سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیروزآبادی:

حوزه رسانه های دیجیتال در سه سال اخیر دچار تحول شگرفی شده است

توليد محتوا - لپ تاپ

سه شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳:۰۰


رییس مرکز ملی فضای مجازی، یرگزاری دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال از جانب برگزارکنندگان و فعالان حوزه دبجیتال را شایسته تقدیر دانست و گفت: در دو سه سال اخیر کشور در حوزه رسانه های دیجیتال دچار تحول شگرفی شده است به طوری که شایسته تامل، بررسی و واکاوی دقیق است.

وایمکس نیوز - به نقل ازستاد خبری دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال، سید ابوالحسن فیروزآبادی این مطلب را در آیین افتتاح دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال اعلام کرد و افزود: چنین اعداد و ازقام و آماری در موضوع رسانه های دیجیتال در ایران شایسته تأمل و اندیشیدن نسبت به زیرساخت ها و ملاحظات مربوطه است.

وی گفت: بیش از 100 هزار کانال در رشته های مختلف اعم از سرگرمی، خبری، رسانه ای و اطلاع رسانی اخیرا در کشور فعال شده و یک میلیون مطلب در هر شبانه روز در این سایت ها آپ می شود و هر مطلب به طور متوسط 1500 بار دیده می شود.

فیزوزآبادی افزود: شاخص ها بسیار امیدوار کننده و رو به جلو و در مقایسه با بسیاری از کشورها بسیار قابل توجه است. بر مبنای بررسی های صورت گرفته هم اکنون در ایران بیش از 100 هزار کانال در رشته های مختلف اعم از سرگرمی، سلامت، رسانه ای و خبری تولید محتوا می کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس برآورد می شود در هر شبانه روز بیش از یک میلیون مطلب در کشور ما آپ می شود و هر مطلب به طور متوسط هزار و 500 بار دیده می شود، بدین گونه در هر شبانه روز یک و نیم میلیارد بازدید در شبکه های خبری اجتماعی صورت می گیرد. چنین شاخصی از لحاظ فرهنگی و اقتصادی حائز اهمیت فوق العاده ای است.

معاون شورای عالی فضای مجازی گفت: برای اولین بار در ویکی پدیا بسترهای فارسی از عربی پیشی گرفته است به طوری که هم اکنون 500 هزار مقاله توسط فارسی زبانان در ویکی پدیا تولید شده است.

فیروزآبادی افزود: این شاخص ها نشان می دهد در رسانه های دیجیتال مردم ایران به طور جدی در صحنه هستند و این بسیار مثبت است. ما در موضوع تولید بازی ها از میانگین جهانی بالاتر هستیم و در مصرف نیز چنین است.

وی ادامه داد: مردمی شدن رسانه های دیجیتال تحقق یافته است و این یک شاخص بزرگ است. در این حال از حیث لجستیک و تجهیزات دچار مشکل هیستیم و نهضت تولید محتوا که در ایران به راه افتاده لازم است به درستی پشتیبانی شود.

رییس مرکز ملی فضای مجازی گفت: 80 درصد دانشجویان دانشگاه شریف با موضوع ICT درس می خوانند و این بهترین دانشگاه ایران است. 18 درصد دانشجویان کشور در موضوع ICT اشتغال به تحصیل دارند.

فیروزآبادی افزود: از حیث فرهنگی شاخص هایی که برشمردم یک معنای بزرگ دارد؛ در ایران قدرت تولید شده است، این قدرت پشتوانه و مقوم دیپلماسی عمومی کشور است.

وی با بیان اینکه ر موضوع اقتصاد قدرت بزرگی که در ایران پدیدار شده بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال جوانان تحصیل کرده است، یادآور شد: اشتغالزایی در حوزه رسانه های دیجیتال با حوزه های دیگر از جمله صنعت یا کشاورزی و غیره دو تفاوت دارد که موضوع را حائز اهمیت خواهد کرد،اول اینکه هزینه اشتغالزایی در حوزه رسانه های دیجیتال بسیار کم است و دوم اینکه سرعت اشتغالزایی در این حوزه بسیار بالاست.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه توجه به کمبودهای حوزه رسانه های دیجیتال نیاز عاجل امروز ایران است، گفت: مشکلات ما در این حوزه کم نیست، در موضوع مالکیت معنوی اقدامات قانونی باید انجام شود. به دلیل کثرت تولید محتوا در این حوزه در خصوص صحت و سقم آن نیاز به ایجاد یا اصلاح مقررات و قوانین داریم و در زیرساخت های فنی راه طولانی در پیش است.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو