یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

از سوي اپراتور دوم انجام شد

آغاز بهره‌برداري از IPv6 به صورت تجاري

ipv6

دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵:۰۰


براي نخستين بار در ايران، ايرانسل با همکاري شرکت ارتباطات زيرساخت و سازمان فناوري اطلاعات، IPv6 را بر بستر موبايل به بهره‌برداري تجاري رساند.

وايمکس نيوز- پروتکل اينترنت نسخه 6 که به اختصار IPv6 ناميده ميشود، جديدترين نسخه پروتکل اينترنت است که ارتباط‌هاي اينترنتي را شکل مي‌دهد و پيش‌بيني مي‌شود در آينده نزديک جايگزين نسخه چهار اين پروتکل (IPv4) شود.

با بهره‌برداري تجاري از اين سرويس، در فاز نخست اين امکان براي مشترکان ايرانسل در استان‌هاي تهران، البرز، مرکزي و قم فراهم شده تا سرويس اينترنت را در بستر IPv6 دريافت کنند. ايرانسل، پيش از اين موفق به آزمايش IPv6 بر بستر موبايل شده بود.

بر اساس اين گزارش، امکان استفاده تمامي مشترکان سرويس نسل 2، 3، 4 و 4.5 اينترنت همراه و اينترنت نسل چهار ثابت (TD-LTE) ايرانسل از اين بستر فراهم است. البته لازم است که دستگاه مشترکان از Dual Stack (IPv4/IPv6) پشتيباني کند و در دستگاه‌هاي اندرويدي، در قسمت تنظيمات نقاط دسترسي (Access Point Names) لازم است که APN protocol بر روي IPv4/IPv6 تنظيم شده باشد.

با توجه به توسعه يافتن کاربرد خدمات دستگاه به دستگاه و اينترنت اشيا (IoT) که مي‌تواند منجر به برقراري ارتباط ميان بسياري از دستگاه‌ها مانند موبايل‌ها، دوربين‌ها و حتي لوازم خانگي و قاب عکس‌هاي ديجيتال بر بستر اينترنت شود، نياز به توسعه پروتکل IP بيش از پيش اهميت پيدا مي‌کند.

براساس پيش‌بيني‌ها طي سال‌هاي آينده، ميلياردها شيء در دنيا به اينترنت متصل مي‌شوند. ايرانسل به عنوان اپراتور پيشگام در زمينه اينترنت اشيا و شهر هوشمند، سرمايه‌گذاري کلاني را جهت راه‌اندازي سامانه دستگاه به دستگاه به عنوان بسترساز اين ارتباطات انجام داده است تا با بهره‌برداري تجاري از آن، امکان اتصال هزاران دستگاه و ارائه صدها خدمت مختلف بر روي اين بستر فراهم شود.

نسخه ششم پروتکل اينترنت يا IPv6 از فضاي آدرس‌دهي 128 بيتي استفاده مي‌کند که امکان بهره‌گيري از 2 به توان 128 آدرس يکتا را امکان‌پذير خواهد کرد. اين در حالي است که نسخه چهارم پروتکل اينترنت يا IPv4 که در حال حاضر مورد استفاده است، از استانداردهاي قديمي آدرس‌دهي است و فضاي آدرسي 32 بيتي دارد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو