شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

«شهر هوشمند» چطور هند را نجات می دهد؟

مردم

پنج شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰:۰۰


دولت هند یکی از کشورهایی است که با رهبری نخست وزیر این کشور نارندرا مودی، تمام قوای دولتی و مردمی را به نیروی محرکه این کشور برای بهبود معیشت و رشد پایدار اقتصادی تبدیل کند.دولت هند به خوبی توانسته است با طرح مفهومی ساده اما کاربردی، نیروی مردمی عظیم خود را برای ساخت آینده ای بهتر بسیج کند.

وایمکس نیوز - در این مطلب بخشی از توضیحات اصلی مربوط به چالش «شهر هوشمند» در کشور هند را تقدیم حضور شما می کنیم.با توجه به اهمیت مدیریت منابع و نقش شهروندان در پروژه های ملی، بهتر است از تجربیات دیگر کشورها در این حوزه به درستی استفاده کنیم.
در حال حاضر 31 درصد از جمعیت هند در شهرها زندگی می کنند که مولد 63 درصد اقتصاد هند هستند.اعداد و ارقام آمارهای مربوط به شهر نشینی و مسائل اقتصادی به سرعت در حال افزایش هستند ، و تقریبا نیمی از مردم هند تا سال 2030 در شهرها ساکن خواهند شد.

 

 


دولت هند بوسیله چنین پروژه ای قصد دارد با تمرکز روی نیازهای ضروری، از بهترین فرصت ها برای ارتقاء کیفیت زندگی ساکنین امروز و فردای هند استفاده کند و به این وسیله سطح عمومی زندگی شهری را ارتقاء بخشد.در واقع ماموریت «شهر هوشمند» ابتکار عملی جسورانه از طرف دولت هند است تا مسیر رشد اقتصادی و ارتقاء کیفیت زندگی مردم بوسیله امکان توسعه محلی و بهره برداری از فناوری بمنظور دستیابی به نتایج هوشمندانه میسر شود.  
استفاده از تمام امکانات موجود
در این مرحله دولت هند از تمام ابزار و امکانات و مشارکتها برای ارتقاء کیفیت زندگی ساکنین استفاده کرده است که :
خلاقیت شهروندان، سواد کارشناسان، شناخت فضای تجاری و استفاده از فناوری ها نوین از آن جمله اند.در این بین «شهر هوشمند» از تمام ایده های موفق در سرار جهان با آغوش باز استقبال می کند و آنها را برای نیازهای بومی خود شخصی سازی می کند و معتقد است این تلاش ها به نوبه خود مسیر را برای سایرین هموار می کند.
رقابت «شهر هوشمند» به شهرها کمک می کند تا سریع تر هوشمند شوند.این رقابت طراحی شده است تا الهام بخش شهرداری ها و نهادهای وابسته بوسیله ایده های خلاقانه شهروندان باشد تا زیرساخت های اساسی زندگی مردم را بهبود بخشد.
مراحل اجرای رقابت
در اولین سال رقابت شهرها تلاش می کنند تا بودجه ایده های خود را فراهم کنند.بعنوان اولین قدم تمام ایالت ها معیارهای یکسانی را برای انتخاب شهر منتخب خود استفاده می کنند.( هر شهر ضمانت حضور یک نماینده در رقابت را دارا است.)
از بین 97 شهری که پیشنهادات خود را ثبت کرده اند، به 20 پیشنهاد برتر بودجه اختصاص داده می شود.23 شهر از بین باقیمانده ها وارد جریان سریع بهبود ایده می شوند تا بتوانند دوباره برای دریافت بودجه اقدام کنند.بقیه ی شهرها هم امکان شرکت مجدد در چرخه رقابت سال آینده را دارا هستند.
برنامه زمانی سال اول
خرداد - تیر : شهرهای هر ایالت برای رقابت معرفی می شود.در واقع این شهر باید دارای معیارهای استاندارد عمومی برای شرکت در رقابت باشد.
مرداد : شهرها وارد رقابت می شوند و تلاش خود را برای هوشمند شدن آغاز می کنند.
مرداد – دی : شهرها چشم انداز جسورانه ی خود را با توسعه ایده خود پیگیری می کنند.هر شهر چشم انداز خاص خود را تدوین می کند تا ماموریت ها و برنامه ها برای تحقق «شهر هوشمند» مشخص شود.ایده کلی باید آینه ی تمام نمای بافتار، منابع، و اولویت های شهروندان باشد.هر شهر یک شهرستان و منطقه را مد نظر باید قرار دهد.
بهمن : اولین برنده اعلام می شود.
شهرداری ها و سازمان های وابسته به آنها وظیفه ی رهبری و مشاوره ی عمومی برای توسعه اهدافی که قابلیت اجرایی بالایی را داشته باشند به عهده دارند.راه حل های مورد هدف باعث تقویت دولت های محلی یا زیرساختهای فیزیکی، اجتماعی، یا اقتصادی می شوند.این ایده ها باعث افزایش فرصت های اقتصادی، بالابردن کیفیت زندگی، و مسئولیت پذیر تر شدن دولت ها خواهد شد.
تفکر پشت برنامه ریزیها
سه رویکرد کلی برای ایده پردازی ها و مدیریت برنامه ی «شهر هوشمند» وجود دارد :
چشم انداز جسورانه: هر شهر مسئول دورنمای خاص خود است که باید منعکس کننده بافتار فرهنگی، منابع، و اولویتهای آرمانی شهروندان آن باشد.
ابتکار عمل: شهرها از راه حل های هوشمندانه الهام می گیرند تا با استفاده از فناوری، اطلاعات و داده ها، برای ارتقاء سطح خدمات و دست آوردهای شهروندان عمل کنند.اقدامات باید در زندگی تعداد زیادی از شهروندان یا بطور بالقوه تمام شهروندان اثرگذار باشد.
برنامه های توسعه منطقه ای: این برنامه تلاش می کند تا یک ناحیه از شهر را بعنوان الگوی موفق برای بقیه نواحی آن شهر، یا کل کشور معرفی کند.هر شهر طبق الگوی منطقه ای یکی از این سه روش را انتخاب می کند: مقاوم سازی، توسعه مجدد، بهبود مناطق توسعه نیافته.
ایده های خوب در هر شکل و اندازه ای برای بهبود کیفیت زندگی طراحی شده اند.در اجرای آنها ممکن است از امکانات فناوری، نهادها یا اصلاحات مدیریتی و مشارکت شهروندان استفاده شود.انتخاب راه حل ها تنها زمانی هوشمندانه خواهد بود که با اندازه چالش مورد نظر هماهنگ باشد.
روش شرکت در این رقابت از اولین مرحله پذیرش در پایگاه اینترنتی به شرح زیر است :
• مدیران شهرداری ها فایل پذیرش را از طریق پایگاه دریافت می کنند.
• ابزار، منابع، راهکارها و دستورالعمل ها برای توسعه برنامه در هر مرحله از فرآیند در دسترس قرار دارد.
• از رهبران محلی در اجرای پروژه ها برای شناخت تهدیدها و فرصت های پیش رو حمایت می شود و به آنها امکان یادگیری و حمایت از طریق کارشناسان جهانی داده می شود تا بر اساس شواهد به نتیجه ی مناسب تری دست یابند.

 

مدرسه ایده
به هر حال هر جریان پس از انگیزه اولیه احتیاج به حمایت و راهبری دارد در این پروژه ملی، همانطور که رقابت مسیر خود را طی می کند تیمها از 100 شهر برگزیده می شوند تا در کنار هم در مورد مسیر اجرای پروژه ها یاد بگیرند و از تجربیات کارشناسان بین المللی استفاده کنند و الهام بخش یکدیگر برای رسیدن به اهداف پیش رو باشند.با دراختیار قرار دادن تمامی منابع کاربردی مورد نیازاز تیم ها برای طراحی وتوسعه ایده ها حمایت می شود. مدیران شهرداری ها هم از 23 شهر با سرعت پیشرفت بالا دعوت می شوند تا در برنامه حمایتی بتوانند مهارت ها و شناخت خود را برای سرعت بخشیدن به پروژه شهر هوشمند بالا ببرند.

در این رقابت همه برنده اند
درواقع برنامه عالی آموزش محور به یاری فناوری ها فضای برد – برد را بین شهرهای شرکت کننده در این رقابت ایجاد می کند و با شرکت در این چالش، تمام شهرها مهارت های جدیدی را آموزش می بینند که می تواند در بهبود اوضاع محل زندگیشان موثر واقع شود.

 

مطلب را با نقل قولی از نارندرا مودی، نخست وزیر هند تمام می کنیم:
"ماموریت «شهر هوشمند» یکی از چندین برنامه عظیم توسعه شهری است که متمرکز بر رشد سریع هند با توجه به تهدید ها و فرصت ها است.هدف ترویج رشد اقتصادی، تقویت دولت، و بهبود وضعیت زندگی شهری است."

 

 

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو