شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتصال رايگان ديتاسنترهاي داخلي به مرکز ملي تبادل اطلاعات

ديتاسنتر - سرور - اينترنت

یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹:۰۰


معاون وزير ارتباطات از اتصال رايگان ديتاسنترهاي غيردولتي و دولتي مطابق با مصوبه کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، به مراکز ملي تبادل اطلاعات خبر داد.

وايمکس نيوز- محمدجواد آذري جهرمي اظهار داشت: آنچه که مطابق با مصوبه 214 کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات و قوانين وضع شده براي راه اندازي مراکز ملي تبادل اطلاعات (IXP ) در نظر گرفته شده، اين است که تمام مراکز داده (ديتاسنترها) دولتي و غيردولتي که از اطلاعات شبکه ملي اطلاعات نگهداري مي کنند، بايد به صورت رايگان به مراکز IXP متصل شوند.

وي با بيان اينکه تاکنون 5 مرکز تبادل اطلاعات در شهرهاي مشهد، تبريز، قم، تهران و شيراز راه اندازي شده است، اضافه کرد: دو مرکز تبادل داده نيز در اصفهان و اهواز آماده بهره برداري است که تمامي اين مراکز وظيفه تبادل اطلاعات ديتاسنترها را به عهده دارند.

مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت با اشاره به تکاليف اين شرکت براي فراهم سازي زيرساختهاي اتصال رايگان ديتاسنترهاي داخلي به مرکز ملي تبادل اطلاعات به عنوان يکي از اقدامات لازم در شبکه ملي اطلاعات، خاطرنشان کرد: هم اکنون به تمامي درخواستهاي ديتاسنترهاي داخلي براي اتصال به مراکز ملي تبادل اطلاعات پاسخ داده شده است.

وي ارتقاء سطح کيفي دسترسي به شبکه ملي اطلاعات در داخل کشور و افزايش ميزان توليد محتواي داخلي را از جمله دلايل اجراي اين مصوبه عنوان کرد که سرويس دهندگان خدمات اينترنت، اپراتورهاي موبايل و توليدکنندگان يا دارندگان محتوا مي توانند از آن استفاده کنند.

معاون وزير ارتباطات با بيان اينکه تعداد ديتاسنترهايي که به مراکز IXP زيرساخت متصل شده اند و نيز ظرفيت هر يک از مراکز ملي تبادل داده، به صورت آنلاين در درگاه اصلي اين شرکت، قابل رصد و پيگيري است، گفت: تامين ارتباطات تمامي ديتاسنترهاي داخلي تا شبکه IXP برعهده شرکتها خواهد بود و از زماني که به IXP مي رسد به صورت رايگان به اين مرکز متصل مي شوند.

به گزارش مهر، طبق آخرين اطلاعاتي که در پرتال شرکت ارتباطات زيرساخت وجود دارد، تاکنون بالغ بر 40 ديتاسنتر غيردولتي، 4 پژوهشگاه و دانشگاه و ديتاسنتر دولتي به مرکز ملي تبادل اطلاعات تهران، 10 ديتاسنتر غيردولتي و 9 ديتاسنتر دولتي به مرکز ملي تبادل اطلاعات قم، 7 ديتاسنتر غيردولتي به مرکز IXP مشهد، 10 ديتاسنتر غيردولتي به مرکز شيراز و 6 ديتاسنتر غيردولتي به مرکز تبريز، متصل شده اند.

براساس اين اطلاعات، مرکز ملي تبادل اطلاعات تهران و قم 1474 گيگابيت ظرفيت، مرکز مشهد 104 گيگابيت، مرکز شيراز 256 گيگابيت و مرکز تبريز 256 گيگابيت بر ثانيه ظرفيت براي تبادل محتوا دارند.

منبع: مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو