یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۴

انتقاد توليد کنندگان محتوا از سهم اندک خود از درآمد

محتوا

دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱:۰۰


توليدکنندگان محتوا از سهم کم توليدکننده محتوا نسبت به واسطه‌ها از درآمد، عدم شفافيت خط قرمزها، قوانين حقوقي در محتواي تصويري آنلاين و ضعف مالکيت مادي و معنوي توليد محتوا انتقاد کردند.

وايمکس نيوز- نشست توسعه‌دهندگان محتوا با محوريت چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهاي پيشنهادي، توليدکنندگان محتوا، توزيع‌کنندگان محتوا و زيرساخت ارائه محتوا امروز با حضور معاونان وزير ارتباطات و بخش خصوصي در وزارت ارتباطات برگزار مي‌شود.

در اين نشست، پس از ارائه نظرات بخش خصوصي، معاونان وزير ارتباطات شامل رئيس رگولاتوري، رئيس سازمان فناوري اطلاعات، معاون نوآوري و فناوري و معاون استان‌ها به دغدغه‌هاي بخش خصوصي پاسخ دادند.

در اين نشست، فعالان حوزه توليد محتوا دغدغه‌هايي از جمله صيانت از محتواي ديجيتالي، چالش‌هاي موجود در انتشار محتوا، جايگاه محتوا در شبکه ملي اطلاعات، چالش‌هاي توزيع محتوا، چالش‌هاي محتواي آموزشي براي کودکان، تعرفه محتوا و بسته‌هاي حمايتي از توليد محتوا را به عنوان دغدغه مطرح کردند.

بنا بر گفته توليدکنندگان محتوا، هم‌اکنون کمبود اعتبارات براي توليد محتوا و کمبود نيروي تخصصي کارآمد گريبانگير صنعت توليد محتوا در کشور شده است.

آنها همچنين سهم درآمدي براي توليدکنندگان محتوا به ويژه توليدکنندگان محتواي کم‌ترافيک و غيرويدئويي را بسيار شکننده عنوان کردند.

ضعف مالکيت مادي و معنوي در محتواي توليد شده از ديگر انتقادات توليدکنندگان محتوا است. آنها اعلام مي‌کنند که از شروع کار و مرحله اخذ مجوز تا توليد، توزيع و در پايان در صورت نياز برخورد سريع با متخلفان حوزه توليد محتوا، ضعف بسياري وجود دارد.

آنها همچنين اعلام مي‌کنند که فضاي حقوقي براي صيانت از توليدکننده محتوا و حفظ حقوق مالکيت معنوي صاحبان محتوا راضي‌کننده نيست.

علاوه بر اين، ضمانت اجرايي قوانين و مکانيزم شناسايي متخلف و برخورد با متخلف، رضايت‌بخش نبوده است. 

علاوه بر اين، فعالان حوزه توليد محتوا شفاف شدن موارد ممنوعه و خط قرمزها را از ديگر ضروريات صنعت توليد محتوا عنوان کردند و خواستار شفاف‌سازي و اعلام قوانين به صورت مشخص و مکتوب طبق ساير قوانين در حوزه‌هاي فيزيکي شدند.

موضوع قوانين حقوقي در بخش تصوير آنلاين از ديگر دغدغه‌هاي مطرح‌شده در اين نشست بود.

توليدکنندگان محتوا همچنين از سهم واسطه‌ها در صنعت توليد محتوا انتقاد کردند و توضيح دادند از مرحله توليد محتوا تا رسيدن به دست کاربر، زنجيره‌هاي متعددي درگير هستند که هريک از اين زنجيره‌ها سهمي را طلب مي‌کنند و اين امر قيمت محصولات محتوايي را افزايش مي‌دهد، در حالي که توليدکننده در مقايسه با ديگر واسطه‌ها، سهم ناچيزي به دست مي‌آورد.

منبع: فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو