شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

بر اساس گزارش تفريغ بودجه سال 94

9 درصد اهداف افزايش ظرفيت ترانزيت ارتباطات بين المللي محقق شد

فيبرنوري

یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰:۰۰


ظرفيت ترانزيت ارتباطات بين المللي در پايان 94 و طبق ماده 217 قانون برنامه پنجم 40 هزارSTM1 پيش بيني شده اما با عملکرد زيرساخت در پايان 94 ظرفيت ترانزيت بين الملل به 9 درصد ميزان پيش بيني شده رسيده که مؤيد عدم تحقق کامل هدف است.

وايمکس نيوز- گزارش تفريغ بودجه سال 1394 از سوي ديوان محاسبات کشور منتشر شده است.

در تبصره 12 در بند (الف) وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مکلف است از طريـق شـرکت ارتباطات زيرساخت نسبت به مشارکت و سرمايه گذاري در پروژه هاي فيبرنوري و بين المللي و کسب سهم مناسـب از بازار پهناي باند منطقه اقدام کند .

تفريغ بند (الف) شرکت ارتباطات زيرساخت به منظور کسب سهم مناسب از بازار پهناي باند منطقـه از طريـق مشارکت و سرمايه گذاري در پروژه هاي فيبرنوري و بين المللي، بر اساس وضـع موجـود و بـا رعايـت قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسـلامي ايـران و مـصوبه اجرايـي آن توسـط مجمـع عمومي صاحبان سهام شرکت ارتباطات زيرساخت و طبق بسته اجرايي ماده 217 قانون فوق الـذکر و موضوع حکم اين بند در قوانين بودجه سالهاي 1390 لغايت 1394 بـه شـرح جـدول شـماره 1 هدفگذاري نموده است.

افزايش ترانزيت بين الملل به 10 هزار stm1 و 6.200 گيگابيت بر ثانيه در سال 94 هدف‌گذاري شده است.

در سال 1394 شرکت صدرالذکر جهت نيل به اهداف فوق با توجه به ايجاد بسترهاي مناسـب در سطح کشور، پروژههاي سال گذشته شامل پروژه هـاي «اوج « و » EPEG « را ادامـه داده اسـت که عملکرد آنها به شرح زير است:

پروژه اوج: اجراي طرح ترانزيت بين الملل با محوريت کشورهاي همسايه و مرکزيـت ايـران روي شبکه فيبرنوري OPGW وزارت نيرو في مابين شرکت گـسترش الکترونيـک مبـين ايـران و شرکت ارتباطات زيرساخت مورد بررسي قرار گرفته و قرارداد آن در سال 1393 منعقـد شـده اسـت . 

لازم به ذکر است، افزايش ظرفيـت ترانزيـت ايـران و کـشورهاي همـسايه در سـال 1393 معـادل s/200Gb بوده که با افزايش اين ظرفيت به ميزان s/Gb 100در سال 1394، در مجموع ظرفيـت به ميزان Gbps 300 اجرا گرديده است. بر طبق مفاد قرارداد مذکور چهل درصـد  %40 درآمـد بـه شرکت ارتباطات زيرساخت و شصت درصد  %60 درآمد به شرکت گسترش الکترونيک مبين ايـران اختصاص مي يابد و بر اين اساس ظرفيت ترانزيت در پايان قرارداد سـال 1402 بـه ميـزان Gbps 830,3 فراهم خواهد گرديد . شايان ذکر است، تمامي هزينه هـاي اجـراي پـروژه بـر عهـده شـرکت گسترش الکترونيک مبين ايران بوده و شرکت ارتباطات زيرساخت با توجه به انحصاري بودن، وظيفه فروش و بازاريابي پهناي باند ايجادشده به کشورهاي همسايه با محوريـت ايـران را بـر عهـده دارد . 

پروژه EPEG: برقراري يک لينک سريع السير بين المللي با ظرفيت انتقال ترانزيت به ميـزان Tbps  3/2 مي باشد که به صورت تفاهمنامه چهـار جانبـه در سـال 1390 بـين شـرکت ارتباطـات زيرساخت با اپراتورهايي از کشورهاي عمان، روسيه و انگلستان منعقد و از فرانکفورت شـروع و پـس از گذر از روسيه و ايران به عمان متـصل مـي گـردد . انجـام پـروژه EPEG بـه بـستر فيبرنـوري و تجهيزات انتقال نياز دارد. 

* پروژه نور 1 در سال 1394 به پايان رسيده است، ليکن به علت وجود اختلاف فيمابين شرکت ارتباطات زيرساخت و قرارگاه خاتمالانبياء (ص) به عنوان طرف قرارداد، ناشي از ادعاي پيمانکار مبني بر احتساب هزينه هاي مربوط به مواردي از قبيل داکت کشي مجدد، زيرسازي در اقليم هاي مختلف و ... در ازاي باقيمانده مبلغ قرارداد و کسري ششصد و چهارده 614 کيلومتر فيبرنوري نسبت به ميزان پيشبيني شده در قرارداد، هيچگونه پرداختي در سال مذکور به پيمانکار صورت نپذيرفته است.

به منظور امکان مشارکت در پروژه هـاي بـين المللـي و اخـذ سـهم مناسـب از پهنـاي بانـد منطقهاي، پروژه هاي مندرج در جدول شماره  3 در قالب سرمايه گذاري جهت ايجـاد بـستر مناسـب فيبرنوري در کشور اجرايي شده است . شرکت ارتباطات زيرساخت در سال 1394 ،به منظور افزايش پهناي باند بين‌الملل و افزايش ظرفيت شبکه IP داخلي اقدام به نصب تجهيزات جديد و ارتقاء و استفاده بهينه از ظرفيت تجهيزات قبلي نموده که بر اين اساس، در سال مذکور پهناي باند بين‌المللي به ميزان STM1 1010 معادل Gbps 153 و ظرفيت شبکه IP داخلي به ميزان STM1 2133 معادل Gbps 323 افزايش يافته است . شايان ذکر است، در سال 1394 قراردادهاي بينالمللي منعقد نگرديده و قرارداد بين المللي فعالي از سنوات گذشته نيز باقي نمانده است .

آخرين وضعيت توسعه شبکه فيبر نوري و ميزان ظرفيت نصب شده و زيربار و حجم ترانزيـت در کشور بر اساس برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران و عمل کرد سال هـاي برنامـه به شرح جدول شماره 4 مي باشد.

با عنايت به اطلاعات مندرج در جدول شماره 4 ميزان ظرفيت ترانزيت ارتباطات بين المللي در پايان سال 1394 و بر اساس بستر اجرايي ماده 217 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران STM1 000,40 پيش بيني گرديده، ليکن عملکرد شرکت حاکي از آن است که در پايان سال 1394 ظرفيت ترانزيت ارتباطات بين الملل به صرفاً STM1 600,3 معادل 9 درصد  ميزان پيش بيني شده تا پايان برنامه، رسيده است که با اهداف برنامه ريزي شده اختلاف قابل توجهي دارد و مؤيد عدم تحقق کامل اهداف مدنظر قانونگذار مي باشد.

شايان ذکر است، با توجه به رشد فراينده تکنولوژي انتقال اطلاعات و افزايش روزمره ترانزيـت ارتباطات در حوزه بين الملل، ايران سهم قابل توجهي از بازار پهناي باند منطقه اي را در اختيار ندارد.

منبع: فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو