شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی پروژه های موفق «شهر هوشمند» در سراسر جهان :

طرح بازیافت زباله در کوریتیبا

کوريتيبا - برزيل

پنج شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸:۰۰


سرمایه گذاری در پروژه های شهر هوشمند صرفا با در نظر گرفتن ردیف بودجه جدید یا همکاری بخش خصوصی محقق نمی شود، بلکه با مدیریت منابع می توان بخشی از هزینه های خدمات شهری هوشمند را تامین کرد.

وایمکس نیوز - شهر کوریتیبا در ایالت پارانای کشور برزیل سالها با معضل جمع آوری زباله مواجه بود؛ در اوایل دهه 90 میلادی شهر با محدودیت در ظرفیت جمع آوری زباله مواجه شد که باعث جمع شدن انبوه زباله  در خیابان ها می شد.شهر احتیاج به روش جدیدی برای جمع آوری زباله و کاهش تولید ضایعات داشت.

راه حل

کوریتیبا پیشگام شد تا مجموعه ای از اقدامات را برای محافظت از محیط زیست انجام دهد که شامل چرخه نوین بازیافت با شعار "زباله، زباله نیست" شد.از طرف دولت به شهروندانی که در این برنامه همکاری می کردند به ازاء تفکیک زباله های تر و خشک غذا، کتاب، یا بلیط اتوبوس هدیه می شد.

نتیجه

پس از گذشت 5 سال از اجرای برنامه 70 درصد خانواده های کوریتیبا در برنامه کاهش دور ریز بطور مستمر مشارکت کردند که باعث جلوگیری از دفن صدها هزار تن زباله شد.

 

در شهرهای بزرگ کشور ما اقدامات گسترده ای در جهت مکانیزه کردن سیستم های جمع آوری زباله صورت گرفته است اما بخشی از این طرح ها به دلیل ضعف فرهنگ سازی از طرف دولت با شکست مواجه شده اند، یا دست کم کارایی حداکثری خود را از دست داده اند.با در نظر گرفتن هزینه های اجرایی چنین طرح هایی، شاید امکان داشت تا تامین هزینه ی طرح های مشابه کوریتیبا از محل این بودجه ها تامین شود تا ضمن جذب مشارکت عمومی، از هدر رفت این طلای کثیف جلوگیری می شد.

همه ی پروژه های شهر هوشمند احتیاج به صرف هزینه های سرسام آور ندارد، بلکه شهر هوشمند و شهروند هوشمند مدلی برای تفکر نسبت به حل مسائل است.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو