شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

کلاه‎برداري در سايت "ديوار"

پليس فتا

پنج شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰:۰۰


پليس فتا به مشتريان خريد اينترنتي از سايت‌هاي آگهي رايگان هشدار داد.

وايمکس نيوز- رئيس پليس فتاي استان يزد گفت: شخصي با ارائه مرجوعه قضايي به اين پليس مراجعه و اظهار داشت، فردي، کالايي را جهت فروش در سايت ديوار قرار داده که بنده تماس گرفتم و مبلغ مورد نظر را براي ايشان واريز کردم ولي بعد از واريز مبلغ ديگر فروشنده پاسخگو نبود، پرونده در اين پليس تشکيل شد و اقدامات مورد نياز در جهت بررسي پرونده در دستور کار قرار گرفت.
مرتضي ابوطالبي اظهار داشت: همچنين در ادامه روند رسيدگي پرونده، چند شخص ديگر نيز با ارائه مرجوعه قضايي به اين پليس مراجعه و در خصوص خريد از سايت ديوار و عدم وصول اقلام مورد نظر و پاسخگو نبودن فروشنده شکايت کردند، در نهايت مشخص شد شکايات اخير با عنوان کلاهبرداري از طريق سايت مورد نظر در مورد فروش اجناس توسط يک نفر بوده است.
وي افزود: با انجام اقدامات تخصصي و شگردهاي خاص پليسي متهم که در يکي از استان هاي همجوار سکونت داشت شناسايي و ضمن هماهنگي با مقام محترم قضايي دستگير و به همراه ادله مکشوفه از وي به اين پليس انتقال داده شد.
ابوطالبي خاطرنشان کرد: در ادامه بررسي پرونده با توجه به بازجويي متهم، مستندات و ادله به دست آمده، وي به فعاليت در حدود 2 سال کلاهبرداري به مبلغ 800 ميليون ريال اعتراف کرد.
اين مقام انتظامي با تاکيد بر اينکه قبل از اين که خريدي انجام دهيد، آدرس و شماره تلفن واقعي فروشنده اينترنتي را بررسي کنيد و نسبت به صحت آن اطمينان حاصل کنيد، گفت: به اين منظور که اگر بعداً براي شما سوالي پيش بيايد و يا به مشکلي برخورد کنيد، اين آدرس و شماره تلفن در دست شما است و مي‌توانيد به آنها مراجعه کنيد.
وي ادامه داد: شرايط و ويژگي‌ها را به دقت بررسي کنيد. اگر شما از محصول راضي نيستيد، آيا مي‌توانيد آن را برگردانده و پول خود را دريافت کنيد؟ هر نوع اطلاعات ثبت شده که مربوط به اين معامله است و شامل تمامي نامه‌هاي الکترونيک ارسالي به فروشنده و دريافتي از فروشنده است را ذخيره کرده و از آنها پرينت بگيريد.
ابوطالبي تاکيد کرد: اطلاعات کارت اعتباري خود يا ساير اطلاعات مالي خود را در ازاي خريد و دريافت جديدترين اسباب بازي، کارت هديه رايگان، يک شغل فصلي و يا اجاره (يک محل) براي تعطيلات در اختيار شخصي که نمي‌شناسيد، قرار ندهيد.
رئيس پليس فتاي يزد با بيان اينکه بر روي لينک موجود در نامه الکترونيک کليک نکنيد، گفت: شرکت‌هايي که فعاليت آنها مشروع و قانوني است، اطلاعات مالي شما را از طريق نامه الکترونيک يا پيام‌هاي پاپ‌آپ درخواست نمي‌کنند.
وي افزود: با دانستن نام سازنده يک کالا و شماره مدل، شما مي‌توانيد ويژگيهاي اين کالا را به صورت جز به جز با ساير کالاهاي مشابه مقايسه کنيد،  اين امر مي‌تواند به شما کمک کند که کالايي را که به صورت آنلاين خريد مي‌کنيد را متضمين نمايد که کالاي مورد نظر اصل است. 
ابوطالبي ادامه داد: به صورت روزانه و مستمر حساب‌هاي خود را بررسي کنيد تا مطمئن شويد  تمامي برداشت‌هاي پول از حساب مطابق نظر خودتان صورت گرفته است‌.
رئيس پليس فتاي استان يزد در پايان خطاب به شهروندان گفت: کاربران فضاي مجازي مي‌توانند از تمام مطالب آموزشي در سايت پليس فتا به آدرس  
www.CyberPolice.ir  استفاده کنند و جهت ارتباط با پليس فتا از طريق ثبت فوريت هاي سايبري بخش گزارش مردمي اقدام کنند.

منبع:تسنيم

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو