شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

هشدار مبدع وب به فيس‌بوک و گوگل در مورد اخبار جعلي

هشدار مبدع وب به فيس‌بوک و گوگل

دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶:۰۰


تيم برنرز لي مبدع وب به مديران سايت‌هاي بزرگي همچون فيس‌بوک و مايکروسافت در مورد تبعات انتشار گسترده اخبار جعلي در فضاي مجازي هشدار داد.

وايمکس نيوز- به نقل از زددي نت، وي که نزديک به ربع قرن پيش وب را اختراع کرد به تازگي توصيه هايي را در مورد ضرورت‌هاي تضمين کيفيت اينترنت و سود رساندن آن به انسان ها منتشر کرده است.

به گفته وي مقابله با انتشار گسترده اخبار جعلي و دروغين در فضاي مجازي، سوءاستفاده از وب براي انجام تبليغات سياسي و تلاش براي کنترل اطلاعات موجود در اينترنت ضروري است.

تيم برنرز لي 53 ساله که در 28 سالگي وب را اختراع کرد در پستي وبلاگي نوشته که در 12 ماه گشته وي نگراني فزاينده اي در مورد اين سه مشکل داشته و معتقد است سهولت استفاده از وب براي انتشار اخبار و اطلاعات دروغ يک مشکل جدي است وشبکه هاي اجتماعي و جستجوگرهاي اينترنتي براي شناسايي اين نوع مطالب و حذف انها جدي تر تلاش کنند.

تيم برنرز لي در بخشي از مطلب وبلاگي خود افزوده: ما بايد عليه دولت هايي که به دنبال وضع قوانين نظارتي و کنترل فراگير هستند بجنگيم و حتي اگر لازم شد در اين زمينه به دادگاه مراجعه کنيم. ما به شفافيت بيشتري نياز داريم تا دريابيم چگونه تصميم هاي مهم بر شکل گيري زندگي ما تاثير مي گذارد.

برنرز لي در بخش ديگري از نوشته اش خواستار افزايش شفافيت تبليغات و پيکارهاي سياسي در فضاي مجازي شد و افزود اين امر براي حفظ سلامت نظام هاي سياسي ضروري است. وي در مورد نحوه جمع آوري انبوه اطلاعات کاربران اينترنت هم هشدار داد و تاکيد کرد: مدل فعلي کسب و کار مبتني بر راه اندازي وب سايت هاي رايگان و دريافت اطلاعات کاربران به ازاي ارائه اين نوع خدمات است.

اما به اعتقاد برنرز لي وب سايت ها با ارائه اين خدمات آزادي کاربران اينترنت را براي اظهارنظر در مورد موضوعات حساس محدود مي کنند و اجازه نشر اين نوع محتوا را در مواردي نمي دهند يا اطلاعات کاربران را به صورت فله اي در اختيار ديگر دولت ها و شرکت هاي خصوصي قرار مي دهند. وي اظهاراميدواري کرد در آينده کاربران بتوانند کنترل اطلاعات شخصي خود را مجددا به دست آورند.
منبع:فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو