دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

آيين‌نامه شهر هوشمند تدوين مي‌شود

شهرهوشمند

پنج شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸:۰۰


رييس سازمان فناوري اطلاعات گفت: مذاکره براي تدوين آيين‌نامه‌اي در حوزه شهر هوشمند با وزارت مسکن و شهرسازي و شوراي عالي مسکن در حال جريان است.

وايمکس نيوز- نصرالله جهانگرد در مراسم اختتاميه دومين همايش «زيرساخت و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري شهر هوشمند» که روز گذشته در سالن همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد برگزار شد، با بيان اين که مطرح شدن موضوع شهر هوشمند و شهر الکترونيکي در کشور به 20 سال پيش باز مي‌گردد، گفت: در کشورمان شاهد سه دوره تحول در کشورمان بوده‌ايم که شامل گذر از آنالوگ به ديجيتال، گذر به شبکه‌هاي ATM و اکنون گذر به شبکه‌هاي IP هستيم.
وي افزود: مساله مهم در مساله توسعه فناوري اطلاعات در ايران اين است که با تاخير در توسعه مواجهيم و گام‌هايي که 15 يا 20 سال پيش بايد برداشته مي‌شد، به موقع انجام نشده است. اين تاخيرها هزينه‌هاي بسيار بزرگي در سطح ملي به کشور تحميل مي‌کند.
جهانگرد با بيان اين که هزار شهر در کشور به فناوري 3G مجهز شده و تا پايان سال آينده اين شهرها به 4G نيز مجهز مي‌شوند، گفت: بايد ببينيم از اين شبکه چه استفاده‌اي خواهيم کرد و برايش آماده باشيم. متاسفانه توسعه در نظام ارتباطات ايران به صورت سينوسي بوده و بعد از 4-5 سال خيز و شتاب در کار، ناگهان متوقف مي‌شويم.
رييس سازمان فناوري اطلاعات ادامه داد: دليل افت و خيز در توسعه فناوري اطلاعات اين است که اين موضوع به يک مطالبه عمومي بدل نشده است. در نتيجه وقتي يک مدير علاقه‌مند به اين موضوع بر سر کار مي‌آيد توسعه اتفاق افتاده و با تغيير مدير کار متوقف مي‌شود.
وي درباره اهميت موضوع شهر هوشمند در کشور گفت: در حالي که پيش‌بيني‌ها مي‌گويد تا 30 سال آينده ميانگين جمعيت شهرنشين دنيا به 75 درصد مي‌رسد، اکنون 70 درصد جمعيت کشور در شهرها زندگي مي‌کنند. البته تقاضا براي توسعه فناوري اطلاعات در روستاها حتي از شهرها بيشتر است، به ويژه روستاهايي که فاصله‌شان با مناطق شهري زياد است به خوبي مي‌دانند که از طريق اينترنت کارهاي خود را آسان‌تر انجام دهند.
جهانگرد گفت: هوشمندسازي شهرها مي‌تواند کيفيت زندگي مردم را افزايش دهد و امور با زمان و هزينه کمتر انجام شود. اين در حالي است که اکنون اتلاف وقت و هزينه در نظام اداري ايران به خاطر بروکراسي موجود بسيار زياد است.
رييس سازمان فناوري اطلاعات اظهار کرد: مذاکراتي با شوراي عالي شهرسازي و وزارت مسکن و شهرسازي انجام داده‌ايم تا آيين‌نامه‌اي در حوزه شهر هوشمند تعريف کرده و حداقل‌ها را تعريف کنيم تا هر شهر با سليقه خودش در اين حوزه پيش نرود. در حوزه اينترنت اشيا هم کار را آغاز کرده‌ايم و به زودي پارک تخصصي اين حوزه داير مي‌شود.

 

شهر هوشمند مي‌تواند کيفيت زندگي مردم را بهبود دهد

 

در اين مراسم همچنين مهدي چمران -رييس شوراي عالي استان‌ها و رييس شوراي شهر تهران- گفت: شهر هوشمند مي‌تواند بسياري از مشکلات را سر و سامان دهد و اين موضوع تنها در بحث ترافيک و حمل و نقل نيست. متاسفانه در سيستم سنتي ما اين تفکر وجود دارد که همه کارها بايد با مراجعه حضوري شکل بگيرد در حالي که خيلي کارها با يک تلفن قابل انجام است.

وي افزود: هوشمند شدن شهرها نه‌تنها سبب چابک‌سازي کارها مي‌شود که از فساد اداري نيز مي‌کاهد.

رييس شوراي شهر تهران بيان کرد: در تهران تلاش زيادي براي هوشمند شدن شهر اتفاق افتاده است اما هنوز راه زيادي در پيش داريم. براي مثال در سال 82 برنامه ما اين بود که زمان صدور پروانه ساختماني را به 15 تا 18 روز کاهش دهيم. اما اکنون اگر يک نفر ظرف 6 ماه پروانه بگيرد خيلي هم خوشحال مي‌شود. اين درحالي است که دفاتر الکترونيکي و سيستماتيک شده و بسياري از کارها از اين طريق انجام مي‌شود.

چمران گفت: زيربنا و عوارض را با دستگاه محاسبه کرده و صورتحساب را پرينت مي‌کنيم. سپس به صورت دستي به آن عوارض متفرقه را که گاهي رقم آن به ميليارد مي‌رسد اضافه مي‌کنيم که اين شيوه درست نيست. چرا که فساد در همين نقطه شکل مي‌گيرد و متقاضي براي کاهش اين رقم به دنبال راه خواهد گشت.

رييس شوراي عالي استان‌ها با بيان اين هوشمندي يک شهر تنها به سيستم و دستگاه نيست، گفت: هوشمندي مديران نيز اهميت بسياري دارد و بايد در طراحي شهر هم هوشمندانه کار کنيم. براي مثال يک نفر براي پروانه ساختمان بايد به ثبت، دارايي، بانک، دادگستري و دفاتر اسناد رسمي که هر کدام با هم فاصله دارند مراجعه کنند. آيا نمي‌توان کاري کرد که شخص کارهاي خود را به صورت الکترونيکي انجام دهد؟

وي افزود: البته سيستماتيک شدن کارهاي عوارضي هم دارد. براي مثال در يک اداره‌اي که ارجاعات الکترونيکي شده بود، به خاطر قطعي سيستم ساعت‌ها مردم معطل شدند تا يک پرونده از يک کارمند، به کارمند بغل دستي‌اش ارجاع شود.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو