جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

قبض‌هاي تلفن ثابت چگونه محاسبه مي‌شود؟

قبض تلفن

پنج شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶:۰۰


مروري بر مصوبات کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات راديويي تاحدي گوياي نحوه محاسبه قبوض تلفن ثابت است.

وايمکس نيوز- در گذشته‌اي نه چندان دور محاسبه مبلغ قبض‌هاي تلفن بر اساس پالس صورت مي‌گرفت و براي استان‌ها و شهرهاي مختلف تعرفه‌هايي مجزا وجود داشت که اطلاع يافتن از تعرفه تمامي استان‌ها دشواري‌هاي خاص خود را به همراه داشت. اکنون مدتي است اين شيوه محاسبه منسوخ شده و به منظور ساده سازي فرآيند محاسبه مبلغ قبض‌هاي تلفن تعرفه‌هايي جديد اعمال شده است.

بر اين اساس با اجراي طرح هم‌کدسازي شماره‌ها قرار بر آن شده است که کليه مکالمات ثابت به ثابت درون استاني با يک تعرفه واحد و تمامي مکالمات بين استاني نيز تنها با يک تعرفه محاسبه شوند.

بدين ترتيب هر دقيقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استاني 45 ريال، هر دقيقه مکالمه ثابت به ثابت بين استاني 330 ريال و هر دقيقه مکالمه ثابت به همراه معادل 625 ريال در قبوض محاسبه مي‌شوند.

محاسبه کارکرد مشترکان براي تمامي مکالمات تلفن ثابت به ثابت بين استاني و ثابت به تلفن همراه براساس ثانيه انجام و براي کارکردهاي زير 30 ثانيه به نيم دقيقه گرد و محاسبه مي شود.

همچنين علاوه بر مبالغ مربوط به مکالمه رقمي نيز به عنوان آبونمان براي تلفن‌هاي ثابت لحاظ مي‌شود که محاسبه آبونمان نيز به نوعي بر اساس کارکرد خط صورت مي‌گيرد بدين ترتيب که در مجموع چند سطع تعرفه‌اي به عنوان آبونمان ثابت در نظر گرفته شده که در اين زمينه حتي اگر مشترک هيچگونه استفاده‌اي از تلفن خود نداشته باشد هم  اين ارقام لحاظ مي‌شود.

اين رقم براي شهرهاي تهران، اصفهان، مشهد، تبريز، کرج، اهواز و شيراز ماهيانه معادل 3600 ريال بوده و در ساير شهرهاي مرکز استان با رقمي معادل 3000 ريال محاسبه مي‌شود. شهرهاي مختلف غير از مراکز استان نيز ملزم به پرداخت ابونماني معادل 2100 ريال مي‌شوند و بخش‌ها و روستاها نيز آبونماني 1000 ريالي تعلق مي‌گيرد.

آبونمان متغير نيز بر اساس کارکرد خط در نظر گرفته مي‌شود که در اين خصوص در صورتي که کارکرد خط در شهرهاي بزرگ اشاره شده تا 1000 تومان باشد آبونمان متغير معادل 2400 ريال، در مراکز استاني معادل 2000 ريال، در شهرهاي مختلف 1900 ريال و در روستاها رايگان تلقي مي شود.

در کارکردهاي بين هزار تا 10 هزار تومان نيز اين رقم براي شهرهاي بزرگ 5400 ريال، مراکز استانها 5000 ريال، ساير شهرها 3900 ريال و براي روستاها بدون هزينه لحاظ مي‌شود.

همچنين در صورتي که کارکرد خط بيش از 10 هزار تومان باشد، آبونمان متغير براي شهرهاي بزرگ معادل 8400 ريال، براي مراکز استاني به نرخ 7000 ريال و براي ساير شهرها 4900 ريال محاسبه مي‌شود.

نکته ديگر آنکه بر اساس مصوبات کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، مخابرات مجاز است رقمي را به عنوان حداقل کارکرد براي تمامي خطوط تلفن ثابت لحاظ کند، بدين ترتيب حتي اگر مشترک هيچگونه استفاده‌اي از خط خود نداشته باشد هم ملزم به پرداخت اين رقم در قبض خود خواهد شد.

حداقل کارکرد هر خط تلفن ثابت در روستاها به صورت ماهانه به ميزان 200 دقيقه (درون استاني) معادل 9000 ريال و براي ساير مشترکين 330 دقيقه (درون استاني) معادل 14850 ريال تعيين و محاسبه مي شود.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو