شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

کدام مرورگر امن‌تر است؟

مرورگر

یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸:۰۰


همه کاربران اينترنت براي وب‌گردي از مرورگرهاي اينترنتي از جمله مايکروسافت اج، گوگل کروم و موزيلا فايرفاکس استفاده مي‌کنند. بنابراين امنيت اين مرورگرها و اينکه کدام يک امن‌تر است، اهميت زيادي دارد.

وايمکس نيوز- اگر شما مي‌خواهيد يک تجربه بي‌دردسر در وب‌گردي خود داشته باشيد لازم است که از بهترين مرورگر استفاده کنيد. در حال حاضر، گوگل کروم در صدر رقابت بين مرورگرها قرار دارد. دو مرورگر پيشرو ديگر و رقباي اصلي کروم، موزيلا فايرفاکس و مايکروسافت اج هستند. در حالي که هر سه اين مرورگرها براي دانلود رايگان هستند، مايکروسافت اج به طور انحصاري تنها براي کاربران ويندوز 10 موجود است.

مايکروسافت اج با وجود تازگي خود، مرورگر مناسب و معقولي به نظر مي‌رسد. همچنين بر اساس يک مطالعه که در آزمايشگاه NSS انجام شده است، نشان مي‌دهد که مرورگر ساخته‌شده توسط غول تکنولوژي ردموند شعار يک «مرورگر سريعتر و ايمن‌تر براي ويندوز 10» را زنده مي‌کند و مايکروسافت اج مرورگر امن‌تري در مقايسه با گوگل کروم و موزيلا فايرفاکس است.
 

مرورگرهاي وب اولين خط دفاعي هستند

آزمايشگاه  NSS، يک شرکت پيشرو در امنيت اطلاعات، 304 تروجان مهندسي اجتماعي (SEM) و صفحات فيشينگ را آزمايش کرده است تا ميزان کارآمدي مرورگرهاي وب را زماني که مباحث امنيتي مطرح است، مشخص کند. اين شرکت متوجه شده است يکي از ويژگي‌هاي مايکروسافت اج به نام صفحه هوشمند (SmartScreen) قادر به جلوگيري از 99 درصد نرم‌افزارهاي مخرب  و تروجان است. در حالي که کروم قادر به جلوگيري از 85.8 درصد اين بدافزارها و فايرفاکس قادر به مسدود کردن 78.3 درصد است.

ويژگي صفحه هوشمند

صفحه هوشمند يک ابزار براي فيلتر وب‌سايت است که مايکروسافت براي اولين بار به کاربران اينترنت در روزهاي اوج اينترنت اکسپلورر 7 معرفي کرد. صفحه هوشمند همچنين به کاربران مي‌گويد وب‌سايتي که آنها در تلاش براي دسترسي هستند، حاوي بدافزار است و اين کار را با نمايش يک صفحه به رنگ قرمز روشن انجام مي‌دهد.

جعبه ايمني

صفحه هوشمند تنها ويژگي مايکروسافت اج نيست. اين مرورگر همچنين داراي جعبه ايمني (sandboxing) است، يک مکانيزم امنيتي که شامل شکستن قطعات مرورگر به بخش‌هاي جداگانه شامل تب‌ها، پنجره‌ها و پلاگين‌ها مي‌شود، به طوري که در رويارويي با يک بدافزار مخرب، آن را به مناطق ديگر کامپيوتر منتقل نمي‌کند. گوگل کروم نيز داراي اين ويژگي است اما موزيلا اين قابليت را ندارد.

به‌روزرساني‌هاي خودکار

به‌روزرساني خودکار اهميت زيادي دارد زيرا بدين وسيله وصله‌هاي امنيتي و اشکالات حل و فصل يافته و اين باعث بهبود عملکرد مرورگر مي‌شود. هر دو مرورگر کروم و موزيلا اين به‌روزرساني امنيتي را در پس‌زمينه و هر زمان که کاربران مرورگرهاي خود را ببندند، پياده سازي مي‌کنند. در اين بخش، مايکروسافت اج کار متفاوتي انجام مي‌دهد. وصله‌هاي امنيتي با به‌روزرساني ويندوز 10 هماهنگ هستند که بدين معناست که به‌روزرساني کمي آهسته اجرا مي‌شود و کاربران بايد براي تاثيرگذاري به‌روزرساني، کامپيوتر را ريستارت (راه‌اندازي مجدد) کنند.

حفاظت از حريم خصوصي

هر سه مرورگر نسخه خاص خود را براي روش مرورگري خصوصي دارند. کروم يک حالت ناشناس (Incognito) دارد، موزيلا مرور خصوصي (Private Browsing) و مايکروسافت نيز گشت و گذار محرمانه (InPrivate on Edge) را دارد. البته در اين زمينه موزيلا داراي يک مزيت است زيرا قابليت حفاظت پيگيري دارد که انتقال‌ها را از صفحات وب در حالي که در حالت مرور خصوصي بازديد شده‌اند، حذف مي‌کند.

چه کسي برنده است؟

برنده روشن و مشخصي وجود ندارد، زيرا گوگل کروم و مايکروسافت اج داراي ويژگي‌هاي مشابه هستند. گزارش آزمايشگاه NSS مي‌گودي که مايکروسافت اج گزينه امن‌تري به نظر مي‌رسد، زيرا اين مرورگر عملکرد بهتري براي فهرست کردن وب‌سايت‌هاي بد دارد. با اين حال، در ديگر جنبه‌هاي امنيتي، اختلاف زيادي بين اين دو وجود ندارد و اگرچه موزيلا فايرفاکس در پشت اين دو مرورگر قرار گرفته، اما با وجود اين مرورگر هم آنقدرها عقب نيست.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو