عضو اسبق هیاتمدیره شرکت مخابرات ایران معتقد است که وایمکس در نگاه کاربر خانگی تفاوت چندانی با ADSL نخواهد داشت و این سرویس به دلیل قیمت بالایی که دارد فعلا در سبد اقتصادی خانوار ایرانی نمیگنجد.<BR>
وایمکس نیوز - منصور کبیری رهنی در گفتوگو با خبرنگار ما در تشریح وضعیت فعلی سرویس وایمکس در کشور با توجه به سرمایه گذاری کلان اپراتورها برای دریافت پروانه فعالیت آن، گفت: به طور قطع وایمکس در کوتاه مدت نمیتواند کاربر زیادی را به خود جذب کند چرا که این سرویس با توجه به پهنای باند وسیعی که به صورت بی سیم ارایه میدهد تفاوت خاصی با ADSL نخواهد داشت و برای کاربر خانگی آنچنان فرقی ندارد که از اینترنت پرسرعت با سیم استفاده کند و یا بی سیم ؛ مگر آنکه این سرویس، ارزش افزودههای دیگری نیز داشته باشد.
این کارشناس ارشد مخابرات با تاکید بر اینکه اپراتورهای وایمکس باید با ارایه سرویسهای ارزش افزوده دیگری روی این سرویس، میزان جذابیت آن را بالا ببرند، افزود: وایمکس نسبت به ADSL مزیت مازادی به کاربران خانگی نمیدهد و از نگاه یک کاربر با وجود ADSL و با توجه قیمت پایینتر این سرویس از وایمکس استفاده نخواهد شد.
کبیری رهنی با بیان اینکه اپراتورهای وایمکس برای توجیه سرمایهگذاری کلانی که برای دریافت پروانه متحمل شدهاند، باید مشتریان خاص و کلان نظیر بانکها و شرکتهای خدماتی برای خود تعریف کنند، افزود: چالشهای موجود در عرضه اینترنت پرسرعت وایمکس، باعث خواهد شد این سرویس در کوتاه مشترک زیادی جذب نکند و بازگشت سرمایه در این فناوری احتمالا طولانی مدت خواهد بود.
وی گفت: با توجه به آنکه فناوری وایمکس بر مبنای تجهیزات بی سیم پایه گذاری شده است، مشکل دیگری که احتمال آن میرود وجود داشته باشد اختلالاتی است که هم اکنون در تلفن سیار نیز با آن روبرو هستیم.
عضو سندیکای اپراتور خصوصی تلفن ثابت با تاکید بر اینکه وایمکس به دلیل قیمت بالایی که دارد در سبد خانوار نمیگنجد، بیان کرد: با توجه به هزینه فعلی وایمکس به نظر نمیرسد این سرویس موفقیت زیادی را در میان کاربران کسب کند.
کبیری رهنی با بیان اینکه وایمکس مشترکان خانگی را آنطور که باید جذب نمیکند، با اشاره به وضعیت ارتباطی استانهای کوچک و محروم کشور، گفت: در این استانها به تازگی خط تلفن به عنوان اولین وسیله ارتباطی راهاندازی شده است و این استانها حتی قابلیت استفاده از اینترنت دایل آپ را نیز ندارند چه رسد به اینکه بخواهند از وایمکس استفاده کنند.
عضو اسبق هیاتمدیره شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه وایمکس به دلیل شناخته نشدن هنوز نمیتواند رقیبی برای شرکتهای PAP ( ارایه دهنده اینترنت پرسرعت با سیم ) باشد، افزود: باید توجه داشت که شرکتهای PAP نیز در چند سال اخیر و با توجه به سرمایهگذاری کلانی که در این حوزه انجام دادهاند موفق نبوده و سرمایه گذاری شان توجیه اقتصادی نداشته است.
وی بیان کرد: بیش از 5 سال از ارایه مجوز به اپراتورهای PAP میگذرد اما تاکنون این شرکتها تنها حدود 300 هزار مشترک جذب کردهاند و به همین دلیل زمان زیادی لازم خواهد بود که وایمکس در میان کاربران اینترنت جای خود را پیدا کند.
کبیری رهنی رقابتی کردن قیمتها و معرفی این سرویس به مردم را از مهمترین اقداماتی عنوان کرد که میتواند در جهت فرهنگسازی این سرویس در میان کاربران موثر باشد.
وی گفت: اپراتورها باید نوع و مزایای این سرویس را برای کاربران تعریف کرده و نیز به سمت کاهش قیمت بروند تا خانوادهها بتوانند از عهده هزینههای آن برآیند و نیز به تدریج از سمت مخاطبان اصلی و تجاری به سمت مخاطبان خانگی حرکت کنند.