شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

الزام موتور جست‌وجوي بومي براي توسعه‌يافتگي IT

موس - کاربر - کامپيوتر

شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸:۰۰


مدير اجرايي موتور جست‌وجوي پارسي‌جو داشتن موتور جست‌وجوي بومي را از شاخصه‌هاي توسعه‌يافتگي IT کشورها و شبکه ملي اطلاعات و موتورهاي جست‌وجو را لازم و ملزوم يکديگر دانست.

وايمکس نيوز - اميرعلي خيرانديش با بيان اينکه پيچيده‌ترين کار در صنعت فناوري اطلاعات، طراحي و پياده‌سازي موتور جست‌وجو است، افزود: در دنياي وب و فضاي مجازي همه ‌چيز در داده و اطلاعات خلاصه مي‌شود و ماموريت پيدا کردن اين اطلاعات برعهده موتورهاي جست‌وجوست.

وي ادامه داد: 80 درصد کاربران براي ورود به وب‌سايت‌هاي مختلف از موتور جست‌وجو استفاده مي‌کنند، يعني حتي اگر بخواهند وارد سايتي شوند که اسم آن را مي‌دانند، بنابر عادت کاربر از طريق موتور جست‌وجو وارد آن مي‌شوند، بنابراين موتور جست‌وجو نقطه عطف بين داده‌ها و کاربر و همچنين يکي از شاخصه‌هاي توسعه‌يافتگي IT، داشتن موتور جست‌وجوي بومي است.

مدير اجرايي موتور جست‌وجوي پارسي‌جو با اشاره به شروع تحقيقات درباره موتور جست‌وجو در ايران توضيح داد: فاز مطالعاتي موتور جست‌وجو در کشور ما از سال 1380 و فاز R&D (تحقيق و توسعه‌اي) آن از سال 1387 شروع شد و از سال 1389 اولين نسخه آن با يک ميليون صفحه وب فارسي روي فضاي مجازي آمد. در حال حاضر پارسي‌جو بيش از دو ميليارد صفحه فارسي را خزش کرده است.

خيرانديش با اشاره به نقش موتور جست‌وجو در شبکه ملي اطلاعات اظهار کرد: شالوده و قطعه اصلي پازل شبکه ملي اطلاعات موتور جست‌وجو است. شبکه ملي اطلاعات به وجود آمده تا گردش اطلاعاتي در کشور به وجود آيد که با موتورهاي خارجي امکان‌پذير نيست و اگر موتورهاي داخلي قدرتمند نداشته باشيم، شبکه ملي اطلاعات معنا و مفهوم ندارد، بنابراين مي‌توان گفت شايد اصلي‌ترين بخش شبکه ملي اطلاعات موتور جست‌وجو است.

وي با بيان اينکه شبکه ملي اطلاعات و موتور جست‌وجو لازم و ملزوم هم‌ هستند و با موفقيت يکي، ‌ديگري نيز موفق مي‌شود، اظهار کرد: ماموريت شبکه ملي اطلاعات و چشم‌اندازي که براي خود متصور شده اين است که اطلاعات سازمان‌ها را در يک بستر فراهم و در اختيار کاربر قرار دهد و با پياده‌سازي کامل شبکه ملي اطلاعات موتورهاي جستجوگر بومي هم منتفع مي‌گردند.

او با بيان اينکه در اختيار داشتن داده‌ها و اطلاعات يکي از نيازهاي اصلي موتورهاي جستجوگر است و شبکه ملي اطلاعات نيز به اين سمت حرکت مي‌کند، افزود: بيش از حمايت مادي دولت به حمايت معنوي نياز است. البته ما ايمان داريم موفق خواهيم شد، اما اگر حمايت دولت وجود نداشته باشد، کار ما بسيار سخت‌تر است و زمان آن بيشتر مي‌شود.

خيرانديش در پاسخ به خصوصي يا دولتي بودن اين موتور جست‌وجو توضيح داد: پارسي‌جو يک شرکت دانش‌بنيان خصوصي است که از طرف مرکز تحقيقات مخابرات ايران و دانشگاه يزد مورد حمايت بوده، اما يکي از دلايل موفقيت اين موتور تعلق آن به بخش خصوصي است.

وي با بيان اينکه پارسي‌جو و گوگل دو هدف مختلف را دنبال مي‌کنند، اظهار کرد: ما با گوگل هيچ رقابتي نداريم و پارسي‌جو قرار است به آن قسمت از نياز کاربران پاسخ دهد که گوگل دسترسي و توانايي انجام آن را ندارد. گوگل جستجوي وب را بهتر انجام مي‌دهد، اما جستجو مفهومي گسترده‌تر داشته و فقط وب نيست و ما جست‌وجوي مکاني، اطلاعات و داده را داريم و موتورهاي بومي تمامي اين موارد را کنار هم قرار داده و به کاربر ارائه مي‌دهند.

مدير اجرايي موتور جست‌وجوي پارسي‌جو با بيان اينکه موتور جست‌وجو يک سيستم يادگيرنده است، توضيح داد: کاربران با استفاده مداوم از جستجوگرها، به تناوب موجب مي‌شوند تا اين موتورها نتايج را با کيفيت بهتري ارائه دهند.

خيرانديش با بيان اينکه پارسي‌جو علاوه بر موتور جست‌وجوي وب، 15 سرويس‌ مانند خبر، آوا، دانلود، شاخص و... دارد، توضيح داد: وقتي کاربران پرس‌وجوها را ارسال مي کنند، ما با تحليل روي آن ها سرويس‌هاي مورد نياز کاربر را تشخيص داده و ايجاد مي‌کنيم. براي مثال 30 درصد پرس‌وجوهاي ما خبري بودند و ما سرويسي به اسم خبر طراحي کرديم.

 

منبع : ايسنا

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو