دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تلاش براي تحقق روياي "شهر هوشمند"


دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶:۰۰


مهندسان دانشگاه واشنگتن بدنبال ايجاد شهري هوشمند با اشيا هوشمند هستند.

وايمکس نيوز- به نقل از سايت فيزيک، در خودرو خود هستيد، بيلبورد خواننده مورد علاقه شما نظرتان را به خود جلب مي‌کند حال تصور کنيد خودرو شما با  بيلبورد مذکور ارتباط برقرار کرده و براي شما آهنگ آن خواننده از طريق راديو خودرو پخش شود. يا در ايستگاه اتوبوس در انتظار رسيدن اتوبوس هستيد و بيلبورد تبليغاتي در ايستگاه تخفيف بليط و يا مسير مورد نظر شما را از طريق گوشي هوشمندتان ارسال کند. يا در حال دويدن پيراهن شما عرق کردن بدن را احساس و براي گوشي هوشمندتان نشانه‌هاي حياتي بدن ارسال شود.

محققان دانشگاه واشنگتن با يک روش جديد اين پوسترها و لباس‌هاي هوشمند را به وسيله ايجاد برقراري ارتباط مستقيم بين آنها با راديوي خودرو يا گوشي هوشمند کاربر محقق کرده‌اند.

محققان با اين روش جديد استفاده از سيگنال‌هاي راديويي را در بيلبوردهاي ايستگاههاي اتوبوس سياتل اجرا کرده‌ و از طريق نوارهاي مسي که در پشت بيلبوردها جاسازي شده‌اند با کاربران ارتباط برقرار مي‌کنند.

شيام گلاکوتا استاديار علوم رايانه و مهندسي دانشگاه واشنگتن اظهار کرد: ما با استفاده از اين فناوري، شهري هوشمند با اشيا هوشمند محيطي همچون بيلبوردها، علائم راهنمايي و يا حتي لباس هوشمند طراحي کرده‌ايم که با ساکنان از طريق ارسال اطلاعات ارتباط برقرار مي‌کنند.

براي کاهش هزينه‌هاي انتقال اطلاعات شهروندان، در روش ارتباطي جديد از بازتاب سيگنال‌هاي راديويي FM که در هوا وجود دارند استفاده شده است.

اين گروه براي اولين‌بار از روش backscattering براي سيگنال‌هاي راديويي خارجي FM استفاده کرده است.

در اين سيستم مخابره پيام، بازتاب و رمزگذاري شنيداري اطلاعات، با استفاده از سيگنال‌هايي که در محيط‌هاي شهري وجود دارند بدون تاثيرگذاري بر انتقال امواج راديويي اصلي انجام مي‌شود.

نتايج اين تحقيق در چهاردهمين سمپوزيوم USENIX در بوستون ارائه شده است.

منبع:ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو