شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

آلودگی وی پی ان‌های اندروید به بدافزارهای خطرناک

بدافزار

شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱:۰۰


کارشناسان هشدار می‌دهند صدها برنامه وی پی ان که در محیط اندروید برای رمزگذاری داده ها به کار می روند، آلوده به بدافزارهای مختلف هستند.

وایمکس نیوز- به نقل از وایرد، برخی از این برنامه ها که در فروشگاه آنلاین گوگل پلی عرضه شده اند هرکاری به جز رمزگذاری اطلاعات را برای کاربران انجام می دهند.

برنامه های یاد شده به جای حفظ امنیت کاربران و حفاظت از حریم شخصی آنان به جاسوسی از کاربران و سرقت اطلاعات خصوصی آنان می پردازند. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه در آمریکا و استرالیا صورت گرفته 38 درصد از برنامه های وی پی ان در اندروید حاوی نوعی بدافزار هستند.

در تحقیق یاد شده که با همکاری دانشگاه هایی در این دو کشور صورت گرفته، 234 برنامه وی پی ان در فروشگاه پلی استور گوگل مورد بررسی قرار گرفته اند و با تحلیل آنها مشخص شد بیش از یک سومشان به جاسوسی از کاربران و جمع آوری اطلاعات خصوصی آنها می پرداختند.

18 درصد از این برنامه ها هم هرگز داده ها و ترافیک اینترنتی کاربران را رمزگذاری نمی کنند و 80 درصد از آنها هم برای دسترسی به اطلاعات حساس کاربران تلاش می کنند. از جمله این اطلاعات می توان به پیام ها و اطلاعات حساب های کاربری افراد اشاره کرد.

با بررسی این برنامه ها مشخص شد اکثر آنها دارای تبلیغات افزار هستند تا آگهی های ناخواسته ای را بر روی گوشی کاربران نمایش دهند و در بقیه آنها هم بدافزارهایی برای جمع آوری اطلاعات کاربران و جاسوسی از آنها موجود بوده است. فهرست خطرناک ترین برنامه های وی پی ان شناسایی شده نیز به شرح زیر است:

OkVpn
 EasyVpn
 SuperVPN
 Betternet
 CrossVpn
 Archie VPN
 HatVPN
 sFly Network Booster
 One Click VPN
 Fast Secure Payment

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانند به آدرس https://research.csiro.au/ng/wp-content/uploads/sites/106/2016/08/paper-1.pdf مراجعه کنند.
منبع:فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو