شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

در افتتاحیه دومین همایش شهر هوشمند مطرح شد:

بخش خصوصی بهترین گزینه برای هوشمند سازی ایران

همايش شهر هوشمند

دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹:۰۰


دومین همایش شهر هوشمند با عنوان "شهر هوشمند، زیرساخت و فرصت های سرمایه گذاری" امروز در محل سالن اصلی همایش های برج میلاد با حضور معاون رئیس جمهور افتتاح شد.

وایمکس نیوز - سهیل مظلوم ، دبیر همایش در سخنرانی افتتاحیه همایش گفت : آنچه امروز فراهم شده است حاصل کار دو کارگروه متشکل از 60 نفر از اعضا دانشگاه ها، فعالان دولتی و بخش خصوصی است که با شعار"از مردم، با مردم، برای مردم" پیگیری می شود.

به گفته وی ارزیابی دقیق شهرداریهای 21 شهر بر اساس مقتضیات ملی و با حضور مدیران فاوای 12 شهر بزرگ کشو دنبال شده است.مظلوم در ادامه سخنان خود مشکلات پیش روی حرکت های به روز با دنیا را تغییرات مدیریتی ، تحریم و مسائل مالی مطرح کرد که به تمام این موارد کمبود منابع مالی و فنی را هم باید اضافه کرد.به گفته مظلوم راه برون رفت از این معضل همکاری جدی با بخش خصوصی است که بعنوان سرمایه گذار و نقش آفرین در این حوزه باید فعالیت کنند.

برنامه با حضور کاتب، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیگیری شد.وی ضمن تشکر از برگزاری چنین جنبش هایی، شناخت درست از معیارهای هوشمندی شهرها و پیاده سازی الگوی بومی برا این مقوله را مطرح کرد.توجه به ثمرات هوشمند سازی از دیگر نکات مورد تاکید کاتب بود که دولت را واجد شرایط لازم برای اجرای پروژه های هوشمند نمی دانست.

وی در این رابطه افزود: طی برنامه های قبلی توسعه، احکام مشخصی برای برقراری دولت الکترونیک تدوین شده بود اما متاسفانه این احکام اجرایی نشدند.در برنامه ششم توسعه هم احکام جدیدی در حال ثبت است که برای اجرای آنها نیاز به مشارکت جدی بخش خصوصی وجود دارد.

از دیگر مسائل مطرح شده از طرف کاتب باد به تغییر عملکرد شهرداری ها پس از دهه 50 شمسی اشاره کرد که به گفته وی : با افزایش درآمدهای نفتی، شهرداریها از نقش مدیریت شهری، به مدیریت خدمات شهری تنزل پیدا کردند.عملکرد شورای شهر و شهرداریهای ما تنها در حوزه خدمات شهری است اما آنچه موثر است یکپارچگی دستگاه های خدمت رسان به مردم است که این یکپارچگی با شرایط فعلی کشور قابل اجرا نیست.منافع اصلی این یکپارچگی متوجه مردم خواهد بود تا از سردرگمی بین سازمان های مدیریت شهری رهایی یابند.

غلامرضا کاتب در ادامه گفت : ایجاد شرایط بهتر در زندگی مردم احتیاج به عزم جدی دارد.در بحث دولت الکترونیک و شهر هوشمند اگر مشارکت مردمی نباشد، این پروژه ها هیچوقت به ثمر نخواهند رسید و برای رسیدن به این مهم مجلس، دولت و مردم باید در کنار هم تلاش کنند.

در نهایت عضو هیئت رئیسه مجلس، راه حل خروج از شرایط فعلی را برگشت به اصل 44 قانون اساسی دانست و دولت های قبل را فاقد عزم جدی برای اجرای این پروژه ها معرفی کرد.

سخنرانی پایانی افتتاحیه دومین همایش شهر هوشمند توسط جمشید انصاری، معاون رئیس جمهور ایراد شد.انصاری سخنرانی خود را با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت آغاز کرد و ابراز امیدواری نمود که نتیجه همایش ایجاد تحرک بیشتر در دسترسی به اهداف برنامه شهر هوشمند باشد.

معاون رئیس جمهور موضع دولت را توجه به حوزه دولت الکترونیک و هوشمند سازی به عنوان یکی از برنامه های اصلی اصلاح نظام اداری با استفاده از ابزار فناوری معرفی کرد.موضوع بعدی در صحبت های وی تاکید به نقش شهرداری ها به عنوان مسئول مدیریت شهری بود که با یادآوری نقش شهرداریها در این برنامه ادامه پیدا کرد.

انصاری، دسترسی خوب ایران به فناوری های روز جهان را  عاملی برای دسترسی پیش از نیاز به فناوری مطرح کرد و گفت : سهولت دسترسی به این فناوری ها باعث شده است پیش از نیاز به فناوری های جدید مجهز شویم.شهر هوشمند یک مفهوم است که برای پیگیری جدی آن باید بطور گسترده بین مردم معرفی و فرهنگ سازی شود.زمانی این مفهوم به مطالبه اجتماعی تبدیل می شود، که مفهوم آن در اجتماع گسترش پیدا کرده باشد.

وی ورود مردم به این حوزه را عامل کیفیت بخشی و توسعه آن دانست و گفت : باید این ضرورت به گفتمان رایج دولت و مردم وارد شود.

انصاری در بخش دیگری از سخنرانی خود ضمن اعلام ورود دولت از سال 94 به حوزه شهر هوشمند، پروژه های هدفگذاری شده از سال 94 تا 96 را اینطور اعلام کرد:

- الکترونیکی کردن خدمات اداری با تاکید بر اطلاع رسانی الکترونیکی در کل دستگاه های اجرایی ( اجرای 100 درصدی طی برنامه سه ساله)

- ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان در شهرداریها ( اجرای 60 درصدی در بازه سه ساله)

- ایجاد شبکه ملی اطلاعات با تاکید بر ایجاد و اشتراک گذاری پایگاه ها ( اجرای 30 درصد در بازه سه ساله)

- استقرار پنجره واحد برای 10 موضوع مهم در کنار توسعه خدمات قابل ارائه از طریق پیشخوان های دولت ( اجرای 60 درصدی در بازه سه ساله)

جمشید انصاری در بیان تفاوت شهر الکترونیک و شهر هوشمند گفت : اعتقاد من این است که هنوز در مرحله شهر الکترونیک هستیم و هنوز وارد مرحله هوشمند سازی نشده ایم و باید قدمهای ما به سمت پیشرفت با دقت برداشته شوند.با وجود پروژه های کلانی که در کشور وجود دارد، و ما باید مراحل شهر الکترونیک را پشت سر بگذاریم تا به فضای مناسب برای پیاده سازی شهر هوشمند برسیم.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو