جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ارزيابي يک کارشناس اقتصادي از کسب‌وکارهاي نوين اينترنتي

اسنپ‌ها انحصار را شکستند

نمودار - کسب و کار -

پنج شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵:۰۰


يک کارشناس اقتصادي با بيان اينکه از بين بردن انحصار مهمترين ويژگي کسب و کارهاي نوين اينترنتي از جمله اسنپ است، گفت: کنار گذاشتن تمرکز گرايي منجر به عادلانه شدن درآمدها و اشتغال زايي مي شود.

وايمکس نيوز - داود چراغي در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران پويا؛ با اشاره به حواشي اخير پيش آمده در خصوص کسب وکارهاي  اينترنتي خرد گفت: اکثر اتحاديه هاي سنتي، ساليان متمادي است که به افراد جديد مجوز نمي دهند و عملا به عاملي براي افزايش درآمدهاي عده اي خاص تبديل شده اند. به عنوان مثال در حال حاضر 1600 واحد آژانش تاکسي در تهران فعاليت مي کنند که شرايط ايجاد و گرفتن جواز جديد بسيار دشوار است. در واقع از اين مسير نه منافع رانندگان بلکه منافع عده اي خاص تامين مي شود.

استاد موسسه پژوهشهاي بازرگاني با بيان  اينکه قوانين و مقررات در همه کشورها با توجه به منافع همه مردم تدوين مي شوند و فرايند عرضه و تقاضا نيز با توجه به همين منافع عمومي شکل گرفته است، گفت: ورود فناوري هاي جديد منجر به خدمات بيشتر با هزينه کمتر براي مردم مي شود در واقع منافع عمومي را تامين مي کنند و بر همين اساس مقاومتها  در برابر آن افزايش يافته است.

چراغي ادامه داد: کسب و کارهاي سنتي در کنار اينکه بايد خود را با فناوري هاي نوين هماهنگ کرده، بايستي با ارائه خدمات بيشتر، هزينه هايي را که به مردم تحميل مي کنند را کاهش دهند در غير اين صورت در فضاي جديد امکاني براي ادامه حيات آنها وجود ندارد و سيستم عرضه و تقاضا به صورت خودکار آنها را حذف خواهد کرد.

به گفته چراغي، نکته مهم درباره اين کسب و کارهاي نوين، کاهش هزينه ها از طريق بهينه کردن امور در کنار کنترل موارد امنيتي است.

اين کارشناس اقتصادي تاکيد کرد، به جاي اينکه تنها 1600 واحد صنفي درامد ثابتي داشته باشند بهتر است با ايجاد فضاي بيشتر امکان ورود مردم به اين عرصه ها را ايجاد کنيم تا با کاهش هزينه ها براي مردم زمينه اشتغال زايي بيشتر را فراهم کنيم.

چراغي ادامه داد، بر اساس مطالعاتي که در کشورهاي هند و چين انجام شده، مشخص شده است که ايجاد فضاهاي نوين اينترنتي، کسب و کارهاي خرد را ازبين نبرده  بلکه تنها منجر به از بين رفتن انحصار شده است.

استاد موسسه پژوهشهاي بازرگاني با اشاره به اينکه دولت با فراموش کردن کسب و کارهاي کوچک که 25 درصد توليد ملي را  تشکيل مي دهد زمينه ايجاد سودهاي انحصاري را فراهم کرده است، گفت: بايد در قوانين تغييراتي ايجاد شود تا در ضمن کنار زدن انحصار، جلوي ورود احاد مردم به کسب و کارهاي جديد را نگيريم.

چراغي تصريح کرد، با از بين بردن انحصار در اصناف به نظر بنده امکان ايجاد سه ميليون شغل جديد وجود دارد و اين نکته اي نيست که بتوان به راحتي از کنار آن عبور کرد. از سوي ديگر وظيفه اصلي دولت ايجاد رقابت است در جايي که رقابت وجود دارد يعني اقتصاد شکل گرفته و در جايي که انحصار حاکم است يعني قواعد علم اقتصاد در آن وجود ندارد و دولت بايد به ان ورود کند.

 

منبع : تسنيم

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو