یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

حرکت دولت به سوی هوشمندسازی شهرها

همايش شهر هوشمند

پنج شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰:۰۰


دومین نشست کارشناسی نمایندگان منتخب شهرداری ها به منظور اجرای بهتر " همایش شهر هوشمند زیرساخت ها و فرصت های سرمایه گذاری" امروز و فردا در همدان در حال برگزاری است.

وایمکس نیوز - افزایش جمعیت و پیچیده تر شدن نیازهای اجتماعی مهمترین زمینه اثرگذاری اجرای پروژه های شهر هوشمند است.این سرمایه گذاری ها کلیه فرآیندهای جاری و روزمره را شامل می شود که قابلیت بروزرسانی و تسهیل از طریق جدیدترین فناوری های روز دنیا را دارا می باشد.این اقدامات در حوزه های خدمات شهری، مدیریت، حمل و نقل، سلامت و مراقبتهای هوشمند و شهروند هوشمند و فراتر از اینها را شامل می شود که بر اساس سیاستگذاری های انجام شده زیر چتر شهر هوشمند عملی هستند.شهریورماه سال گذشته اولین دوره ی این همایش در تهران برگزار شد.این همایش هر ساله با محوریت یک موضوع خاص برگزار می شود که در سال گذشته اشتراک گذاری زیر ساخت ها به عنوان محور همایش معرفی شد.
دومین دوره همایش شهر هوشمند با عنوان"همایش شهر هوشمند زیرساخت و فرصت های سرمایه گذاری" و با رویکرد تببین زمینه های اثربخشی و تدوین راهکارهای موثر برای بهبود عملکرد دولت در  حال حاضر در شهر همدان در حال برگزاری است.

شهردار همدان ضمن تقدیر از انتخاب همدان به عنوان میزبان نشست مقدماتی همایش شهرهوشمند، گفت: همدان با قدمت چند هزار ساله، جزو نخستین شهرهای مدنیت یافته در کشور است.
سید مصطفی رسولی افزود: استان همدان در حال حاضر به عنوان کوریدور غرب کشور مطرح است که با فاصله بسیار نزدیکی از پایتخت قرار گرفته.
وی ادامه داد: با توجه به ایجاد زیر ساخت های ممتاز در بحث راه، خوشبختانه این استان هم اکنون به عنوان بزرگراه راه کربلا مورد توجه می باشد
وی اعلام کرد: همدان در بخش های مختلف نیازمند ایجاد زیر ساخت است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در کلان شهر همدان، 7 هزارو 500 هکتار از اراضی، تحت پوشش خدمات شهری است، اظهار کرد:در حال حاضر جمعیت شهر همدان 550هزار نفر می باشد که با مجموعه خدمات اراءه شده از سوی شهرداری به برخی روستاها و حومه شهر، جمعیت دریافت کننده خدمات 750هزار نفر است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه متاسفانه مدیریت شهری در سطح کشور به صورت واحد تعریف نشده است، گفت: مبحث مدیریت واحد شهری که در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه است در ایران وجود ندارد.
شهردار همدان بیان داشت: موازی کاری ها سبب شده تا شهرداری ها در مدیریت شهر با چالش مواجه باشند.
وی یکپارچه سازی اراءه خدمات به شهروندان را الزامی دانست.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه طی چند سال اخیر سازمان فناوری اطلاعات شهرداری همدان عملکرد بسیار خوبی داشته، گفت: شهرداری همدان در بحث ورود سرمایه گذاران به منظور ایجاد شهر الکترونیک آمادگی لازم را دارد.
وی همچنین اعلام کرد: در بحث ایجاد زیرساختهای مورد نظر در شهرهمدان،توجه به فناوری اطلاعات الزامی است.
وی در نهایت عنوان کرد: امیدواریم با تکمیل یکسری حفاری ها و ایجاد کانال های فیبر نوری، بتوانیم با هماهنگی سایر دستگاه های خدمات رسان خدمات ویژه ای را به شهروندان اراءه دهیم.

معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور، افزایش شهر نشینی و پیچیگی های فضای شهری را دلیل پیشروی به سمت ایجاد شهر هوشمند دانست و بیان کرد: لازم است تا با برنامه ریزی های توسعه و براساس فناوری های روز دنیا در جهت ایجاد شهر هوشمند اقدام کنیم.
علیرضا براتی در دومین نشست همایش شهر هوشمند سال جاری که با همکاری سازمان فاوای شهرداری در همدان برگزار می شود بیان کرد: امروزه افزایش پیچیدگیهای فضای شهری و بالا رفتن آمار شهرنشینی در بسیاری از شهر ها سبب شده تا مردم به سمت داشتن زندگی با کیفیت ترغیب شوند.
وی افزود : با توجه به توسعه فناوری های گوناگون نیاز به تغییر در چارچوب های شهر نشینی هست تا بر اساس فناوری های روز دنیا پیش رویم که در این خصوص وجود برنامه ریزی های توسعه ضروری است.

معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور، سیستم های اتوماتیک آبرسانی و یافتن نشتی ها، نظارت بر آلودگی های صوتی و هوای شهری، زیر ساخت های lCT ، سیستم های اطلاع رسانی خبره،  امکان سنجی زیر ساختهای  ICT ، شبکه های ارتباطی ، GIS و امنیت اطلاعات را از مزایای حاصله از ایجاد شهر هوشمند دانست.
براتی استفاده از نیروی جوان و همکاری مردم در این فرآیند را لازمه توسعه فناوری اطلاعات دانست، چراکه قابلیت پیاده سازی هماهنگ با ویژگی های خاص هر استان را دارا است.
وی مدیریت خدمات شهری ، آموزشی ، اجتماعی ، فرهنگی، اقتصادی و علمی را از اقدامات پیاده سازی شهر هوشمند دانست.
معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور در پایان به ارائه چند پیشنهاد در خصوص ایجاد شهر هوشمند پرداخت و گفت: با تعیین متولی شهر هوشمند در دولت ، تشکیل کمیته شهر هوشمند ذیل کمیسیون توسعه دولت الکترونیک کشور با دبیری وزارت کشور ، برگزاری همایش ها و جلسات حضوری و ویدئو کنفرانس برای همفکری در توسعه خدمات شهری، تدوین قوانین و مقررات جدید دراین حوزه، جلوگیری از موازی کاری و به اشتراک گذاری زیر ساختها برای نیل به اهداف ، میتوان هرچه بهتر به ایجاد شهر هوشمند دست یافت.

رشد جمعیت شهر نشین

در ادامه مدیر کل دفتر تدوین مقررات دولت الکترونیک با اشاره به اهمیت ایجاد شهر هوشمند اظهار کرد: طبق آمار سازمان ملل تا سال 2050 بیش از 70 درصد جمعیت دنیا شهرنشین میشوند که این آمار در ایران 75 درصد خواهد بود .
مرتضی رضایی بیان کرد: برای مدیریت جمعیت شهر نشین کشور لازم است تدابیری اندیشیده شود که وزارت ارتباطات زیر ساختهای لازم را فراهم کرده وهرجا که لازم باشد این زیر ساختها بهینه شده تا همگام با هم به سمت مدیریت شهری هوشمند حرکت کنیم.

وی گفت : تا سال گذشته مطابق قانون ،سازمان های دارای زیرساخت فناوری مجاز به اشتراک گذاری نبودند، که با برگزاری پنل های کارشناسی در همایش سال گذشته و بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، شرایط برای به اشتراک گذاری زیر ساختهای سازمان های مذکورو بهره گیری از ظرفیت سرمایه گذاران فراهم شد.
شاخصه های حرکت به سمت شهر هوشمند

سهیل مظلوم (دبیر اجرایی همایش) تشریح کرد: در این نشست کارشناسی که به میزبانی همدان برگزار شد، محورها و شاخصه هایی که شهرداری ها می توانند در رابطه با حرکت به سمت شهر هوشمند ارایه نمایند مورد توجه قرار گرفت و ظرف مدت یکماه تا زمان برگزاری همایش اصلی، شهرداری ها می توانند ضمن جمع آوری داشته های خود، این داشته ها را در همایش اصلی به رقابت با دیگر شهرداری ها بگذارند.

گسترش زیرساخت ها ی ارتباطی 

دکتر زرگر دبیر علمی همایش نیز با بیان ساختار ارزیابی های علمی همایش گفت : گسترش زیرساخت های ارتباطی بستر اصلی توسعه و بکارگیری فناوری های ارتباطی مورد نیاز این پروژه ها است که باید با جدیت و برنامه ریزی از سوی دولت پیگیری شود تا کشور را در مسیر توسعه حرکت دهد.

این همایش تا ظهر جمعه در همدان ادامه دارد و شاخص های ارزیابی عملکرد کلان شهر ها را تعیین خواهد کرد.
دومین همایش شهر هوشمند اول ودوم شهریور ماه در سالن همایش های بین المللی برج میلاد برگزار خواهد شد. 
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو