابل دسترس است، بلکه مانند اسنپ‌چت، پيام‌ها به محض خوانده شدن توسط گيرنده از دستگاه کاربر حذف مي‌شوند.

تلگرام (Telegram)

پيام‌هاي تلگرام تنها در صورتي که کاربران حالت پيام مخفي (Secret Chat) را فعال کنند با رمزگذاري دوطرفه محافظت مي‌شوند. ساير پيام‌هايي که خارج از اين حالت قرار داشته باشند، در سرورهاي تلگرام قرار مي‌گيرند.

احتياط: پيش‌فرض و اختياري بودن رمزگذاري دوطرفه

نکته مهمي که وجود دارد اين است که  تمامي اپليکيشن ها رمزگذاري دوطرفه را به صورت پيش فرض اجرا نمي کنند. بعضي از آنها نياز دارند که کاربران اعمال خاصي را اجرا کنند و يا پيام ها را در حالت خاصي قرار دهند پيش از اينکه پيام ها ضبط شوند.

 

منبع : ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو