شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

گفت و گو با معاون رگولاتوري درباره تغيير تعرفه‌هاي پست

اين 1000 درصد تازه 40 درصد است

پست

شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۹:۰۰


به گفته معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان رگولاتوري، آنچه که در حال حاضر در تعرفه‌هاي پستي افزايش يافته تنها 40 درصد از قيمت تمام شده مرسولات پستي است.

وايمکس نيوز -  لطف الله سبوحي با بيان اين مطلب افزود:با توجه به افزايش نيافتن تعرفه‌هاي پستي در چند سال گذشته سازمان تنظيم مقررات در راستاي اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها با درخواست شرکت پست جمهوري اسلامي ايران مبني بر واقعي شدن تعرفه‌هاي پستي موافقت کرد.

معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي افزود: در افزايش تعرفه‌هاي پستي براساس تصميم کميسيون تنظيم مقررات، مقرر شد واقعي شدن تعرفه‌ها به صورت پلکاني انجام شود که در حال حاضر تنها 40 درصد از تعرفه واقعي اعمال شده است.

سبوحي در پاسخ به اين سوال که آيا در آينده باز هم شاهد افزايش تعرفه‌هاي پستي خواهيم بود، گفت: واقعي شدن تعرفه‌ها لزوما با افزايش قيمت به دست نمي آيد چرا که ما معتقديم شرکت پست مي تواند با اصلاح روش‌ها و ارايه سرويس‌هاي جديد هزينه‌هاي خود را با قيمت تمام شده مطابقت دهد.

وي افزود: در عين حال کميسيون تنظيم مقررات منتظر دريافت بازخوردها از سوي جامعه است و قطعا بر همان اساس نيز در تصميم گيري‌هاي بعدي خود عمل خواهد کرد.

وي با اشاره به اينکه شرکت پست براي جابه جايي يک مرسوله در شهر تهران کمتر از 100 تومان دريافت مي کند، اين در حالي است که هم اکنون بسياري از مردم براي ارسال يک بسته در شهر تهران حاضر به پرداخت مبالغي بالاي 5 هزار تومان هستند که تفاوت اين دو تنها در زمان ارسال مرسولات است.

سبوحي افزود: اين موضوع به راحتي نشان مي دهد که مشتري براي دريافت خدمات مناسب حاضر به پرداخت نه تنها قيمت تمام شده بلکه براي پرداخت سود مشکلي ندارد و شرکت پست نيز براي برون رفت از وضعيت زيان دهي بايد به ارايه سرويس‌هاي جديد و اصلاح روش‌ها بپردازد.

وي افزود: درصد عمده‌اي از مشتريان فعلي پست سازمان‌ها و نهادهاي اقتصادي هستند که قاعدتا نبايد مشکلي با واقعي شدن قيمت‌ها داشته باشند و براي آن دسته از مشتريان شرکت پست مانند مطبوعات روش‌هايي اتخاذ خواهد شد که با مشکلي مواجه نشوند.

معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در پاسخ به اين سوال که چرا براي افزايش تعرفه‌ها از قبل اطلاع رساني نشد،‌ گفت: اين موضوع جديد نبوده و زمان زيادي براي تصويب آن صرف شده است.

وي افزود: کميسيون تنظيم مقررات اسفند ماه گذشته اين موضوع را تصويب کرد که هفته گذشته به شرکت پست براي اجرا ابلاغ شد.

 

افزايش 40درصدي تعرفه‌هاي پستي و بازنگري در تمبرهاي موجود

شرکت پست ايران مجوز افزايش تعرفه‌هاي پستي را از مراجع ذي‌صلاح اخذ کرد و به اين طريق به مرور زمان مي‌تواند هزينه خدمات پستي را براساس قيمت تمام‎شده از مشتريان خود اخذ کند.

محمدحسن کرباسيان در گفت‎وگو با فارس نيز افزود: پيگيري‌هاي شرکت پست براي رساندن قيمت خدمات پستي به قيمت تمام‎شده در سال جاري به نتيجه رسيد و سرانجام توانستيم براساس ماده 4 قانون هدفمند کردن يارانه‌ها، اجازه اخذ تعرفه‌هاي پستي را به ميزان 40 درصد قيمت تمام‎شده کسب کنيم.

 

تعرفه‌هاي پستي به 40 درصد قيمت تمام‏شده رسيد

کرباسيان بيان کرد: براساس قانون هدفمند کردن يارانه‌ها در طول برنامه پنجم بايد قيمت خدمات پستي به قيمت تمام‎شده برسد و بايد امسال 40 درصد قيمت تمام‎شده را از مشتري اخذ کنيم.

وي ادامه داد: به اين ترتيب فاصله قيمت فعلي تا40 درصد قيمت تمام‏شده اصلاح و تعرفه‌هاي جديد انواع خدمات پستي ابلاغ شد.

استثنا در اعمال تعرفه‌ مصوب؛ تنها براي مطبوعاتي‌ها

کرباسيان گفت:‌ البته به منظور حمايت از مطبوعات، تعرفه جديد براي مطبوعات به ميزان نصف 40 درصد منظور شده است؛ به اين معني که هر تعرفه‌اي براي خدمات پست لحاظ شود، براي مطبوعات نصف تعرفه مصوب اعمال مي‌شود.

مديرعامل شرکت پست افزود:‌ اين مصوبه از سوي سازمان تنظيم مقررات ابلاغ شده و از سه روز پيش اجرايي شده است.

 

حداقل تعرفه پستي؛ 220 تومان براي يک نامه عادي

وي با اشاره به نحوه محاسبه تعرفه جديد پستي،‌ گفت: براي مثال قيمت تمام‎شده يک نامه عادي 450 تا 460 تومان است که تاکنون مبلغ 65 تومان براي يک نامه عادي اخذ مي‌شد.

وي ادامه داد: مابه‌التفاوت 450 تومان و 65 تومان را محاسبه مي‌کنيم که 385 تومان مي‌شود؛ 40 درصد 385 تومان (154 تومان)‌ را با 65 تومان ( تعرفه قبلي) جمع مي‌کنيم و تعرفه جديد (‌219 تومان) براي هر نامه عادي به دست مي‌آيد.

به اين ترتيب تعرفه فعلي معادل 40 درصد قيمت تمام‏شده يک نامه عادي حدود 220 تومان خواهد بود.

مديرعامل شرکت پست با يادآوري اينکه اين رقم براي مطبوعات به صورت نصف محاسبه مي‌شود، گفت: اين تعرفه براي مطبوعات 110 تومان خواهد بود.

افزايش قيمت در سرويس‌هاي قديمي محسوس‌تر از سرويس‌هاي جديد

کرباسيان عنوان کرد: براي برخي از سرويس‌ها مانند پست پيشتاز که تعرفه آنها نسبتا جديد بود و فاصله قيمت قبلي و نرخ جديد در آنها زياد نبود، تفاوت قيمت محسوس نيست؛ اما براي سرويس‌هاي قديمي مانند نامه عادي که تعرفه‌ قديمي دارند و در گذشته با هزينه بسيار پاييني جابه‌جا مي‌شدند، اين تفاوت قيمت محسوس‌تر است.

 

تعرفه‌ مطبوعات قابل مذاکره است

وي در خصوص افزايش تعرفه مطبوعات افزود: تعرفه مطبوعات 10 تومان بوده است که در حال حاضر به 110 تومان تغيير کرده است.

کرباسيان افزود: البته اين تعرفه نيز قابل مذاکره است و طي نامه‌اي به معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد مبني بر اعلام آمادگي براي مذاکره بر سر تعرفه‌هاي پستي مطبوعاتي و ايجاد تغييرات در صورت لزوم آمادگي خود را اعلام کرده‌ايم.

 

60 درصد مشتري‌هاي پستي دولتي‌ها هستند

وي با بيان اينکه يک طرف 65 درصد خدمات پستي دولتي‌ها قرار دارند، بيان کرد: تقسيم درآمدهاي سال گذشته شرکت پست بر جمعيت ايران نشان مي‌دهد که هر ايراني در سال گذشته حدود 3 هزار و 600 تومان براي خدمات پستي هزينه پرداخت کرده است.

کرباسيان ادامه داد: با احتساب سهم 60 درصدي دولتي‌ها در اين مبلغ، مشخص مي‌شود که تنها حدود هزار و 300 تومان از مبلغ 3 هزار و 600 تومان را فرد پرداخت کرده که با تقسيم اين رقم بر تعداد ماه‌هاي سال، به‎دست مي‌آيد که يک ايراني در ماه تقريبا 110 تومان هزينه خدمات پستي را مي‌پردازد.

وي گفت: اين نشان مي‌دهد که خدمات پستي سهم چنداني از سبد هزينه‌هاي خانوار را به خود اختصاص نمي‌دهند و بنابراين افزايش تعرفه‌ها تاثير محسوسي بر اقتصاد خانوار نخواهد داشت.

وي گفت: با تعرفه‌هاي گذشته و تعرفه‌هاي فعلي، شرکت پست هنوز يکي از شرکت‌هاي زيان‌ده است و براي جلو راندن و پيشرفت کشور، بايد هزينه‌هاي پستي نيز مانند بسياري از هزينه‌هاي ديگر بر مبناي صحيح محاسبه شوند.

 

خداحافظ تمبر 5 توماني

کرباسيان در پاسخ به سوالي در مورد اينکه قاعدتا در پي افزايش تعرفه‌هاي پستي و با وضعيتي که کمترين تعرفه پستي (يک نامه عادي) 220 تومان است، ديگر تمبرهاي ريز استفاده نخواهد شد و بايد در چاپ تمبرها بازنگري شود، گفت: بله. در چاپ تمبرها بازنگري مي‌شود و بايد تمبرها با تعرفه درشت‌تر چاپ کنيم.

 

منبع: روزنامه فناوران

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو