شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

شهرهوشمند چشم اندازمشترک بخش خصوصی ودولتی

شهرهوشمند

سه شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳:۰۰


همایش شهر هوشمندبا مشارکت سازمانهای دولتی متولی فناوری اطلاعات و فعالان بخش خصوصی این حوزه در شهریور ماه برگزار می شود

وایمکس نیوز- نشست خبری مشترک مدیران بخش فناوری اطلاعات وزارت کشور، سازمان فناوری اطلاعات، شرکت ایرانیان نت (مجری شبکه دسترسی فیبرنوری) و جمعی از مدیران شرکت های فناوری اطلاعات وارتباطات بخش خصوصی به منظور تبیین اهداف برگزاری همایش شهرهوشمند صبح امروز در محل ساختمان سازمان فناوری اطلاعات برگزارشد.
دراین نشست مهندس سهیل مظلوم دبیر اجرایی همایش، دکتر زرگر دبیر علمی همایش، مهندس باقری اصل دبیر کمیسیون دولت الکترونیک، مهندس براتی معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور، باقری چناری مدیرعامل شرکت ایرانیان نت، دکتر ثنایی مدیرعامل شرکت آریا همراه  و مهندس تقی پور مدیرمرکز نوآوری شرکت فناپ به بیان دیدگاههای خود پیرامون شهر هوشمند، اهداف، ضرورتها و چگونگی تحقق شهر هوشمند در کشور پرداختند.
سهیل مظلوم دبیر اجرایی همایش شهر هوشمند گفت :
موضوع اصلی همایش در سال گذشته اشتراک‌گذاری زیرساختها بود که نتیجه آن مصوبه ای است که  کمیسیون تنظیم مقررات در آذرماه سال گذشته در این خصوص تصویب کرد. همچنین به موضوع شهر هوشمند در برنامه ششم توسعه توجه شد که این موضوعات نشان داد همایش در دوره اول در زمینه تصمیم‌سازی موفق بوده است.
وی افزود: موضوع اصلی همایش دوم، توسعه خدمات شهری است و امیدواریم این موضوع را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنیم، چرا که اگر زیرساخت‌ها فراهم باشد اما از آنها بهره‌برداری لازم صورت نگیرد و خدماتی وجود نداشته باشد، آن زیرساخت عملا کاربردی نخواهد داشت.
دبیر اجرایی همایش زیرساخت و سرمایه‌گذاری شهر هوشمند ادامه داد: با همکاری مرکز توامندسازی و تسهیل گری کسب و کار نوپای فاوا، در نمایشگاه جانبی این همایش غرفه‌ای در اختیار استارتاپها قرار خواهد گرفت تا محصولات و خدمات خود را در حوزه هوشمندسازی معرفی کنند. همچنین از بهترین محصولات ارائه شده تجلیل بعمل خواهد آمد.
وی افزود: اقدام دیگر توجه به موضوع ایده و سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های مرتبط با توسعه خدمات شهری با همکاری TrigUp شرکت فناپ است. فراخوانی منتشر شده است و براساس آن جوانان خوش فکر و خلاقی که ایده‌ای در این زمینه دارند این فرصت برای ارائه ایده‌هایشان در حضور سرمایه‌گذاران و شهرداریها فراهم است. به این ترتیب مخاطب همایش نیز نسبت به سال گذشته که B2B بود افزایش یافته و قشر جوان و خوشفکر را نیز شامل میشود.
علیرضا براتی معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور گفت :
شهرداریها و استانداریها نقش ویژه‌ای در توسعه شهر‌ هوشمند دارند و معتقدیم با حضور در این همایش، یکی از مهمترین اهداف ما که به اشتراک‌گذاری و تبادل تجربیات بین استانداریها و شهرداریهای سراسر کشور است اتفاق می‌افتد.
وی گفت:سال گذشته شهرداریها از پنل ارزیابی میزان هوشمندی شهرها استقبال خوبی کردند بنابراین
در دومین همایش دو مسابقه برای ارزیابی میزان هوشمندی شهرهای کشور برگزار میشود.
یک مسابقه میان شهرداریهایی  که سال گذشته در همایش حائز رتبه برتر شده و جایزه گرفته‌اند و دراین دوره عملکرد و پیشرفت این شهرداریها در حوزه هوشمندسازی در یک سال گذشته مورد ارزیابی قرار میگیرد.
سطح دوم مسابقه میان سایر شهرداریهاست که در 5 محور عملکرد آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
محمود زرگر دبیر علمی همایش زیرساخت و سرمایه‌گذاری شهر هوشمند گفت :
هزینه سرمایه‌گذاری در حوزه شهر هوشمند آن قدر بالا است که آثار آن بر دوش اقتصاد ملی سنگینی میکند.
وی افزود: موضوع شهر هوشمند در دستور دستگاهها و دولت وجود داشت اما این همایش در دور نخست توانست به عنوان یک موتور محرک عمل کرده و به موضوع سرعت و جهت دهد.
زرگر در مورد دوره دوم همایش گفت: امسال این همایش در چهار محور استانداردها و پروتکلهای فنی، الگوی بومی معماری شهر هوشمند، نقش شهرداریها در اقتصاد و رفاه مردم و مدل‌های مشارکت ذینفعان در استقرار شهر هوشمند برگزار میشود.
دبیر علمی همایش گفت: برای توسعه شهر هوشمند ترکیبی از مشارکت بخش خصوصی و بخش دولتی در حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیری، زیرساختی، سرمایه‌گذاری و فناوری لازم است و امیدواریم با گردهم آوردن همه این گروهها در این همایش، در تصویرسازی درست از شهر هوشمند اثربخش باشیم.
محسن باقری چناری مدیرعامل شرکت ایرانیان نت گفت :
 فاصله‌ای که امروز میان کشورها بوجود آمده است ناشی از دانایی است و امروز ثابت شده است آن که داناتر است میتواند تواناتر نیز باشد.
وی افزود: ما در شرکت ایرانیان نت یک چشم انداز برای توسعه عناصر دانایی از جمله اقتصاد و فرهنگ در قالب شهر هوشمند تعریف کرده‌ایم چرا که این حوزه از دو شاخص اصلی سرعت و سهولت برخوردار است.
باقری چناری گفت: باید از یک سو زیرساختها را برای توسعه شهر هوشمند آماده کنیم و از سوی دیگر از برخی زیرساختهایی که در کشور فراهم است اما خدمات به خوبی روی آنها توسعه نیافته و استفاده مفیدی از آنها نمیشود   به خوبی بهره برداری کنیم
مدیرعامل شرکت ایرانیان نت گفت: دومین سمینار شهر هوشمند سرویس محور خواهد بود و امیدواریم بتوانیم با به اشتراک‌گذاری زیرساختها، به سمت ارائه سرویسهای مناسب پیش برویم.
 
اسماعیل ثنایی مدیرعامل شرکت آریا همراه گفت:
شهر هوشمند فراتر از شهرداریهاست و باید تمام نهادها بجای توسعه عمودی جمع‌آوری اطلاعات، به یکپارچه‌سازی روی آورده و با پیاده‌سازی معماری افقی میان سازمانها، همه مراکز به هم وصل شوند.
وی افزود: باید در حوزه شهر هوشمند به یک تعریف مشخص و واحد برسیم تا از تکنولوژی‌زدگی پرهیز شده و کار به صورت اصولی و هماهنگ پیش برود.
ثنایی گفت: با این حال برای همه شهرها نباید یک نسخه واحد پیچید. برای مثال اولویتهای هوشمندسازی در مشهد بعنوان یک شهر زیارتی با اصفهان بعنوان یک شهر توریستی صنعتی متفاوت است.
 
مصطفی نقی‌پورفر مدیر مرکز نوآوری شرکت فناپ گفت:
 شهر هوشمند میتواند زمینه‌های اشتغال‌زایی را بویژه در حوزه کسب و کارهای نوین فراهم سازد.
وی افزود: برای مثال در تهران با معضل ترافیک مواجه هستیم. اما استارتاپهای زیادی این موضوع را به چشم یک فرصت میبینند و اکنون در حال سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کسب و کار در این زمینه هستند.
نقی‌پورفر تاکید کرد: در کنار توسعه زیرساخت، باید به توسعه سرویسها بصورت جدی توجه شود. فضای استارتاپی در کشور رو به رشد است و فناپ نیز آمادگی دارد از ایده‌هایی که قابل پیاده‌سازی باشند حمایت کند.
دومین همایش شهر هوشمند با هدف توسعه خدمات شهر هوشمند اول و دوم شهریورماه در محل سالن همایش های برج میلاد برگزار خواهد شد.
اولین همایش شهر هوشمند در سال 94 با هدف اشتراک زیرساخت های ارتباطی برگزار گردید.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو