یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

وزير ارتباطات در جمع خبرنگاران مطرح کرد

داستان فيلترينگ نرم‌افزار مسيرياب/ رسانه‌ها نگويند حجم‌خوري اينترنت

واعظي

سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷:۰۰


وزير ارتباطات به ارائه توضيحاتي درباره نتايج بررسي‌هاي کميته پيگيري مصرف حجم اينترنت پرداخت و تاکيد کرد: طبق بررسي‌هاي صورت گرفته هيچ يک از اپراتورها تخلفي در اين زمينه نداشته‌اند.

وايمکس نيوز- محمود واعظي ظهر امروز در حاشيه همايش اقتصاد مقاومتي در وزارت ارتباطات به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد.

نگوييم حجم‌خوري اينترنت

وي در پاسخ به سوالي درخصوص پيگيري‌هاي به عمل آمده درصورت انتقادات مردم از پايان زود هنگام حجم بسته‌هاي اينترنتي، تاکيد کرد: بررسي‌هاي فشرده‌اي بر روي اين موضوع صورت گرفته و بر اساس آنچه سه روز قبل به من اطلاع دادند، بررسي موارد انتخابي و همچنين شکاياتي که در سامانه 195 ثبت شده بود گوياي آن است که اپراتورها هيچگونه تخلفي در اين زمينه نداشته‌اند.

وزير ارتباطات در عين حال عنوان کرد: اينکه متاسفانه در برخي رسانه‌ها و روزنامه‌ها از اصطلاح حجم‌خوري استفاده مي‌شود تعبير درستي نيست. اکنون تمام امور اپراتورها به شکل هوشمند صورت مي‌گيرد و به شکل دستي نيست تا امکاني وجود داشته باشد تا حجم مصرف مشترک تغيير کند.

وي ادامه داد: ما در ابتدا احساس کرديم ممکن است در سيستم فروش اين اپراتورها مشکلي وجود داشته باشد اما پس از بررسي‌هاي صورت گرفته به اين قطعيت رسيديم که هيچ مشکلي در اين زمينه وجود ندارد.

واعظي بار ديگر تاکيد کرد: آنچه باعث پايان زود هنگام حجم بسته‌هاي اينترنت مي‌شود، استفاده مشترکان از فايل‌هاي ويدئويي است که حجم اينترنت را با سرعتي بسيار بالا به پايان مي‌رساند.

وزير ارتباطات ادامه داد: استفاده از فايل ويدئويي در تمام دنيا حجم پهناي باند بالايي را مصرف مي‌کند.

چه شد که WAZE فيلتر شد

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در پاسخ به سوالي که در خصوص فيلترينگ نرم‌افزار مسيرياب WAZE مطرح شده بود، گفت: اگر زماني يک قاضي حکمي دهد شما خلاف آن عمل مي‌کنيد؟

واعظي ادامه داد: آنچه در مورد فيلترينگ اين نرم‌افزار وجود داشت حکمي از دادستاني بود و اين تصميم در کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه رايانه‌اي گرفته نشده بود بلکه يک قاضي در اين باره حکمي را صادر کرده بود و ما با توجه به اينکه اين نرم‌افزار جايگزين‌هاي متعدد داشته اين دستور را اجرا کرديم.

وزير ارتباطات در عين حال گفت: اگر زماني اين نرم‌افزار به کسب و کارها مربوط مي‌شد يا جايگزيني براي آن وجود نداشت ممکن بود ما مذاکراتي در اين خصوص داشته باشيم اما زماني که اين نرم‌افزار داراي جايگزين است چرا بخواهيم حتما از آن استفاده کنيم.

برنامه‌ريزي 10 ساله در حوزه فضايي

وي همچنين به ارائه توضيحاتي در خصوص شوراي عالي فضايي پرداخت و گفت: حدود شش تا هفت سال پيش در اين شورا يک برنامه 10 ساله به تصويب رسيده بود که دبيرخانه‌ اين شورا نيز با فعاليت بسيار اين امور را پيگيري مي‌کرد.

واعظي ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌اي براي 10 سال دوم نيز آماده شده است و ما تلاش داشتيم اين برنامه را تا اسفند ماه امسال به رييس‌جمهوري يا معاون اول برسانيم اما به دليل حجم بالاي کارها اين موضوع به اوايل سال آينده موکول شد.

تفکيک نرخ اينترنت و اينترانت

وزير ارتباطات در پاسخ به سوالي مبني بر زمان تفکيک هزينه‌هاي اينترنت و اينترانت از سوي شرکت‌ها، اظهار کرد: ليستي از سايت‌هايي که در داخل کشور ميزباني مي‌شوند، آماده شده و ما سقفي را براي اين موضوع در نظر گرفتيم که اين سهم 50 درصد بود اما طبق آخرين گزارش‌هاي رسيده برخي از شرکت‌هاي FCP حتي اين قيمت را نيز کاهش داده‌اند و تعرفه‌هاي پايين‌تري را براي ارائه اين خدمات در نظر گرفته‌اند. بدين ترتيب اکنون شرايط به گونه‌اي است که کم کم شرکت‌ها به اين سمت حرکت مي‌کنند که به جاي آنکه مردم پهناي باند خريداري کرده و از خدمات استفاده کنند، به طور مستقيم محتوا بخرند.

وي ادامه داد: در واقع اجراي اين طرح مانند تلفن است که در استفاده از آن مشترک مي‌تواند با شماره‌گيري دو صفر به خارج از کشور متصل شود و با شماره‌گيري يک صفر شهرهاي مختلف کشور را شماره‌گيري کرده يا حتي بدون وارد کردن صفر درون شهري مکالمه کند. در خصوص اينترنت نيز چنين تصميماتي گرفته شده و تفکيک‌هايي از آن صحبت مي‌شود بر اين اساس است.

واعظي ادامه داد: اکنون تعداد بسيار زيادي نرم‌افزار در داخل کشور طراحي شده که ما همه اينها را در قالب شبکه ملي اطلاعات تعريف کرده‌ايم و مي‌توان از آنها با هزينه‌اي پايين‌تر و سرعت و کيفيتي بهتر بهره گرفت.

منبع: ايسنا

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو