چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۴

دردسرهای تعویض اپراتور بدون تغییر شماره

سيم کارت

دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴:۰۰


یک هفته از آغاز طرح ترابردپذیریری، طرحی که در آن مشترکان تلفن همراه می‌توانند اپراتور‌شان را جابه‌جا کنند می‌گذرد و مشکلات تازه خود را نشان داده‌است.

وایمکس نیوز - یک هفته از آغاز طرح ترابردپذیریری، طرحی که در آن مشترکان تلفن همراه می‌توانند اپراتور‌شان را جابه‌جا کنند می‌گذرد و مشکلات تازه خود را نشان داده‌است. این مشکلات که بیشتر ناشی از مشکلات فنی است دامن کسانی را گرفته که فکر می‌کردند همه‌‌چیز از پیش طراحی شده است.مسئولان رگولاتوری اما بر آزمایشی بودن این دوره تأکید می‌کنند، بنابراین به‌نظر می‌رسد باید هنوز کمی صبر کرد. طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های همراه، از 2سال پیش مطرح و طبق اظهارات وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری قرار شد ظرف 18‌ماه (تا 22بهمن94) اجرا شود اما بعدها محمود واعظی در قامت مقام عالی وزارت ارتباطات اعلام کرد که کوتاهی برخی مسئولان این وزارتخانه اجرای آن را با تأخیر مواجه کرد. هم‌اکنون 2شرکت پیمانکار داخلی زعیم و پایا همراه یک شرکت هلندی که طرف قرارداد با رگولاتوری هستند مراحل فنی این کار را انجام می‌دهند. به گفته مسئولان رگولاتوری عمده کار متمرکز بوده و بخش اعظم آن نرم‌افزاری است که در یک مرحله انجام می‌شود. اگرچه رگولاتوری باید پاسخگوی مستقیم مشکلات فنی پیش‌آمده باشد،‌ اما هنوز پاسخی از آنها دریافت نشده است.

  • نخستین مشکلات

مجید یکی از کاربران این سرویس پس از جابه‌جایی به اپراتور مقصد ایرانسل می‌گوید: «پس از درخواست جابه‌جایی سیمکارت برایم ارسال شد ولی از ایرانسل برایم پیامک آمده که درخواست شما رد شده است. نمی‌دانم باید به کجا مراجعه کنم.» و یا به محمد مشترک دیگر گفته‌اند که سیمکارت 24ساعت دیگر به دستت می‌رسد ولی با گذشت 48ساعت هنوز سیمکارت به دستش نرسیده است. مشترک دیگری پرسیده است که آیا سیمکارت‌های تالیا هم جزو ترابردپذیری قرار می‌گیرد یا خیر؟ با این حال کسی نمی‌داند مشکلات فنی پیش آمده مربوط به اپراتور مبدا است یا مقصد؟ نقایص فنی و عدم‌هماهنگی سامانه‌های اپراتورها با یکدیگر از یک‌سو و عدم‌پاسخ‌گویی بعضی از اپراتورها از سوی دیگر باعث اعتراض مشترکانی شده که دست به ترابردپذیری زده‌اند.

در مرحله اجرای آزمایشی طرح، هر یک از اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند روزانه برای حداکثر 500شماره، عملیات ترابرد را انجام دهند. به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات اگر سقف مجاز 500جابه‌جایی در روز تکمیل ‌شود، متقاضیان باید درخواست‌شان را روز کاری بعدی پیگیری کنند.

  • مشکلات اصلی

آنچه گفته شد البته همه مشکلات بر سر راه این طرح نیستند. طبق اصول حاکم بر اجرای این طرح ملی، تمام شارژ مشترکان اعتباری متقاضی ترابردپذیری می‌سوزد و کاملا خالی به اپراتور مقصد فرستاده می‌شوند. مشترکان دائمی هم با توجه به اینکه اغلب ودیعه یا مبلغ تضمین پرداختی نزد اپراتور خود دارند، اگر اقدام به ترابردپذیری کنند با توجه به اینکه مبلغ تضمین پرداختی در اپراتور مقصد ندارند، به شکل عادی با آنها برخورد می‌شود. از طرفی اگر مشترکان دائمی دارای صورتحساب قطعی باشند، بعد از ترابرد شدن باید مبلغ بدهی خود را به اپراتور اولیه پرداخت کنند در غیراین صورت اپراتور جدید می‌تواند مانند قوانین آن اپراتور با مشترک مورد نظر برخورد کند. این موضوع می‌تواند برای دائمی‌هایی که ترابرد شده و از خدمات رومینگ بین‌الملل استفاده می‌کنند، بغرنج‌تر باشد زیرا با چند تماس صورتحساب آنها به سقف میزان کارکرد می‌رسد و ممکن است اپراتور اصلی اقدام به برداشت از مبلغ ودیعه یا تضمین پرداخت کند. یکی از مسائلی که با فراگیر شدن ترابردپذیری خود را نشان خواهد داد، قیمت سیمکارت‌ها پس از جابه‌جایی است. ارزش سیمکارت‌ها با یکدیگر متفاوت است. برخی از آنها میلیونی قیمت دارند و ارزش بعضی حتی به چند هزار تومان هم نمی‌رسد. هنوز واکنش بازار نسبت به تغییر ارزشگذاری سیمکارت‌ها در این جابه‌جایی مشخص نیست. رگولاتوری اعلام کرده است که هنگام جابه‌جایی مالکیت، سیمکارت دوباره به اپراتور مبدا برگردانده می‌شود. به‌نظر می‌رسد عضویت در یک اپراتور به‌صورت کامل صورت نمی‌گیرد و فقط مشترکین از خدمات اپراتور دیگر استفاده خواهند کرد.

  • چطور اسباب‌کشی کنیم؟

متقاضیان ترابرد شماره می‌توانند با مراجعه به دفاتر امور مشترکان و یا پایگاه اینترنتی اپراتوری که قصد مهاجرت و استفاده از شبکه‌اش را دارند درخواست شان را ثبت کنند. انجام ترابردپذیری بسته به اعتباری یا دائمی بودن خط بین 3 تا 5 روز کاری طول می کشد. ترابرد فعلا برای مشترکان حقیقی انجام می شود و شرکت ها فعلا نمی توانند اقدام کنند.

  • هزینه‌های جابه‌جایی

تعرفه‌ای که مصوبه سازمان تنظیم مقررات برای اپراتور‌ها برای ترابردپذیری تعیین کرده 5هزار تومان است ولی برخی اپراتور‌ها برای جلب مشتری این هزینه را از مشتری نمی‌گیرند. از میان 3اپراتور فعال، ایرانسل برای ارائه سیمکارت جدید 3000تومان دریافت می‌کند. همراه اول و رایتل هم اعلام کرده‌اند هزینه‌ای بابت ترابرد به شبکه خود نخواهند گرفت.

 

منبع : همشهری آنلاین

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو