یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاربران ناراضي اند

نحوه تفکيک قيمت اينترنت از اينترانت شفاف نيست

کاربران اينترنت

سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸:۰۰


درحاليکه اپراتورهاي اينترنتي از اول فروردين ماه، قيمت دسترسي به سايتهاي داخلي را نصف قيمت اينترنت بين الملل محاسبه مي کنند، اما اين تخفيف، براي کاربران ملموس نيست.

وايمکس نيوز- کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات در 3 مصوبه خود طي يکسال گذشته با هدف توسعه توليد محتواي داخلي در شبکه ملي اطلاعات، قيمت استفاده از سايتهاي داخلي را محاسبه و تعيين کرد. به نحوي که در 3 مصوبه خرداد 95 شماره 237، آذرماه 95 مصوبه 241 و بهمن ماه 95 مصوبه 251، اپراتورهاي ارائه دهنده خدمات اينترنت ملزم به تفکيک ترافيک اينترنت از شبکه ملي اطلاعات و اعمال آن به صورت شفاف براي کاربران شده اند.

بررسي ها نشان مي دهد که تعيين نرخ استفاده از اينترنت در شبکه ملي اطلاعات، براي کاربران ملموس نيست.

تکليف اپراتورهاي ارتباطي براي تفکيک ترافيک اينترنت از اينترانت

در مصوبه کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات به کليه اپراتورهاي ارائه دهنده خدمات دسترسي اعم از دارندگان پروانه حوزه ثابت و يا همراه تا 30 دي ماه سال 95 مهلت داده شده بود تا امکان تفکيک ترافيک داخل از بين الملل را به نحوي براي همه کاربران ايجاد کنند که امکان اعمال تعرفه و سرعت متفاوت فراهم شود.

براساس اين مصوبه، تعرفه ترجيحي ترافيک ارتباطات داخلي نسبت به ارتباطات بين الملل، بايد در حجم هاي خريداري شده از سوي کاربر، به صراحت اعمال شود.

منظور از ترافيک داخل، دسترسي به هر سايت با ميزباني داخلي است. براي تحقق اين امر سازمان فناوري اطلاعات ايران و شرکت مخابرات ايران با همکاري شرکت ارتباطات زيرساخت موظف شدند شرايطي را فراهم کنند که ترافيک داخل به صورت مجزا از ترافيک بين الملل، در دسترس اپراتورها قرار گيرد.

همچنين کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات سقف تعرفه داده داخلي را به ميزان پنجاه درصد سقف مصوب تعرفه داده بين الملل براي سايتهاي واجد شرايط تعيين کرد تا اين تفاوت در حجمهاي اينترنت خريداري شده از سوي کاربر نهايي و همچنين بسته هاي تعريف شده از سوي اپراتورهاي ارائه دهنده خدمات اينترنت به صراحت و به صورت تفکيک شده رعايت شود.

مطابق با اين مصوبات، سررسيد مهلت مدنظر رگولاتوري براي اجرا اول فروردين 96درنظر گرفته شد اما آنچه که هم اکنون از سمت بسياري از کاربران شنيده مي شود اين است که اين تغيير قيمت براي آنها ملموس نيست و بسياري معتقدند که تفاوتي در هزينه دسترسي به سايتها، قبل و بعد از اجراي اين مصوبه را احساس نمي کنند. کاربران اينترنت از اين ابهام ناراضي اند.

چگونگي تشخيص و شفاف سازي نحوه تفکيک اينترنت از اينترانت

حسين فلاح جوشقاني معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در گفتگو با خبرنگار مهر،  چگونگي تشخيص و نحوه شفاف سازي تعرفه تفکيک دسترسي به سايتهاي داخلي از طريق شبکه ملي اطلاعات را از شبکه اينترنت بين الملل، تشريح کرد.

وي در پاسخ به اينکه کاربر چطور بايد متوجه شود که از ترافيک داخلي و يا خارجي استفاده مي کند و چگونه اين ميزان مصرف،  محاسبه مي شود، گفت: روش فني محاسبه ترافيک داخلي از خارجي مختلف است و به طور قطع روشهاي فني براي مشترک ملموس نيست. اما آنچه مسلم است اينکه، اپراتورها به روشهاي مختلف در حال اعمال تکاليف مدنظر در اين مصوبه هستند.

معاون رگولاتوري يکي از اين روشها را محاسبه نصف قيمت از دانلود سايتهاي داخلي نسبت به سايتهاي خارجي عنوان کرد و ادامه داد: براي مثال اگر کاربري يک گيگابايت حجم اينترنت، مصرف کرده باشد در صورتيکه اين مصرف از سايت داخلي باشد، 500 مگابايت محاسبه مي شود. به اين ترتيب، اين مصوبه به کاربر اجازه مي دهد ميزان بيشتري از سايتهاي داخلي، البته با همان ميزان هزينه، استفاده کند.

فلاح جوشقاني در پاسخ به اين سوال که چرا اين تفاوت قيمت براي کاربر محسوس نيست، تاکيد کرد: هم اکنون سياست اپراتورهاي ارتباطي اين است که ليست سايتهاي پربازديد را در پرتال خود قرار داده اند و اعلام کرده اند که اگر کاربران وارد اين سايتها شوند تعرفه اتصال را 50 درصد اعمال مي کنند. سياست ما اين نبوده است که به اپراتورها بگوييم، تعرفه را روي کدام سايت اعمال و روي کداميک از سايتها اعمال نکنند.

وي با اشاره به اينکه اپراتورها فعلا حدود 100 تا 200 سايت پربازديد داخلي را انتخاب و به رگولاتوري نيز اعلام کرده اند، خاطرنشان کرد: در پرتال تمامي اپراتورها آمده است که اگر به اين سايتهاي داخلي وصل شويد، تعرفه اتصال نصف قيمت خواهد بود.

هر سايت فارسي شامل اين مصوبه نمي شود

معاون رگولاتوري با تاکيد براينکه در شرايط فعلي، اينکه مشترک احساس کند هر سايت فارسي، شامل اين مصوبه شده است نه درست نيست، ادامه داد: فعلا اپراتورها بين 100 تا 200 سايت را براساس پربازديدها انتخاب کرده اند و ممکن است سايت مورد نظر کاربر در آن باشد و يا نباشد. اما معاونت صدور بررسي هاي فني رگولاتوري، به زودي دستورالعملي را تهيه مي کند که معناي «ترافيک داخلي واجد شرايط» براي اپراتورها مشخص شود.

وي با بيان اينکه اين مصوبه ابعاد مختلفي را شامل مي شود، گفت: براي مثال ممکن است کاربر وارد يک سايت داخلي شود اما اين سايت يک لينک به يک سايت بين المللي داشته باشد و کاربر وارد آن شود. با اين وجود درحاليکه کاربر فکر مي کند که از سايت داخلي استفاده مي کند اما هزينه اينترنت بين الملل براي وي محاسبه مي شود.

فلاح جوشقاني با اشاره به اينکه اين موضوعات فني بايد بررسي و کاملا تفکيک شود، ادامه داد: تمامي اينها نياز به بررسي دقيق تر دارد و به همين دليل فعلا به صورت اعلام سايتهاي پربازديد ايراني از سوي اپراتورها، اين مصوبه در حال اعمال شدن است.

دستورالعمل تفکيک يکپارچه سايتهاي داخلي از خارجي تا يک ماه ديگر

وي با تاکيد براينکه بسياري از مشترکان به ويژه کاربران سايتهاي ويدئويي اين تغيير را به صورت ملموس احساس کرده و از آن راضي هستند، يادآور شد: ابعاد فني اين مصوبه بايد به صورت کامل مشخص و دستورالعملي يکپارچه به اپراتورهاي ارتباطي اعلام شود. اين دستورالعمل تا يک ماه آينده نهايي مي شود و اپراتورها بر مبناي اين دستورالعمل، تعرفه شبکه ملي اطلاعات را محاسبه مي کنند.

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در پاسخ به اين سوال که آيا روشي براي استعلام ميزان استفاده کاربران از شبکه ملي اطلاعات و ترافيک داخلي وجود دارد اضافه کرد: نه اين امکان وجود ندارد و اين موضوع هنوز به اپراتورها اعلام نشده است که راهي براي استعلام ميزان استفاده کاربر در نظر بگيرند.

تغيير آدرس IP هاي سايتهاي اينترنتي مهمترين دغدغه

فلاح جوشقاني يکي از مشکلاتي که سبب شده تفکيک سايتهاي اينترنتي به راحتي صورت نگيرد را تغيير دائمي آي پي آدرسهاي سايتهاي ايراني عنوان کرد و به خبرنگار مهر گفت: اپراتورهاي ارتباطي با اين مشکل فني روبه رو هستند که يک سايت با يک آي پي آدرس، مرتب در حال تغيير است و از آنجايي که اپراتورها در سيستم، براساس آدرس آي پي کار مي کنند،  تغيير آدرسهاي IP اشکالات فني بسياري به همراه دارد. چرا که براي مثال اين هفته اين آدرس IP متعلق به يک سايت پربازديد ايراني است و هفته بعد اين آدري IP ديگر داخلي نيست. به همين دليل اين اشکالات فني، ابعاد اجراي کار را با مشکل مواجه مي کند.

وي با بيان اينکه بالغ بر 40 جلسه در رگولاتوري با حضور همه اپراتورها در مورد تفکيک ترافيک اينترنت از شبکه ملي، برگزار کرديم اما هنوز به يک راهکار نهايي نرسيده ايم، تصريح کرد: درصورتي که رگولاتوري بخواهد يک ليست واحد و مشترک از سايتهاي پربازديد را به تمامي اپراتورها براي اعمال تعرفه  ارائه دهد، در صورت تغيير مدام IP آدرسها، با مشکل مواجه خواهيم شد.

معاون رگولاتوري تصريح کرد: با اين حال اين تعرفه فعلا براي سايتهايي که اعلام شده، اعمال شده است و به زودي نيز دستورالعمل شناسايي ترافيک واجد شرايط را اعلام مي کنيم تا اپراتورها به صورت شفافتر، اين مصوبه را اجرايي کنند.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا نظارتي از سوي رگولاتوري بر عملکرد اپراتورها صورت مي گيرد تاکيد کرد: نظارت ما به صورت روزانه و از طريق سيستم صورت حسابگيري انجام مي شود و تاکنون تخلفي در اين زمينه ديده نشده است.

منبع: مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو