یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

لزوم شناسنامه‌دار کردن کالاهاي ICT

رضا نژاد

شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱:۰۰


دبير سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران با اشاره به لزوم شناسنامه‌دار کردن کالاهاي ICT براي آگاهي از ويژگي‌هايي که در سطح کشور دادوستد مي‌شوند، يکي از موانع اين پروژه را تعدد متولي‌ در اين حوزه دانست و گفت: براي کاهش هزينه‌هاي اين پروژه بهتر است به جاي بازتعريف استانداردها، از نظام‌هاي استاندارد بين‌المللي استفاده شود.

وايمکس نيوز- اصغر رضانژاد با اشاره به موضوع شناسنامه‌دار کردن کالاهاي ICT، اظهار کرد: کمتر کسي در اهميت اين اصل که کالاها بايد شناسنامه‌دار باشند، شک دارد و اين موضوع در توليد و واردات کالا از اين جهت که در سطح کلان مملکتي ايجاد زبان مشترک مي‌کند، از اهميت زيادي برخوردار است. اين الزام در مصوبات مختلف دولت به چشم مي‌خورد که به عنوان مثال مي‌توان به آيين‌نامه اجرايي شناسه‌ها و رهگيري کالاها، مصوبه 163 کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، ماده 21 ضوابط فني اجرايي توسعه دولت الکترونيک و ... اشاره کرد.

وي با اشاره به مصوبه 163 سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، گفت: در بند 8 ماده 4 اين مصوبه آمده است که توليدکنندگان اقلام ICT بايد شناسايي شوند و در صورتي که امکان توليد يک کالا وجود ندارد نيز کالاهاي وارداتي شناسنامه‌دار شود.

دبير سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران طرح شناسنامه‌دار کردن کالاهاي ICT را در راستاي پروژه توسعه دولت الکترونيک دانست و افزود: با توجه به پروژه توسعه دولت الکترونيک توسط سازمان فناوري اطلاعات و ضوابط فني اجرايي تهيه شده، بايد بين دستگاه‌هاي اجراي تعامل‌پذيري در حوزه‌هاي مختلف از جمله کالا و خدمات به وجود آيد که يکي از مصاديق آن همين شناسنامه‌دار کردن کالاها است.

استفاده از نظام‌هاي استانداردي بين‌المللي براي کاهش هزينه
رضانژاد با بيان اين‌که وجود نگرش‌هاي متفاوت در تهيه شناسنامه‌ها تاکنون سبب شده که اقدامات انجام شده جوابگوي نياز تمام ذي‌نفعان نباشد، درباره وجود نگرش‌هاي گوناگون در رابطه با شناسنامه‌دار کردن کالاها، توضيح داد: در شناسنامه‌دار کردن کالا دو فضا با دو رويکرد متفاوت شامل فضاي اقلام تدارکاتي (IOS) و توليدي (IOP) وجود دارد و دولت بايد از رويکرد IOS استفاده کند، در صورتي که در حال حاضر در وزارت صنعت، معدن و تجارت از رويکرد IOP بهره‌گيري مي‌شود. همچنين ماهيت‌هاي متفاوتي از قبيل فعاليت اقتصادي، کالا، خدمات و ... است که براي هر کدام از آنها سيستم‌هاي بين‌المللي و ملي متفاوتي وجود دارد. علاوه بر آن در برخي از رويکردها به موضوع طبقه‌بندي پرداخته مي‌شود و در برخي ديگر به موضوع کدگذاري و بعضي‌ها نيز هر دو را مورد بررسي قرار داده‌اند. لذا نمي‌توان يک سيستم کدگذاري و يا طبقه‌بندي را انتخاب و جايگزين تمام سيستم‌ها کرد.

وي با بيان اينکه کالاها بايد شناسنامه‌اي داشته باشند تا مورد وثوق ذي‌نفعان مختلف باشد، افزود: بهتر است به جاي استفاده از شناسنامه‌هايي که پيش از اين با يک رويکرد تهيه مي‌شد، از نظام‌هاي استانداردي که در سطح بين‌المللي وجود دارد استفاده شود که به عنوان نخ تسبيح بتواند تمام سامانه‌ها را منسجم کرده و زمينه‌ساز ايجاد زبان مشترک در سطح ملي و بين‌المللي شود.

دبير سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران با اشاره به اقدامات انجام‌شده در سازمان نصر براي پيگيري پروژه شناسنامه‌دار کردن کالا، بيان کرد: سازمان به عنوان عضو کميسيون دولت الکترونيک از سال گذشته با متوليان اين موضوع مباحثي را مطرح کرده همچنين بحث رهگيري کالا در راستاي مبارزه با قاچاق در دولت جديد مطرح شده است.

رضانژاد با بيان اين‌که با شناسنامه‌دار کالا مشخص مي‌شود اقلام چه ويژگي‌هايي دارند، گفت: در آن صورت کالاهايي که مي‌توانند در کشور توليد شوند شناسنامه‌دار شده و از طرف ديگر کالاهايي که ظرفيت ساخت آن‌ها در کشور وجود ندارد با تعرفه گمرکي مناسب وارد مي‌شوند و ويژگي‌هاي آنها مورد بررسي قرار مي‌گيرد و مبناي اطلاعاتي براي داده‌کاوي به دست مي‌دهد.

وي خاطر نشان کرد: از دلايل قاچاق کالا بحث هزينه‌هاي نامتعارف گمرک است. با شناسنامه‌دار شدن کالاها در کنار کالاهايي که توليد مي‌شوند تناسب تعرفه با مشخصات فني کالاهاي ديگر رعايت شده که باعث مي‌شود فروشندگان تمايلي براي قاچاق اين کالاها نداشته باشند.

دبير سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران تعدد متولي را از موانع پروژه شناسنامه‌دار کردن کالا دانست و گفت: سازمان فناوري اطلاعات، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي و وزارت صنعت، معدن و تجارت متوليان طرح شناسنامه‌دار کردن کالاهاي ICT هستند که بايد به جمع‌بندي مناسب رسيده و از استانداردهاي بين‌المللي باز براي اين طرح استفاده کنند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو