یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقشه راه کلان داده ها و برنامه عملياتي آن در پژوهشگاه ارتباطات تدوين شد

ديتا

سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۶:۰۰


در راستاي اجراي سند راهبردي برنامه ششم توسعه کشور و در جهت تحقق هدف کمي "رصد، پژوهش و ارتقاي دانش داخلي" نقشه راه کلان داده هادر پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات تدوين شد.

وايمکس نيوز- اين پروژه که از طرف وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به پژوهشگاه ابلاغ شده بود با هدف شناسايي ابعاد مختلف فناوري کلان داده ها و فراهم شدن بستري مناسب جهت ايجاد و توسعه اکوسيستم فناوري کلان داده ها و بهره گيري از ارزش هاي پنهان در کلان داده ها در کشور ، انجام شد.

بنا بر اين گزارش، اين پروژه از چهار فاز اصلي تشکيل شده که فازهاي اول و دوم آن به پايان رسيده که در اين دو فاز، تدوين منشور پروژه مطابق استاندارد پژوهشگاه، تصويب منشور پروژه ، تعيين مفاهيم اساسي کلان داده ها، گونه شناسي کلان داده ها از منظرهاي فناوري، کسب و کار، امنيت، سرويس ها، کاربردها، استانداردها و قوانين و مقررات، تعيين معماري مرجع و  زنجيره ارزش کلان داده‌ها، انجام شده است وهم اکنون پروژه در فاز سوم خود قرار دارد که به تحليل محيط و تعيين زيست بوم کسب و کار کلان داده ها و ذينفعان آن در ايران اختصاص دارد.

گفتني است کلان داده­ ها (Big Data) به حجم زيادي از داده­ ها اطلاق مي­شود که پردازش آنها بوسيله پايگاه داده­ هاي سنتي و ابزارهاي پردازش و تحليل سنتي قابل انجام نيست و از يک جهت ارزش بالقوه نهفته در کلان داده­ ها آنقدر بالا است که در دهه آتي مي­توان آنرا به مثابه يک چاه جديد نفتي کشف نشده دانست به طوري که امروزه داده ها به عنوان يک دارايي ملي شناخته مي شوند. همچنين تحليل و استفاده از داده ها به عنوان يک عامل کليدي براي رقابت و رشد براي کليه شرکت ها تبديل شده و مي تواند موجب مزيت رقابتي در اشتغال زايي، رونق کسب و کار، نوآوري و اثرات مثبت اجتماعي باشد.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو