یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

لزوم پرهيز کاربران از ارائه اطلاعات شخصي در شبکه هاي اجتماعي

خسرو سلجوقي

شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵:۰۰


عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات ايران، از ابراز علاقه چند پيام‌رسان داخلي براي فعاليت خبر داد و بر حمايت از نرم‌افزارهاي بومي تا رسيدن به توسعه کافي، تأکيد کرد.

وايمکس نيوز- مهندس خسرو سلجوقي در گفت‌وگو با سايت وزارت ارتباطات، افزود: ظرفيت تهيه پيام‌رسان داخلي با توانايي ميزباني تعداد زياد در داخل وجود دارد کما اين‌که تا کنون چندين تجربه نيز در اين خصوص تحقق ‌يافته و مهم اين است که در طراحي آن نياز جامعه در نظر گرفته شود که راز ماندگاري هر نرم‌افزاري است.

وي گفت: البته، مهم‌ترين چالش اين پيام‌رسان‌ها نگراني از سرمايه‌گذاري است که براي رفع اين نگراني، مصوبه‌اي توسط شوراي عالي فضاي مجازي آماده‌شده که تضمين‌کننده سرمايه بوده و به نظر مي‌رسد با تصويب آن مشکل ديگري وجود نداشته باشد يا با مشکلات کمتري مواجه باشيم.

سلجوقي در مورد اعتمادسازي و حفظ امنيت اطلاعات نيز افزود: شبکه‌هاي اجتماعي طبق قوانين و مقررات موظف نيستند اطلاعات را در اختيار کسي قرار دهند مگر با حکم قانون که تنها در صورت وقوع جرم اجباري است. کاربران هم بايد بياموزند در شبکه‌هاي اجتماعي داخلي و غيربومي از ارائه اطلاعات شخصي پرهيز کنند.

عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات ايران، همچنين در خصوص رايانامه به‌عنوان بخشي از توليد محتوا در طرح جويشگر بومي گفت: طبق نقشه راه جويشگر يکي از بحث‌ها، رايانامه بومي است که حمايت از چند مورد تا زماني که به‌عنوان يک کسب‌وکار درآمده و توسعه خدمات دهند، ادامه دارد.
وي بيان کرد: طبيعتاً مواردي تحت حمايت قرار مي‌گيرد که در بازار حضور داشته و چابک‌تر بوده، بهتر بتواند خدمات ارائه داده و ادامه حيات بدهد.

نحوه ورود به بازار بحث ديگري بود که سلجوقي به آن پرداخت و گفت: از بحث‌هاي مهم، برنامه خروج است. به‌طوري‌که اکثر شرکت‌هاي نوپاي ايراني از ابتداي تأسيس برنامه خروج ندارند.

وي با اشاره به وجود حداقل سه مدل برنامه خروج در دنيا، افزود: يک برنامه خروج اين است که صاحب ايده بنا دارد زمان رسيدن به بلوغ ايده، هم شرکت و هم دانش خود را بفروشد، نوع ديگر اين است که صاحب ايده IP را مي‌فروشد خود شرکت را نمي‌فروشد و مبادرت به نوآوري و تبديل ايده جديد به محصول و خدمات مي‌کند و در نوع سوم نه خود شرکت را مي‌فروشد و نه ايده شرکت را بلکه سهام مي‌فروشد اين در حالي است که شرکت‌هاي ما ياد نگرفته‌اند از کدام الگو پيروي کنند.

سلجوقي تصريح کرد: سعي داريم که شرکت‌هاي نوپا و بزرگ را با اين مدل‌ها آشنا کنيم تا با برنامه اقدام کنند البته الزامي نيست که همه از يک الگو تبعيت کنند.

وي با ابراز خرسندي از اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، اظهار داشت: خوشبختانه اين سازمان در خصوص امکان فروش سهام توسط شرکت‌هاي کوچک و متوسط فعال‌شده و اکنون اين فرصت از طريق فرابورس مهيا شده و لازم است شرکت‌ها در قالب سهامي عام اقدام کنند که کمي مشکل‌ساز است و بايد سازمان بورس همانند ترکيه و کره جنوبي مجوز فروش سهام به شرکت‌هايي که در قالب سهامي خاص تأسيس‌شده‌اند را بدهد.

سلجوقي درعين‌حال گفت: در ايران هنوز شرکت‌هايي که با خريد شرکت‌هاي کوچک‌تر خودشان را بزرگ کنند نداريم اما اگر بخواهند پايدار بمانند بايد حرکت کنند چراکه با تزريق منابع دولتي نمي‌توان فنّاوري را زنده نگه داشت، بلکه فنّاوري بايد با اقتصاد زنده بماند.

وي ادامه داد: گوگل هم که در حال حاضر، بيش از 70 خدمت ارائه مي‌دهد در يک مرحله به اين توانايي نرسيده است. خوشبختانه جويشگرهاي ما هم دارند به اين سمت مي‌روند و مي‌توانند نيازهاي خود را از شرکت‌هاي ديگر تأمين کنند.

سلجوقي همچنين با اشاره به حمايت از نرم‌افزارهاي بومي تا زمان رسيدن به بلوغ، اظهار داشت: ممکن است به اين نتيجه برسيم که مدتي از هر سه جويشگر به‌عنوان فرزندان دانشي اين مرزوبوم حمايت کنيم. هرچند تمايل ما اين است از سال اول به رشد کافي برسند اما در صورت نياز حمايت‌هاي مستقيم و غيرمستقيم ادامه خواهد يافت.

منبع: سيتنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو