شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

ناگفته هایی از دعوای رسانه ای زیرساخت و مخابرات


چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۲:۰۰


روز گذشته در حالی دو شرکت زیرساخت و مخابرات با انتشار اطلاعیه و واکنش های شدیداللحن با هم به مغابله برداشتند که گویا حرف های زیادی برای گفتن در خصوص اختلافات بخش دولتی و خصوصی وجود دارد که انتشار اطلاعیه اول زیرساخت تا اندازه ای پرده ها را به کنار زد.

وایمکس نیوز - روز گذشته شرکت ارتباطات زیرساخت با انتشار اطلاعیه‌ای در سایت رسمی خود بدون اشاره به جزییات میزان بدهی مخابرات به این شرکت اخطار داد که در صورت ادامه این رویه ارتباطات آن را قطع خواهد کرد.

گفتنی است شرکت ارتباطات زیرساخت اینترنت بین‌الملل، مکالمات بین استانی و مکالمات بین‌الملل را تامین می‌کند.

 

عده‌ای می‌خواهند سهام مخابرات بخرند

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در واکنش به اخطار شرکت ارتباطات زیرساخت و ادعای بدهکار بودن مخابرات به این شرکت گفت: احتمالا عده‌ای قصد خرید سهام مخابرات را دارند و سعی می‌کنند با این اخبار قیمت سهام را کاهش دهند.

‌صابر فیضی گفت: مخابرات سالیانه نزدیک به 400 میلیارد تومان به شرکت زیرساخت پرداخت می‌کند و حتی اگر واقعا 50 میلیارد تومان هم به زیرساخت بدهکار باشیم پرداخت این مبلغ برای شرکتی که سالیانه 6 هزار میلیارد تومان درآمد دارد کار سختی نیست و ما توقع مطرح شدن چنین موضوعاتی آن هم در رسانه را از مدیران زیرساخت نداشتیم.

وی با بیان اینکه روزهای پایانی سال گذشته نشست مشترک اعضای هیات مدیره دو شرکت مخابرات ایران و زیرساخت در همین زمینه برگزار شد، افزود: بر اساس صورتجلسه تنظیم شده در این نشست، تمام بدهی‌های اعلام شده از سوی شرکت زیرساخت را به این شرکت پرداخته‌ایم.

مدیرعامل مخابرات ایران بیان کرد: بدهی که شرکت زیرساخت اعلام کرده باشد و ما پرداخت نکرده باشیم، وجود ندارد.

فیضی گفت: اخطار و اعلام بدهی باید به صورت کتبی و بر اساس روال اداری باشد و انتشار یک اطلاعیه در سایت برای اعلام بدهی رسمیت ندارد و پذیرفتنی نیست.

وی افزود: در خصوص لینک های اینترنت نیز طبق تفاهنامه ای که با زیرساخت داشته ایم 50 درصد از درآمد اینترنت در استان ها به شرکت زیرساخت از بابت هزینه های دریافت پهنای باند پرداخت شده است و مخابرات هیچ بدهی از این بابت به زیرساخت ندارد.

 

سهامداران گول بازی‌های رسانه‌ای را نخوردند

روابط عمومی شرکت مخابرات نیز بعد از انتشار اخطار زیرساخت با صدور اطلاعیه‌ای مبنی بر خصوصی ستیزی برخی از عوامل در شرکت زیرساخت از سهامداران این شرکت خواست تا به هوش باشند و گول بازی‌های رسانه‌ای را در آستانه بازگشایی نماد نخورند.

روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در پی انتشار خبری از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت مبنی بر «بدهی شرکت مخابرات ایران و تهدید به قطع ارتباطات مخابراتی» اطلاعیه‌ای به این شرح صادر کرد: براساس صورتجلسه اسفند ماه 89 هیات مدیره شرکت‌های مخابرات ایران و ارتباطات زیرساخت، تمامی بدهی‌های این شرکت به شرکت مذکور پرداخت و صورتجلسه تسویه به امضای طرفین رسیده است.

لذا به نظر می‌رسد انتشار این اطلاعیه از سوی برخی عوامل در شرکت ارتباطات زیرساخت در تداوم خصوصی سازی ستیزی بوده، آن هم در شرایطی که شرکت مخابرات ایران در آخرین مجمع عمومی عادی سالیانه خود به ازای هر سهم 430 ریال سود به سهامداران خود پرداخت کرده است. این عوامل به نحوی در آستانه بازگشایی نماد مخابرات در بورس قصد تخریب ارزش سهام و پایین آوردن قیمت سهام در بازار را دارند.

براساس این اطلاعیه، روابط عمومی شرکت مخابرات ایران از سهامداران مخابرات می‌خواهد به هوش باشند و فریب این‌گونه بازی‌های رسانه‌ای و غیراخلاقی برخی از عوامل خودی و غیرخودی را نخورند.

شایان ذکــــر است ارتباط بین اپراتورها به شرکت ارتباطات زیرساخت ارتباطی نداشته و چنانچه مشکل یا مساله‌ای هم وجود داشته باشد از طریق مذاکره قابل حل خواهد بود.

 

رگولاتوری در جریان اخطار قطع ارتباط مخابرات توسط زیرساخت نیست

به گفته معاون نظارت رگولاتوری، این سازمان در جریان اخطار شرکت زیرساخت به مخابرات در خصوص قطع ارتباط به علت بدهی نیست.

حسن رضوانی، معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات در گفت و گو با وایمکس نیوز عنوان کرد: در این مورد باید به قرارداد فی مابین شرکت‌ها

مراجعه شود.

وی در پاسخ به این سوال که چنانچه چنین موضوعی هم در قرارداد وجود داشته باشد، آیا زیرساخت می‌تواند بدون هماهنگی با رگولاتوری ارتباط 23 میلیون مشترک تلفن ثابت و 32 میلیون تلفن همراه را در کشور قطع کند، افزود: باید دید که قرارداد چگونه تنظیم شده اما قطع ارتباط مشترکان به این راحتی‌ها هم نیست و اگر به متن اخطار زیرساخت هم توجه شود هیچ اشاره‌ای به اینکه ارتباطات کل مشترکان را قطع می‌کند یا یک شهر و یا ارتباط اینترنت مخابرات را قطع خواهد کرد اشاره‌ای نشده است.

وی گفت: در این موضوع قرارداد اپراتور با زیرساخت ملاک عمل است و همان‌طور که مخابرات به دلیل بدهی ارتباط مشترکانش را قطع می‌کند زیرساخت هم برای دریافت طلبش می‌تواند دست به این اقدام بزند و اگر این اتفاق بیفتد رگولاتوری در جهت حمایت از حقوق مشترکان و بازخواست از اپراتور که چرا فضایی ایجاد کرده که زیرساخت دست به این عمل بزند وارد موضوع خواهد شد.

 

از همکاران قدیمی توقع چنین رفتاری نداشتیم

مدیرکل روابط عمومی مخابرات ایران نیز در گفت و گو با مهر بیان کرد: مخابرات هیچ بدهی به شرکت ارتباطات زیرساخت ندارد و برخی افراد در این شرکت رفتار ضد خصوصی سازی دارند.

داوود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با تاکید بر اینکه مخابرات در نیمه دوم اسفندماه 89 طی برگزاری نشست با هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت بدهی خود را تا پایان سال 89 با این شرکت تسویه کرده است، عنوان کرد: مخابرات بدهی به شرکت ارتباطات زیرساخت نداشته و اگر بدهی وجود دارد مربوط به دو ماه فروردین و اردیبهشت است که رقم چندانی نخواهد بود.وی گفت: متاسفانه عده‌ای در شرکت ارتباطات زیرساخت رفتار ضد خصوصی سازی دارند و با توجه به اینکه مجمع عمومی سالانه شرکت مخابرات ایران در این هفته با موفقیت برگزار شد و سود قابل توجهی نیز به سهامداران اختصاص یافت برخی با اعلام این اخبار سعی دارند سهام مخابرات ایران را دچار بحران کنند.زارعیان با بیان اینکه سهامداران باید بدانند که حساب‌های مخابرات شفاف است و سودی که به آنها تعلق گرفته واقعی است، ادامه داد: ما متاسفیم که همکاران سابق ما چنین رویه‌ای را دنبال می‌کنند.

وی گفت: هیچ مکاتبه‌ای با شرکت مخابرات ایران از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص این اخطار صورت نگرفته است.

 

رفتار بخش دولتی پس از برگزاری مجامع همراه اول و مخابرات شبهه برانگیز است

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران پس از انتشار اطلاعیه دوم زیرساخت در گفت‌و‌گو با فناوران گفت: از آنجا که شرکت مخابرات ایران در بورس واگذار شده براساس قوانین بورس تمامی اطلاعات شرکت کاملا شفاف است و تمامی بدهی‌ها در صورت‌های مالی شرکت قید شده است.

زارعیان افزود: اینکه یک روز پس از مجمع شرکت ارتباطات سیار ایران سازمان رگولاتوری در نامه‌ای به سازمان بورس موجب تعدیل منفی سهام همراه اول می‌شود و حال دو روز پس از برگزاری مجمع مخابرات ایران زیرساخت چنین رفتار غیرحرفه‌ای انجام می‌دهد ابهام‌برانگیز است.

وی بیان کرد: شواهد بسیاری وجود دارد که برخی قصد خدشه دار کردن خصوصی شدن مخابرات را دارند که در صورت نیاز حتما اسناد و مدارک آن را منتشر می‌کنیم، اما تاکید می‌کنیم که به هیچ وجه قصد دعوای رسانه‌ای با هیچ شرکت و سازمانی را نداریم و توصیه می‌کنیم مسوولان برای جلوگیری از تبعات ناشی از این امر که آسیب‌های اجتماعی نیز به دنبال دارد برای رفع مشکل ورود کنند.

 

اسناد مکاتبات موجود است

مدیرکل روابط عمومی شرکت زیرساخت نیز با بیان اینکه تمامی اسناد مربوط به مکاتبات با مخابرات موجود است، گفت: در تاریخ 6 اردیبهشت‌ماه امسال طی نامه‌ای به شماره 19446/201 به شرکت مخابرات ایران اخطار داده‌ایم چنانچه تا تاریخ 20 اردیبهشت ماه نسبت به تسویه حساب امکانات دریافتی در حوزه پهنای باند اقدام نکند، ارتباط اینترنت این شرکت را قطع خواهیم کرد.

محمدرضا فرنقی زاد افزود: البته مخابرات بدهی‌های دیگری نیز به زیرساخت دارد که تمامی اسناد آن موجود است.وی گفت: صورتجلسه مورد اشاره آقایان در اسفند ماه سال گذشته مربوط به نشستی است که تصمیم گرفته شده که مخابرات چگونه حساب‌های خود را با زیرساخت تسویه کند و اصلا صورتجلسه تسویه حساب با زیرساخت وجود خارجی ندارد.

مدیرکل روابط عمومی زیرساخت بیان کرد: مخابرات حتی با وجود امضای این صورتجلسه تنها بخشی از بدهی خود را به زیرساخت پرداخت کرده و همچنان به این شرکت بدهکار است.

 

مخابرات غوغا سالاری نکند

گفتنی است، گویا دعوای مخابرات و زیرساخت با انتشار اطلاعیه دوم زیرساخت در ساعات پایانی روز گذشته وارد مرحله‌ای تازه شد.

در اطلاعیه دوم شرکت زیرساخت آمده است: در حالی که شرکت مخابرات ایران در صورت بدهی مشترکان، ارتباط آنها را قطع می‌کند نباید انتظار داشته باشد در صورت پرداخت نکردن بدهی‌های خود به دولت و بیت‌المال کشور، ارتباطش حفظ شود.

به گزارش دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت، متاسفانه روابط عمومی شرکت مخابرات ایران سعی کرده است در یک واکنش کاملا عجولانه و احساسی موضوع را به نحو دیگری منعکس کند که البته قابل انتظار هم بود. لیکن جایگاه شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان یک شرکت حاکمیتی بالاتر از موارد مطروحه در اطلاعیه شرکت مخابرات ایران است.

لازم به ذکر است کسب سود شرکت مخابرات ایران با استفاده از امکانات زیرساخت بوده است که باید هزینه‌های آن را پرداخت کند.

قطعا بخش خصوصی نمی‌تواند به بهانه خصوصی شدن از پرداخت درآمدهای دولت طفره برود و با فرافکنی و غوغا سالاری، سهم بیت‌المال کشور را پرداخت نکند.

تنها بابت یک مورد بدهی، این شرکت طی نامه ای در تاریخ 6/2/90 میزان بدهی شرکت مخابرات ایران بابت استفاده از پهنای باند اینترنت به این شرکت اعلام کرده و در این نامه تاکید شده که اگر این بدهی‌ها پرداخت نشود، امکانات مورد اشاره قطع خواهد شد.

لازم به ذکر است در صورت خودداری شرکت مخابرات ایران از پرداخت بدهی‌ها و عقد قرارداد، ارتباطات پهنای باند شرکت مخابرات ایران در سطح کشور به تدریج قطع خواهد شد.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو