تمام اقدامات دولت در جهت خدمت به شهروندان محسوب می شود، اما برخی سازمانها بطور مستقیم با شکایات یا درخواستهای شهروندان مواجه هستند.نقش فناوری در سهولت دسترسی و افزایش کیفیت خدمات عمومی غیر قابل انکار است.شهر مادیا پراداش در هند از جمله نمونه های موفق بافتار فناوری و خدمات دولتی محسوب می شود.
وایمکس نیوز - شهروندان از نهادهای دولتی توقع دارند که به در کمترین زمان ممکن به خدمات عمومی دسترسی پیدا کنند، که سازمان ها فرآیند دسترسی به اطلاعات جهت رفع نیاز شهروندان را به دشواری انجام می دهند. اغلب در مراجعه به سازمانهای دولتی با نقص مدارک مواجه می شویم، مدارکی که پیش از این هیچ نام و نشانی از آنها ذکر نشده بود و در نهایت ناچار به مراجعات چندباره برای انجام امور پیش پا افتاده می شویم.چنین معضلاتی بیشتر در کشورهای کمتر توسعه یافته و درحال توسعه دیده می شود که هنوز زمان ارزش طلا را پیدا نکرده است.
راه حل
برای خدمات دهی بهتر به شهروندان، در شهر مادیا پرادش از سیستم پورتال جامع دولتی استفاده می شود که بصورت آنلاین 275 خدمت در حوزه آموزش، اشتغال، و اطلاعات دولتی و غیره را در اختیار شهروندان قرار می دهد.شهروندان از طریق 12000 کیوسک خدماتی و پیشخوان ها به این خدمات دسترسی پیدا می کنند.از پیشخوان ها بیشتر در مناطقی استفاده می شود که دسترسی شهروندان به رایانه پایین و در عین حال نیاز به خدمات دولتی بالا است.
نتیجه
شهروندان در حال حاضر امکان دسترسی به خدمات باکیفیت دولتی را پیدا کرده اند.این تلاشها منجر به صرفه جویی در وقت و هزینه شهروندان، و افزایش 20 درصدی درآمد دولت در هر سال شده است.این روش جدید ارائه خدمات باعث اشتغال مستقیم 12000 نفر در بخش های کارگزاری کیوسک ها و پیشخوان ها شده است.شبکه جدید خدمات این امکان را به دولت می دهد تا در هر زمان به شکایات مردم رسیدگی کند و شبکه امکان دسترسی 29 هزار کاربر در هر لحظه را فراهم می کند.
در بحث از شهرهای هوشمند بخشی از مطلب مربوط به سابقه هوشمند سازی در شهرها می شود که در کشور ما هم چندین سال است که خدمات عمومی از طریق پیشخوان های دولت یا دفاتر خدمات الکترونیک پیگیری می شود، هر چند کیفیت ارائه خدمات در همین باجه ها هنوز به حد استاندارد نرسیده است، اما به غول دولت هزاران دست بخشیده است که با هر کدام می تواند امور روزمره شهروندان را انجام دهد.